بررسی وضعیت جبهه الانبار؛ راهکارهای موثر علیه داعش

اشتراک گذاری :

پایگاه کتابات عراق در مطلبی درباره عملیات الانبار آورده است: پس از دستاوردهای محدودی که در هفته های اول عملیات بازپس گیری الانبار به دست آمد، نیروهای عراقی از اینکه بتوانند پیشروی سریع در برابر داعش داشته باشند، سرخورده شدند.

پس از سقوط الرمادی در ماه مه گذشته، هدف عملیاتی که شروع  شده بود، بازپس گیری سریع این شهر از لوث داعش در اولویت قرار گرفت، اما روند عملیات تغییر کرد و فلوجه در محاصره کامل نیروهای عراقی قرار گرفت. فلوجه از نوزده ماه قبل در محاصره کامل داعشی ها قرار دارد و هدف از تغییر روند عملیات در واقع تضمین خطوط امدادرسانی از بغداد به الانبار بود.

 

این رسانه عراقی می نویسد: گستردگی و پهناور بودن الانبار سبب شد که نیروهای عراقی در دو جبهه وارد عمل شوند, نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف تحت رهبری آمریکا مراکز وابسته به داعشی ها را در الرمادی در هفته گذشته هدف قرار دادند و نیروهای مردمی در فلوجه عرصه را بر داعش تنگ تر کردند.

به گفته منابع عراقی این خط مشی و تاکتیک سبب می شود که داعش مجبور به جنگ در چند جبهه باشد-مشابه کاری که خود این گروهک انجام داده است-بر این اساس الرمادی و فلوجه در محاصره شدید و کمربند حومه آن تحت نظارت شدید قرار گرفت تا کمک برای تکفیری ها از مناطق شمالی الانبار نرسد.

کریم النوری سخنگوی نیروهای مردمی اعلام کرد: هدف از عملیات قطع کردن خطوط کمک رسانی به داعش در دو محور است؛ نخست قطع امداد رسانی و لجستیک از موصل برای داعشی هایی که در الانبار هستد و دوم قطع خطوط امداد رسانی داعش از صلاح الدین و رود دجله.

 

این رسانه عراقی می نویسد: مساحت گسترده الانبار به مثابه یک چالش بزرگ برای نیروهای امنیتی عراقی محسوب می شود.مایکل نایتس کارشناس ویژه امور عراق در موسسه مطالعاتی واشنگتن اعلام کرد: مشکل در مساحت پهناور است زیرا امکانات و نیروهای کافی برای حفظ مناطق وجود ندارد. زمانی که نیروهای امنیتی و مردمی در دیالی در شرق عراق و تکریت مرکز استان صلاح الدین و زادگاه صدام دیکتاتور معدوم عراق پیشروی های گسترده ای به دست آوردند، دولت عراق امیدوار شده بود که می تواند دیگر مناطق تحت اشغال را خیلی سریع آزاد کند اما سقوط الرمادی به مثابه آب سردی بر سر دولت مرکزی در عراق بود و امیدها برای بیرون کردن سریع تروریست ها را کمرنگ کرد.

بازپس گیری الانبار که در نزدیکی پایتخت عراق و نزدیک اماکن مقدس شیعیان در جنوب قرار دارد یک خواسته استراتژیک است تا پس از آن نیروهای عراقی بتوانند به سوی موصل که داعش خلافت خیالی خود را در آن بنا کرده است، حرکت کنند.

این رسانه در ادامه نوشته است: منابع نزدیک به اتاق عملیات از احتمال عملیات گسترده در هفته های آینده خبر می دهند.علت کندی پیشروی ها تاکنون بمب های کارگذاشته از سوی داعش در جاده و منازل بوده است.

رسانه عراقی در ادامه با اشاره به حضور نیروهای مردمی و ائتلاف بین المللی در جنگ علیه داعش در الانبار می نویسد: اخیرا قیس الخزعلی رهبر عصائب اهل الحق و یکی از قوی ترین نیروهای مردمی عراق از فشارهای واشنگتن علیه حیدر العبادی برای باقی نگه داشتن نیروهای مردمی در خارج از فلوجه و به دور از الانبار انتقاد کرده است.نخست وزیر عراق به خوبی می داند که اگر هر گونه درخواست از آمریکایی ها برای تحرک بیشتر نیازمند توقف تحرکات نیروهای مردمی است.

 

این رسانه به نقل از ریناد منصور کارشناس امور عراق در موسسه مطالعات خاورمیانه کارنگی آورده است: دستاوردهای نظامی به تنهایی  نمی تواند به نابودی داعش منجر شود زیرا ریشه های وجود و تقویت داعش باید مورد بررسی قرار گیرد.

همانطور که این رسانه عراقی به برخی زوایای نبرد در الانبار اشاره کرد، باید گفت که نبرد الانبار شرایط خاص خود را دارد.الانبار استان پهناوری است و اگر برخی از مسئولان در ابتدا از فتح یک شبه و در سریعترین زمان ممکن الرمادی و دیگر مناطق این استان سخن به میان آوردند در واقع نشانه ناپختگی و عدم علم واطلاع آنها از تاکتیک های نظامی است.

داعش قریب به نوزده ماه قبل فلوجه را به اشغال خود درآورده است و پس از آن در ماه مه گذشته الرمادی را نیز به اشغال درآورد. در این مدت نیروهای عراقی شرایط خاص داشتند. از زمانی که داعش بر موصل و بخش هایی از صلاح الدین و دیالی دست یافت شاهد تحولات مختلف بودیم که در مرحله نخست آن نوعی حالت هرج ومرج و سرگردانی نزد نیروهای ارتش عراق وجود دارد زیرا بسیاری از نیروها از مقابل داعش گریخته برخی اسیر داعش و اعدام شده اند و در جبهه های مختلف نیروهای عراقی عقب نشینی کردند اما مرحله دوم زمانی است که این حالت نابسامان با فتوای آیت الله سیستانی به پایان می رسد و نیروهای مردمی که عازم پایگاه های مردمی برای آموزش و سپس به مناطق عملیات اعزام می شوند، سبب احیای روحیه از دست رفته نیروهای ارتش عراق نیز می شود.

در این مدت مناطق مهمی مانند آمرلی و جرف الصخر و دیالی و بعد از آن صلاح الدین آزاد می شود.در شرایطی که  بخش هایی از پالایشگاه بیجی و برخی مناطق صلاح الدین در اشغال داعش است بحث عملیات الانبار مطرح می شود و این درست زمانی است که الرمادی سقوط کرده است.تا قبل از سقوط الرمادی، مخالفت ها با حضور نیروهای مردمی است اما به دنبال سقوط این شهر، العبادی دیگر درنگ را جایز نمی داند و نیروهای مردمی را به صحنه غرب عراق فرا می خواند.

 

عملیات آزاد سازی شروع می شود اما مطابق انتظار پیش نمی رود زیرا شرایط برای پیروزی برق آسا مناسب نیست جدای از وضعیت بد آب و هوایی و گرما و طوفان های شن وحشتناک که عملکرد نیروها را تحت شعاع قرار می دهد، دشمنی به نام داعش در روبرو است که به ویژه در فلوجه مدت زیادی، استحکامات ایجاد کرده است و در الرمادی نیز از همه ابزار از جمله غیرنظامیان و بمب گذاری اشیاء و منازل و جاده ها استفاده می کند.در شمال فلوجه معما اندکی پیچیده تر می شود و فرماندهان عراقی به این نتیجه می رسند که باید با احتیاط بیشتری عمل کنند.

در این میان تاکتیک جنگ فرسایشی در پیش گرفته می شود.برای اینکه داعش به زانو درآید باید شریان های حیاتی آن یعنی خطوط امداد رسانی آن از موصل-الانبار و صلاح الدین-الانبار قطع شود.ماموریت فلوجه به نیروهای مردمی سپرده می شود و داعش شدیدا تحت محاصره درمی آید.

اما همچنان کارشکنی های آمریکا ادامه می یابد زیرا به العبادی فشار وارد می کند تا نیروهای مردمی و نقش آنها پر رنگ نشود.در نبرد الانبار نیاز به تسلیحات و جنگ افزارها قوی وجود دارد اما آمریکایی ها همچنان در این زمینه تعلل و کارشکنی می کنند.

آمریکا از تجهیز عراق به سلاح پیشرفته خودداری می کند و به دنبال اهداف خاصی است در حالی که نبرد با داعش به سلاح نیاز دارد و قرارداد با روسیه برای موشک های کورنت و دیگر تسلیحات در این راستا صورت می گیرد.تقویت بنیه نظامی عراق در نابودی سریع داعش موثر است.

اما اگر بخواهیم از نقطه نظر استراتژیک به نبرد الانبار بنگریم باید متوجه این حقیقت باشیم که گرچه نیروهای عراقی نتوانسته اند فلوجه و الرمادی را آزاد کنند اما همین که محاصره داعشی ها را در فلوجه و دیگر مناطق در الانبار تشدید کرده اند در واقع خود استراتژی موفقی است زیرا از سویی اجازه خودنمایی به داعش در بغداد و نزدیک شدن آن به مرزهای کربلا داده نمی شود و از سویی این جنگ فرسایشی اثرات فراوانی بر توان داعش دارد.

داعش در حال حاضر در نبرد مرگ و زندگی در الانبار به سر می برد و از همه امکانات خود بهره خواهد گرفت.از سوی دیگر نیروهای مردمی و امنیتی عراقی نیز، نبرد در الانبار را فرصتی برای اثبات توان خود می دانند.بدون شک بازپس گیری الانبار بسیار دشوار خواهد بود.الانبار با تکریت متفاوت است زیرا صحراهای گسترده ای پیش روی نیروهای مردمی و امنیتی قرار دارد و این خود بزرگترین مانع است.

به هر حال مبارزه با داعش به استراتژی و تاکتیک نظامی متناسب با این گروهک خونریز نیاز دارد.همکاری کاملی میان همه نیروهای عمل کننده باید وجود داشته باشد، سلاح های پیشرفته باید به گرفته شود و نیروی هوایی قوی تر از قبل عمل کند، عملیات باید حداقل تلفات برای نیروهای عملیات کننده و حداکثر تلفات برای داعش را به دنبال داشته باشد، جبهه سیاسی داخلی عراق باید یکپارچه عمل کند و از نیروهای عملیات کننده به خوبی حمایت و پشتیبانی شود،رسانه ها باید بسیار فعال عمل کنند و اهداف داعش را ناکام بگذارند.

در واقع نبرد با داعش تنها از راه نظامی میسر نمی شود بلکه مبارزه فکری، سیاسی و رسانه ای نیاز دارد.همچنین این نبرد که بعثی ها و داعشی ها با تمام وارد عمل شده اند نیاز به منابع مالی برای تهیه نیازهای جبهه های جنگ اعم از تسلیحات و غذایی و تجهیزات دیگر دارد.دولت عراق و پارلمان و شورای عالی قضایی باید علیه مفسدان در مقامی که هستند قوی عمل کنند.

پیروزی عراق در نبرد با داعش به حمایت قوی کشورهای همسایه عراق و افکار عمومی و جامعه بین المللی و سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان های حقوق بشری نیاز دارد.غلبه بر داعش به نیروی امنیتی قوی که قادر به تعقیب داعشی ها و بسترهای آن باشد نیاز دارد.

در این میان نباید از ادامه حمایت هایی که برخی کشورها از داعش به عمل می آورند غافل شد.تفکر وهابی و مدارس وهابی در عربستان به مثابه تولید کننده تروریست هایی است که به عراق و سوریه می رود.در پایان می توان گفت که برای مبارزه با داعش باید ریشه های آن خشکانیده شود و گرنه این که همه روزه شمار زیادی از داعشی ها کشته شود فایده ای ندارد زیرا تا زمانی که بسترهای آن خشکیده نشود نمی توان انتظار داشت که داعش و دیگر گروه های افراطی از بین بروند.

منبع:فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دیوی حرف (۹) - طنز

ش آگوست 8 , 2015
منبع: بخش سرگرمی نودی ها برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 8

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...