بختک یا فلج خواب و راه درمان آن

اشتراک گذاری :

نودیها : کابوس شبانه چیزی است که هرکسی دست کم یکبار آن را در زندگی اش تجربه کرده است. احساس در دام گیر افتادن، سعی بیهوده برای فرار یا احساس نابودی و بدفرجامی که به زودی به وقوع می پیوندد. بعضی از این خواب ها هم آن چنان واقعی به نظر می رسند که خیس عرق از خواب بیدار می شویم!

متاسفانه برای بعضی از افراد، کابوس شبانه بدترین چیزی نیست که می تواند در خواب شان رخ دهد. در حقیقت، بختک یا فلج خواب یا  sleep paralysis، می تواند تجربه ای واقعا وحشتناک باشد.

فلج خواب

بختک یا فلج خواب، یعنی این که در خواب احساس بیداری و هوشیاری کنید، اما قادر به حرکت کردن نباشید. این اتفاق زمانی می افتد که شخص مراحل بین بیداری و خواب را طی می کند، یعنی احساس می کند دارد به خواب می رود یا بیدار است.

وقتی خودتان را از حالت فلج خواب بیرون آوردید، از رختخواب بلند شوید و کمی آب سرد به صورت تان بپاشید. اگر در رختخواب بمانید، احتمال این که دوباره به همان حالت فلجی برگردید بسیار زیاد است

هنگام گذر و انتقال از این مراحل، ممکن است قادر به حرکت کردن نباشید، یا به مدت چند ثانیه تا چند دقیقه نتوانید حرف بزنید. بعضی از افراد ممکن است احساس فشار و خفگی هم بکنند.

بدترین حالت هم این است که این علائم می توانند همراه با هپروت یا کابوس باشند. بیشتر آنهایی که از این حالت رنج می برند، می گویند احساس می کنند یا می بینند چیزی در تاریک به سمت آنها حرکت می کند که می تواند شبیه هیولا یا سایه هایی باشد.

ترسناک ترین بخش این حالت این است که می بینید نمی توانید حرکت کنید یا جیغ و داد کنید. خوشبختانه این تنها یک خواب است و آسیبی به شما نمی رساند.

چرا برای بدن چنین اتفاقی رخ می دهد؟

در فلج خواب، بدن وارد حالتی از فلج یا ناتوانی می شود که به آن REM atonia گفته می شود، یعنی در مرحله حرکت سریع چشم در خواب، توانایی عضلات از بین رفته و هیچ گونه انقباض یا عملکردی از خود نشان نمی دهند.

این بخشی طبیعی از مراحل خواب است که وقتی گروه عضلانی اصلی و بیشتر عضلات ارادی فلج می شوند. یکی از اثرات مهم این ناتوانی عضلات این است که هنگام خواب از بدن در برابر آسیب های احتمالی ناشی از حرکات بدنی محافظت نماید.

REM  یا مرحله حرکت سریع چشم در خواب، زمانی است که دیدن رویا در آن روی می دهد. بدون تاثیرات فلج کننده این مرحله، ممکن است برای واکنش نشان دادن به خواب هایی که می بینیم، حرکات بدنی انجام دهیم.

در انواع خاصی از اختلالات خواب مانند اختلال رفتار خواب با حرکت سریع چشم، ناتوانی طبیعی در این مرحله از خواب آن طوری که باید عمل نمی کند. لذا فرد حرکات بدنی انجام می دهد که گاهی با خشونت و تهاجم در خواب همراه است.

دلایل بروز فلج خواب

– کمبود خواب
– عوامل ژنتیکی
– استرس یا اضطراب زیاد
– برنامه خواب نامنظم
– بیماری های روانی مانند اختلال دوقطبی
– به پشت خوابیدن
– سایر مشکلات خواب مانند میل شدید و ناگهانی به خواب یا نارکولپسی(narcolepsy)
– گرفتگی عضلات پا در خواب شب
– مصرف داروهایی خاص مانند داروهای مربوط به اختلال کم توجهی- بیش فعالی
– مصرف مواد مخدر

چه باید کرد؟

فلج خواب ممکن است به شما احساس عجز و ناتوانی بدهد، اما راهکارهایی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر آن، آنها را بکار گیرید.

آرام باشید

بهتر است با فلج خواب نجنگید، چون می تواند استرس تان را بیشتر کرده و علائم را شدیدتر نماید. جنگیدن با آن حتی می تواند احساس درماندگی و ناتوانی تان را بیشتر کرده و ترس تان را به اوج برساند.

در عوض نفس عمیق بکشید و به خودتان یادآوری کنید که حال تان خوب است و مشکلی وجود ندارد و به زودی برطرف خواهد شد.

سعی کنید حرکت کنید

درست مثل وقتی که خواب بدی می بینید، تلاش برای هوشیار شدن، گره کردن مشت ها یا تکان دادن انگشتان پا، می تواند برای بیدار شدن و خارج شدن از حالت فلج خواب کافی باشد.

همچنین بیشتر احساس درهم فشردگی و ناتوانی در شکم، قفسه سینه و گلو رخ می دهد. بنابراین باید کنترل بیشتری روی انگشتان دست ها و پاهای تان داشته باشید و از آنها استفاده کنید.

خودتان را بیدار کنید

وقتی خودتان را از حالت فلج خواب بیرون آوردید، از رختخواب بلند شوید و کمی آب سرد به صورت تان بپاشید. اگر در رختخواب بمانید، احتمال این که دوباره به همان حالت فلجی برگردید بسیار زیاد است. سعی کنید خودتان را بیدار نگه دارید و به آرامی و با آرامش دوباره به خواب بروید.

استرس، عامل مهمی در بروز این حالت است. می توانید با صرف وقت برای آرام کردن خودتان پیش از رفتن به رختخواب، از این حالت های وحشت زای شبانه پیشگیری نمایید.

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 29

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تبلیغ برای روابط جنسی نامشروع در بیلبوردهای شهرداری تهران

ی ژانویه 10 , 2016
نودیها : به تازگی بیلبوردهایی در سطح شهر تهران نصب شده است که محتوای این بیلبوردها اعتراض عمومی شهروندان، کارشناسان و اصحاب رسانه را در پی داشته است.  فرهنگسازی و تبلیغات فرهنگی، نیازمند یک ساز و کار حرفه ای است. خصوصا شهرداری تهران که دارای معاونت فرهنگی و اجتماعی است […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...