بعد از این همه دبه، پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران را نمی‌توان باج حساب کرد

اشتراک گذاری :

سایت نودیها :  «خوان کول» تحلیلگر ارشد آمریکایی در مطلبی پیرامون جار و جنجال اخیر در پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول  از سوی واشنگتن به ایران نوشت: واقعیت این است که دولت اوباما از حکم دادگاه علیه آمریکا  که رای به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار به ایران داده بود طفره رفت.

جریان از این قرار است که در زمان دولت شاه سابق ایران این کشور ۴۰۰ میلیون دلار برای خرید جنگنده در قبل از انقلاب پرداخت کرد و بعد از انقلاب، آمریکا دارایی‌های ایران را مسدود کرد.

بر اساس قوانین بین‌المللی آمریکا هنوز به ایران ۴۰۰ میلیون دلار بدهکار بود زیرا هواپیمایی به این کشور ارسال نکرد و سرانجام دادگاه حکمیت برای رفع این اختلاف تشکیل شد. ایران به خاطر گذشت زمان و تورم حاصل شده تقاضای ۱۰ میلیارد دلار کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: اوباما با مذاکرات مستقیم با ایران و تلاش در حل و فصل این مسئله با پرداخت ۱.۷ میلیارد دلاری موافقت کرد. در واقع رییس جمهور آمریکا ۸.۳ میلیارد دلار را برای کشورش پس انداز کرد.

نکته جالب این مسئله این بود که تیم مذاکره کننده برای باز پرداخت بدهی ایران بابت عدم ارسال جنگنده‌ها به طور کامل با تیم مذاکره کننده هسته‌ای متفاوت بود و  مصادف شدن باز پرداخت این مبلغ به ایران با آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران کاملا تصادفی بوده است. این را به خاطر داشته باشید که ایران موردی بیشتر از این توافق را کسب نکرده و تازه سرمایه‌های مسدود خود را دریافت می‌کرده است.

در انتهای این مطلب آمده است: به طور عقلانی این امر نمی‌تواند پرداخت باج به ایران باشد و «زاک بیچمپ» در نشریه «ووکس» به درستی به تشریح این مسئله پرداخته بود. پرداخت پول به شخصی که صاحبش است بعد از دبه‌هایی که در توافق از سوی آمریکا آورده شد را نمی‌توان باج تلقی کرد. اگر هم چنین برداشت شود باز هم اوباما باهوش‌ترین رییس جمهور است زیرا از مسیر  پرداخت پول برای آزادی گروگان‌هایش استفاده کرده که باعث ازدیاد قدرتش نیز خواهد شد. اما خیر. این دو مورد ربطی به هم ندارد.

فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

داستانی که خیلی‌ها آن را باور نداشتند

س آگوست 9 , 2016
سایت نودیها : کتاب تن‌تن و سندباد را می‌توان یک کتاب استراتژیک در حوزه‌ی ادبیات نوجوان به‌شمار آورد. این کتاب که در سال ۱۳۷۰ نگارش شده است، با نگاهی دقیق و نافذ مسئله‌ی نوظهور زمان خود را به عنوان موضوع و هسته‌ی اصلی داستان برگزیده است. هدف نویسنده از خلق […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...