برخی محصولات جنجالی که تحریم نیستیم!

اشتراک گذاری :

سایت نودیها :  آزاد عمرانی،  عضو هیات‌رئیسه انجمن ارگانیک ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: به خاطر بی توجهی‌هایی که به دلیل کشت پنبه صورت گرفت است تولید این محصول در کشور از حدود ۲۰۰ هزار تن سال های قبل به ۵۰ هزار تن رسیده است.

وی افزود: دلیل این بی توجهی به کشت این محصول، عدم قرار گیری در اولیت‌های تولید است وگرنه مشکی در کشت پنبه نداریم که بخواهیم پنبه تراریخته را برا ی رفع آن وارد اراضی کشاورزی خود کنیم.

عمرانی اظهار داشت: نساجی مازندران زمانی نیاز پوشاکی کشور را به بهترین نحو در کشور تولید می‌کرد اما  تجهیزات این ساختمان بعدها به عنوان آهن پاره فروخته شد.

وی تصریح کرد: برای بازگشت به سطح تولید گذشته لازم است با اعمال سیاست‌های مختلف از جمله خرید تضمینی، تولید را به سطح قبل برگرداند و کشاورزان را برای کشت این محصول تشویق کرد؛ بنابراین مشکل  مصرف سم یا بذر پنبه نیست که بخواهیم پنبه تراریخته را برای حل مشکل عرضه کنیم.

 عضو هیات‌رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: در صورتی نیز که هدف استفاده از بذر های باکیفیت تر است، چه دلیل دارد که به سمت بذر تراریخته رفت؟ این پنبه تراریخته در سال ۹۳  توسط وزیرجهاد کشاورزی به عنوان تولید ملی معرفی شد، اما اکنون در آن چیزی که برای اخذ مجوزها ارائه شده، مشخص شده که این پنبه مربوط به مونسانتو ایالات متحده آمریکا و مون۵۳۱ است.

مسئولان محیط‌زیست: مردم بجای ذرت و سویا، پنبه بخورند/ چرا “محیط‌زیستی”ها سنجیده حرف‌ نمی‌زنند؟

وی با طرح این سوال که  پنبه تراریخته چه طور وارد کشور شده است، تصریح کرد: وقتی که پنبه ترایخته وارد کشور شده و در سطح وسیعی( ۹ هکتار)  به صورت آزمایشی کشت می شود، باید سازمان کنترل و گواهی بذر باید حتما اظهار نظر کند و بذر ورودی حتما  از مجاری قانونی آمده باشد.

عمرانی گفت: در صورتی که این محصول به صورت غیر قانونی به کشور وارد شده و کسی آن را در جیبش گذاشته و به ایران آورده باشد نیز این عمل کاملا غیر قانونی است زیرا اصول قرنطینه ای و بیوتروریسمی مورد توجه قرار نگرفته است، از کجا معلوم این پنه آلوده نباشد و ماهیت آن همان چیزی باشد که اعلام می شود؟

آمریکاییکه دارو و تایر هواپیما به ایران نمی‌فروشد چرا بذر تراریخته را می‌دهد؟

عضو هیات‌رئیسه انجمن ارگانیک ایران گفت: ایالات متحده آمریکا که با ایران بسیار خصومت دارد و یک تایر هواپیما یا دارو به کشورمان نمی فروشد چطور سویایی تراریخته و بذر تراریخته به ایران می فروشد؟

 قطعا نمی توانیم به دیده خوش بینی و اعتماد محض به این امر نگاه کنیم؛ آمریکا در تاریخ معاصر از زمان دکتر مصدق و در هرشرایطی با ایران خصومت داشته است و بر خلاف مسائل ملی ایران عمل کرده است.

وی تصریح کرد: این پنبه تراریخته شبه ناک است و به نظر بنده با مسائل امنیتی کشور هم راستا نیست. البته تا زمانی که انواع غیر تراریخته این محصول وجود دارد دلیل ندارد که به سمت تولید پنبه تراریخته برویم.

عمرانی در پاسخ به اینکه پنبه به عنوان یک محصول غیر خوراکی چه مشکلاتی را میتواند برای سلامت مردم داشته باشد؛ آیا مشکل این محصول صرفا زیست محیطی است؟ گفت: علاوه بر مسائل امنیتی یاد شده از نظر زیست محیطی با توجه به اینکه پنبه ممکن است فرار ژن داشته باشد و با پنبه های بومی ما آمیزش داشته باشد، بسیار زیاد است.

وی اظهار داشت:این پنبه از سال۲۰۰۶  با نام های تجاری بولگارد و اینگارد در کشورهای هندوستان، پاکستان و آفریقای جنوبی کشت شده اما نتیجه خوبی نداشته است به طوری که مقاومت آن در سال های نخستین مناسب است اما بعد از سه سال مقاومت آن شکسته می شود و دیگر برای مقابله با آفات مجبور به مصرف سموم کشاورزی بیشتر برای مقابله با افات هستیم.

عمرانی گفت: استفاده از این پنبه در کوتاه مدت ممکن است باعث کاهش مصرف سوم کشاورزی و افزایش عملکرد شود اما در دراز مدت کاملا به ضرر بخش کشاورزی  خواهد بود و مانند مواد مخدر التیام لحظه ای و موضعی میدهد اما عواقب آن و هزینههای اجتماعی و سیاسی آن زیاد است.

عضو هیات‌رئیسه انجمن ارگانیک ایران گفت: این پنبه وقتی در سال ۲۰۰۶ (در دیگر کشورها) کاشته شد، در سال ۲۰۰۹ مقاومت آن شکسته شد و مجبور شدند پنبه جدیدی به نام بولگارد ۲ معرفی کنند که این به معنی آن است که واردات و کشت پنه شروع یک نخ تسبیح وابستگی به واردات از کمپانی های صهیونیستی است.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 135

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عشق من مهناز – فصل سوم قسمت ششم

چ دسامبر 26 , 2018
  سایت نودیها : من و مامان مهناز و بابا سعید با پدر ومادر مهناز و خودش یک جلسه ای گرفتیم راجع به عروسی گرفتن صحبت کنیم. مامان گفت:”بگذاریم این یه شب هر کی هر جور راحته عمل کنه” مهناز گفت :”مادر جون خیلی ببخشید من واقعا عذر خواهم من […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...