بنزین ۱۵۰۰ تومانی با یارانه ۱۶۵ هزار تومانی مطابق است، نه با ۴۵ هزار تومانی

اشتراک گذاری :

سایت نودیها : در سال ۸۸ در زمان تولید بنزین در کشور دو روایت از قیمت تمام شده بنزین وجود دارد. در آن زمان سید نورالدین شهنازی زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران قیمت تولید هر لیتر بنزین در ایران را متناسب با به روز بودن پالایشگاه ها ۴۵ تا ۵۵ دلار اعلام کرد که در صورت تطبیق نرخ دلار در سال ۸۸ با سال ۹۶ قیمت تولید بنزین در کشور ۱۶۵ تا ۲۰۲ تومان بدون در نظر گرفتن قیمت نفت خام خواهد بود. با احتساب قیمت نفت ۵۵ دلاری ایران برای هر بشکه در لایحه بودجه ۹۷، قیمت بنزین تولید داخل ۱۱۹۵ تا ۱۲۳۲ تومان خواهد بود.

به گزارش رجانیوز؛ پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اصفهان که از پالایشگاه های به روز کشور محسوب می شوند، می توانند بنزین سوپر (اکتان ۹۵) ۱۴۰۰ تومانی تولید کنند ولی در یک سال گذشته بنا به اظهارات سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است:

« آخرین میزان واردات بنزین حدود ۱۴ میلیون لیتر در روز بوده است و با توجه به این که میزان مصرف بنزین ۸۱ میلیون لیتر و میزان تولید بنزین ۶۵.۵ میلیون لیتر در روز است، حدود ۱۵ میلیون لیتر اختلاف تولید و مصرف بنزین در کشور وجود دارد.»

متوسط قیمت بنزین در سال جاری پلت خلیج فارس به ازای هر لیتر ۰.۴۳ دلار بوده که با احتساب دلار ۳۳۰۰ تومانی بودجه ۹۶، دولت برای هر لیتر بنزین بدون احتساب هزینه حمل، ۱۴۲۰ تومان پول داده است. این یعنی دولت در ۲۶۸ روز گذشته، یک هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان یارانه بابت واردات بنزین پرداخت کرده است.

حال در صورتیکه پالایشگاه خلیج فارس مطابق برنامه در سال ۱۳۹۳ افتتاح می شد و فاز اول و دوم آن به بهره برداری می رسید، کشور هیچ نیازی به واردات بنزین نمی داشت و در این صورت حداکثر مبلغی را که دولت برای پرداخت یارانه بنزین پرداخت می کرد ۷۸۳ میلیارد تومان از ابتدای سال ۹۶ تاکنون می بود و این یعنی نصف یارانه ای که بابت واردات بنزین پرداخت شده است. دولت با مابه التفاوت قیمت بنزین تولید داخلی و خارجی توان راه اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه را می داشت. از سوی دیگر مواد اولیه (نفت خام) مورد نیاز برای تولید بنزین در داخل نیز در داخل کشور موجود است و از سرمایه های ملی محسوب می گردد و برای تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز نیاز است.

حتی اگر محاسبات انجام شده را نیز در نظر نگیریم بنا به اظهارات شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قیمت بنزین تولید داخل از وارداتی ارزان تر است:

« با وجود این که قیمت تولید هر لیتر بنزین در ایران بیشتر از قیمتی است که این فرآورده به مردم عرضه می‌شود، اما این قیمت از قیمت‌های بین‌المللی بنزین ارزان‌تر است.»

این احتساب دولت نه تنها به تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس روی نیاورده بلکه بابت فروش بنزین خارجی، روزانه میلیاردها تومان را به حساب پالایشگاه های خارجی و دلالانی که حضور مشکوکی و شبه به رانت در وزارت نفت دارند، واریز نموده است.

نکته جالب توجه اینجاست که بنزین گران قیمت خارجی را به قیمت پایین تر در بازار داخلی به فروش می رساند و عملا یارانه ای را که به اسم یارانه به مردم اعلام می کند را به جیب پالایشگاه خارجی و دلال می ریزد، در حالیکه می توانست همین بنزین را در داخل کشور با قیمت پایین تر تولید نماید.

قیمت بنزین قبل از هدفمندی یارانه ها ۱۰۰ تومان بود و با اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، قیمت بنزین دو نرخی شد و به ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان افزایش یافت و متناسب با آن مبلغ ۴۵ هزار تومان به عنوان یارانه در نظر گرفته شد. در آن زمان قیمت جهانی بنزین ۰.۷ دلار یعنی ۶۶۵ تومان بود که با احتساب هزینه ها حمل و پخش به ۷۰۰ تومان می رسید. حال دولت با افزایش قیمت دلار بنا دارد قیمت بنزین را به ۱۵۰۰ تومان در سال ۹۷ ارتقا دهد. ولی آیا متناسب با این افزایش نرخ دلار میزان یارانه نیز افزایش یافت است؟ در صورتیکه بخواهیم یارانه سال ۸۹ را با توجه به افزایش نرخ دلار تطبیق دهیم، دولت در صورتی می تواند قیمت بنزین را کاملا آزاد کند که مبلغ یارانه مردم را به ۱۶۵ هزار تومان ارتقا دهد.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 41

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

قبل از انتخابات؛ حذف ۲۴ میلیون یارانه بگیر عادلانه نیست/بعد از انتخابات؛ یارانه ۳۰ میلیون نفر باید حذف شود!!

چ دسامبر 13 , 2017
سایت نودیها : در حالی که رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در زمان بررسی بودجه سال گذشته اعلام کرده بود حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر عادلانه نیست، در حال حاضر با گذشت انتخابات ریاست جمهوری، نهاد تحت نظر وی تصمیم به حذف ۳۰ میلیون یارانه بگیر در سال آینده گرفته است. […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...