با وضعیت فعلی مذاکرات، بجای سخنرانی باید چراغ ها را خاموش کرد و روضه خواند/ اگر ۸ سال انفرادی هم بروم وظیفه دارم این حرفها را به مردم بگویم

اشتراک گذاری :

سعید زیباکلام در همایشی که با حضور پرشور مردم در مسجد توحید شهر بوشهر ترتیب یافت، اظهار داشت: اگر چرخ زندگی مردم می چرخد پس چرا هنوز مذاکره می کنند؟ پس چرا آب خوردنِ مردم هم به تحریم ربط داده می شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که در همایش «همه باید بدانند…» در بوشهر حضور یافته بود، در ابتدای سخنان خود با اشاره به شعار انتخاباتی روحانی که از چرخیدن همزمان چرخ سانتریفیوژها و چرخ زندگی مردم گفته بود، افزود: روحانی با این شعار معیشت مردم را به پرونده هسته‌ای گره زد؛ تا با کُند شدن چرخیدن چرخ سانتریفیوژ‌ها، تحریم‌ها برداشته شده و در نتیجه چرخ معیشت و زندگی مردم با سرعت بیشتری بچرخد. با همین نگاه بود که حدود سه ماه بعد از تشکیل کابینه، مذاکرات با سرعت تمام شروع شد و به توافق نامه ژنو ختم شد.

آمریکا کجا اذعان کرده است که حقوق هسته‌ای را به رسمیت شناخته است؟

بر پایه خبری که بوشهر ۲۴ منتشر کرده است، وی در ادامه با طرح این سؤال که سرنوشت تحریم‌ها در توافق ژنو چه شد، گفت: روحانی در نامه‌ای به بالاترین مرجع سیاسی مملکت، در ۳ آذر، یعنی صبح توافق ژنو ، می نویسد: « خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که در نخستین ماه‌های شروع کار دولت تدبیر و امید، فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند و گام نخست را به گونه‌ای پیش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرت‌های جهانی، که سال‌ها سعی بر انکار آن داشتند، قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود. توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، با ارائه منطقی و مستدلِ مواضع ملت ایران و اتمام حجت برای افکار عمومی جهان، قدرت‌های بزرگ را نیز به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند و گام‌های بعدی را نیز در مسیر حل و فصل نهایی اختلافات با استحکام برداشت. بی‌شک این موفقیت، حاصل عنایات حق و رهنمودهای رهبری عالیقدر نظام و حمایت بی‌دریغ ملت ایران بوده است و توفیق نهایی نیز دراین مسیر در گرو تداوم ارشادات جناب‌عالی و حمایت و یاری مردم شریف و صبور ایران خواهد بود. دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته ‌شدن حقوق هسته‌ای ایران و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک‌جانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است.

در نتیجه این ابتکار ایران اسلامی و استقامت ملت بزرگ ایران، قدرت‌های بزرگ به این نتیجه رسیدند که تحریم و فشار، راه به جایی نخواهد برد و همان‌گونه که ایران از آغاز اعلام کرده بود، برای کسب توافق، راهی جز احترام متقابل و مذاکره عزتمندانه وجود ندارد، موضوعی که متأسفانه طرف مقابل با تأخیر به درک آن رسید. بی‌تردید حصول این توافق، به نفع همه کشورهای منطقه و صلح و پیشرفت جهانی در راستای رویکرد برد ـ برد خواهد بود. اینجانب با تبریک این توفیق الهی به حضور رهبری معظم انقلاب، از هدایت و حمایت جنابعالی سپاسگزارم و با تقدیر و تشکر از پشتیبانی‌های بی‌شائبه ملت بزرگ ایران و گرامیداشت یاد شهیدان هسته‌ای، عهد خالصانه این دولت را در خدمت به این ملت قدر‌شناس تجدید می‌کنم و استمرار دعای خیر جناب‌عالی و آحاد ملت را مسألت دارم.»

زیباکلام افزود: پیرامون این نامه چندین سؤال وجود دارد؛ آقای روحانی! آیا ممکن است اذعان قدرت‌های بزرگ را مستند نشان بدهید؟ آمریکا کجا اذعان کرده است که حقوق هسته‌ای را به رسمیت شناخته است؟ و اینکه بالاخره تحریم‌ها چه موقع برداشته خواهد شد؟

وی با اشاره به مصاحبه ظریف در همان روز انعقاد توافق ژنو، گفت: آقای ظریف گفت، حقوق هسته‌ای در این توافق به رسمیت شناخته شد، اما تنها چند ساعت بعد؛ جان کری گفت: حقوق هسته ای ایران مطلقاً به رسمیت شناخته نشده است. به فاصله نصفِ روز بعد از این اظهار نظر کری، ظریف گفت هم در مقدمه و هم در بخش چهارم توافق ژنو حقوق هسته‌ای به رسمیت شناخته شده است، که جان کری بلافاصله مصاحبه کرد و گفت در هیچ جای توافق ژنو حق غنی سازی ذکر نشده است.

می گویید ما دولت راستگویان هستیم، لااقل حرمت این نام را نگه دارید

وی در ادامه گفت: بنده با رجوع به متن اصلی و انگلیسی توافق ژنو دیدم که در هیچ جا حرفی از حق غنی سازی مطرح نشده است. شما می گویید ما دولت راستگویان هستیم، لااقل حرمت این نام را نگه دارید، شما دولت قانونی هستید با رای مردم سرکار آمدید نباید مواضع شما غیرواقعی باشد. رئیس جمهور می‌گوید روند تحریم های ظالمانه برداشته شد. ظریف نیز روز ۲۷/۹/۹۲  در دانشگاه تهران گفت: « تحریم نفتی ایران متوقف می شود، درآمدهای نفتی آزاد می شود، بر اساس ژنو همه تحریم های شورای امنیت و تحریم های دو جانبه و چند جانبه برداشته می شود، در حال حاضر ساختمان تحریم ها فرو ریخته است.»

مجلس کجاست تا از آبرو و حیثیت ما دفاع کند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: فاجعه این است که رئیس جمهور به رهبر انقلاب نامه نوشته و ادعاهایی می کند که ذره‌ای هم با واقعیت ارتباط ندارد. دشمنانی که این ادعاها را می‌بینند، راجع به به رئیس جمهور چه فکری می کنند؟ نباید مجلس به این موارد رسیدگی کند که چطور با آبرو و حیثیت ما بازی می شود؟

تا چپاول و رانت خواری ها ادامه دارد، رفع تحریم ها هم فایده ای ندارد

زیباکلام در ادامه با بیانی طنزآمیز گفت: مادامی که جیبِ  زیباکلام، فرزندان و داماد و …. انتها ندارد، مادامی که حیف و میل ها، رانت خواری ها و چپاول ها ادامه دارد، اگر تحریم هم لغو شود فایده ای ندارد.

وی در ادامه در تبیین شاکله تحریم ها گفت: سازمان تحریم ها ۵ شاکله اصلی دارد؛

  1. تحریم فروش نفت
  2. بازگشتن دارائیهای مسدود شده از فروش نفت و سایر موارد درآمدی در بانکهای خارجی که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است
  3. تحریم های شورای امنیت
  4. تحریم های اتحادیه اروپا
  5. تحریم های آمریکا

که باید دید در توافق ژنو سرنوشت این تحریم ها چه شده است؟

در ژنو فقط تعهد دادند که تلاش بیشتر برای افزایش تحریم نکنند

زیباکلام پیرامون تحریم های فروش نفت گفت: در متن توافق ژنو طرف غربی متعهد شده است که تلاش های بیشتر برای افزایش تحریم ها را مکث کند. یعنی تلاش های بیشتر نمی‌کنیم. پس تحریم نفتی جای خود باقی می ماند و این یعنی تحریم فروش نفتی همان طوری که بوده حفظ می شود.

وی پیرامون بازگشت دارایی های مسدود شده ایران نیز گفت: در متن توافق ژنو آمده است یک مبلغ توافق شده برای بازگشت به ایران امکان سازی می شود؛ آن هم به اقساط؛ البته مبلغ مورد توافق در متن توافق ژنو مشخص نبود که بعداً در برگه اطلاعاتی که آمریکایی ها سوم آذر منتشرکرد‌ند، معلوم شد این مبلغ ۲/۴ میلیارد بوده است؛ یعنی از ۱۰۰ میلیارد دارایی های مسدود شده فقط ۲/۴ میلیارد قرار است بازگردد.

ماجرای بازگرداندن چمدانی پولها!

زیباکلام در ادامه گفت: به یکی از معاونین وزارت اطلاعات گفتم بعد از گذشت چند ماه از توافق ژنو حداقل باید چندین قسط از این ۲/۴ میلیارد پرداخت شده باشد؛ یک بار هم نشنیدیم که مسئولین دولتی گفته باشند از این ۸ قسط چیزی دریافت شد. چرا؟ که پاسخ داد: سابقاً پولها را چمدانی می‌آوردیم الآن هم چمدانی می‌آوریم اما با مصیبت مضاعف.

وی در ادامه افزود: مدام به من می گویند، ۷- ۸ ماه در گرما و سرما به دادگاه رفتی کافی نیست؟ دیگر از این حرفها نزن، اما بدانید اگر ۷-۸ سال انفرادی هم بروم باید این حرف ها را به مردم بزنم.

وی در ادامه پیرامون تحریم های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا گفت: در متن توافق ژنو پیرامون این نوع تحریم ها فقط گفته شده هیچ تحریم جدید مرتبط با هسته ای توسط آن ها اعمال نخواهد شد. می‌گوید آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت هیچ تحریم جدیدی اعمال نمی کند. این چه معنی دارد؟ یعنی تمام تحریم های گذشته باقی می ماند. از طرفی می‌گوید تمام تحریم‌های جدید مرتبط با هسته ای اعمال نخواهد شد و این یعنی بابِ تحریم های غیر هسته ای همچنان باز است.

تنها بخش کوچکی از تحریم ها مربوط به هسته ای است

وی خاطر نشان کرد: این در شرایطی است که بیشتر تحریم ها به بهانه‌های نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی بوده است و تنها بخش کوچکی از آن مربوط به هسته ای است. به این ترتیب طبق توافق ژنو همه تحریم های قدیمی سر جای خود باقی است و صرفاً تحریم های جدید هسته ای اعمال نخواهد شد. البته به همین هم وفا نشد و ۵ روز بعد از توافق ژنو شرکت های کشتیرانی را تحریم کردند.

اگر چرخ زندگی مردم می چرخد پس چرا هنوز مذاکره می کنید؟

زیبا کلام در ادامه با اشاره به صحبتهای حسن روحانی در ۳ آذر ۹۲ گفت: رئیس جمهور می گوید «‌‌‌همه‌ی تحریم ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته می شود» اما الآن ۱۸- ۱۹ ماه از این ادعا گذشته و تحریمی برداشته نشده است. نه تنها برداشته نشده بلکه به آن اضافه هم شده است. یا رئیس جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه در ۶ آذر ۹۲ می گوید: «‌قول ما به مردم این بود که در کنار چرخش سانتریفیوژها چرخ زندگی مردم هم بچرخد. امروز الحمدلله به این نقطه رسیدیم.» اگر رسیدیم پس چرا هنوز مذاکره می کنند؟ پس چرا آب خوردن مردم هم به تحریم ربط داده می شود؟

اعتراف تلخ ظریف؛ نظام تحریم را تحکیم کرده اند

وی در ادامه گفت: روحانی در ۲۴ دی ۹۲ می‌گوید: « می دانید توافق ژنو یعنی چه؟ یعنی شکستن سد تحریم.» اما با همه‌ی این اظهارات، ظریف دسامبر ۲۰۱۴ یعنی یکسال بعد از توافق ژنو در نامه ای به همتایان غربی خود، نوشت: «‌در حالی که ایران با اجرای کامل تعهدات، سهم خودش در معامله را انجام داده است، آمریکا و اتحادیه اروپا اقدامات بیشتری را جهت حفظ نظام تحریم ها اتخاذ کرده اند.»

زیباکلام افزود: حرف درست همین است که هیچ اتفاقی نیفتاده است و آن ها تا توانسته اند نظام تحریم را تحکیم کرده اند.

وی پیرامون بیانیه لوزان گفت: در روزهای ابتدایی بعد از بیانیه لوزان ملت ایران مدام با اظهاراتی از طرف آقای روحانی، ظریف و عراقچی مواجه بود که در گفت‌وگو‌های مختلف در تلویزیون و دیگر رسانه ها از لغو همه‌ی تحریم ها می‌گفتند.

زیباکلام با اشاره به صحبتهای روحانی بعد از قرائت بیانیه لوزان، گفت: آقای روحانی می‌گوید طبق این چارچوب همه‌ی تحریم‌های مالی، بانکی و اقتصادی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد و در همان روز همه‌ی قطع نامه ها برداشته خواهد شد. ظریف و عراقچی هم مشابه چنین حرف هایی را زدند.

وی در ادامه گفت: با وجود این اظهارات اما فکت شیت آمریکایی و متن بیانیه لوزان این ادعاها را تأیید نمی کرد، به راستی آمریکایی ها با وجود یک کنگره قَدَر، جرأت دروغ گفتن دارند؟ مجلس کجاست؟ شما قسم خوردید از آرمان های انقلاب حفاظت کنید.

طبق بیانیه لوزان همه تحریم ها نیامده؛ فقط مالی و اقتصادی

وی در ادامه با اشاره به ادعای دولت مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها و لغو قطع نامه‌ها بلافاصله بعد از توافق نهایی، گفت: این‌طور که دولت می گوید، نیست. در بیانیه لوزان آمده است: « اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.»

زیباکلام افزود: طبق این متن، اولاً برخلاف صحبت های آقایان، همه‌ی تحریم‌ها نیست، بلکه فقط مالی و اقتصادی است که قرار است تعلیق شود، ثانیاً فقط تحریم های مرتبط با هسته ای بوده و باقی تحریم‌ها سرجایش باقی می ماند، ثالثاً فقط تحریم های ثانویه تعلیق می شود.

آقایان حداقل حرمت رأی مردم را نگه دارید

وی در ادامه در توضیح مفهوم تحریم‌های ثانویه گفت: یک تحریم‌های اولیه داریم و یک تحریم‌های ثانویه، که این تقسیم بندی ویژه‌ی آمریکا است. تحریم های ثانویه یعنی هرکشوری، بنگاهی، نهادی و…،که غیر آمریکایی باشد و آمریکائیها در آن سهام ندارند، اگر با ایران معامله کنند، تحریم می شوند. طبق بیانیه لوزان فقط این نوع تحریم‌ها برداشته می شوند. که البته این تحریم ها هم در مقایسه با تحریم های اولیه چیز اندکی است.

وی افزود: با این وجود آقای روحانی می‌گوید همه‌ی تحریم ها برداشته می شود. آقایان حداقل حرمت رأی مردم را نگه دارید با این وضعیت بجای سخنرانی باید چراغ ها را خاموش کرد و اینجا روضه خواند.

زیباکلام در ادامه گفت: اما همین تحریم‌ها چه وقت متوقف می‌شود؟ در بیانیه لوزان آمده است، اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌ها را «… با اجرای تعهدات کلیدی هسته ای ایران به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهدکرد»

رآکتور آب سنگین از افتخارات ماست که در نیا بی نظیر است

وی افزود: یکی از تعهدات کلیدی ما پیرامون رآکتور آب سنگین اراک است که این رآکتور از نظر تکنولوژی مایه‌ی افتخار است و در دنیا بی نظیر است. وقتی به منابع اندیشکده های آمریکایی ها، اسرائیلی ها و جراید مهم سیاسی آن ها رجوع کردم، دیدم که چقدر اراک مهم است. ما در بیانیه لوزان تعهدات عمده ای در مورد نطنز، فوردو، اراک، بازرسی ها و … دادیم که هر کدام از این‌ها یک باتلاق عظیمی است، به ویژه ابعاد ممکن نظامی (pmd) که فاجعه است. اما یکی از تعهدات کلیدی پیرامون رآکتور اراک است که از ما خواسته شده، قلب رآکتور را تحویل یا خراب کنیم. چیزی که طراحی آن در دنیا بی نظیر است.

وی ادامه داد: دکتر صالحی چند هفته پیش مصاحبه کرد و گفت: «چنانچه همکاری بین المللی صورت بگیرد، بازطراحی و بازسازی اراک دست کم ۶ سال طول می کشد.» اما همکاری بین المللی یعنی چه؟ آیا شامل افغانستان، کومور، ساحل عاج و … هم می شود؟ مدام می‌گویند همکاری بین المللی می شود، اما به نظر شما این‌ها برای بازطراحی با ما همکاری می کنند؟

کنگره آمریکا: مفهوم “تحریم منحصراً مرتبط با هسته ای” در قوانین آمریکا وجود ندارد

زیباکلام در ادامه با اشاره به نامه چندی پیش کنگره آمریکا به رئیس جمهور آمریکا، گفت: در این نامه نمایندگان کنگره به رئیس جمهور آمریکا متذکر شده اند که مفهوم “تحریم منحصراً مرتبط با هسته ای” در قوانین آمریکا وجود ندارد.» ببینید چه می شنوید؟ قانون گذاران آمریکایی می‌گویند اصلاً قانون تحریم هسته ای نداریم. در ادامه همین نامه آمده است «تقریباً همه ی تحریم های هسته ای به حمایت روزافزون از تروریسم، برنامه موشکی ایران و سلاح های غیر متعارف ایران ربط پیدا می کند… بسیاری از تحریم‌ها، بانک های ایرانی را از فعالیت در امر اشاعه تروریسم، پول شویی و دیگر فعالیت هایی که بتواند در نظام مالی بین الملل و آمریکا شرکت کند، ممانعت می کند.» و این یعنی با زنجیره ای از تحریم ها روبرو هستیم که به هم گره خورده است؛ این طور نیست که بتوان به این راحتی تحریم هسته ای را از تحریم غیر هسته ای جدا کرد.

به گزارش ” بوشهر۲۴ “، پیش از سخنان زیباکلام افشین میرزایی یکی از نویسندگان کتاب «گزارش ناخوانده از سرانجام یک مسیر» و کارشناس حوزه تحریم طی سخنانی به بررسی سرانجام تعهدات ۵+۱ در توافق ژنو پرداخت.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران با هدف برداشته شدن تحریم ها اجازه مذاکره را داده است، گفت: در خلا گزارش دولت از سرنوشت توافق ژنو در پی این هستیم تا گزارشی از این توافق و سرانجام تعهدات طرف غربی بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به ۹ تعهد غربیها در توافق ژنو به دو بخش رفع تحریم های هواپیمایی و صنعت خوردو در این توافق اشاره کرد و گفت: پیرامون تحریم های هواپیمایی که کاملا غیرقانونی است در توافق ژنو هیچ اشاره ای به تحریم های مربوط به فروش هواپیما، سوخت گیری اشاره ای نشده است و صرفا به بحث تعمیر و تأمین قطعات اشاره شده که این بخش هم جزء تحریم ها نبوده است.

وی افزود: این در حالی است که بعد از توافق ژنو برخی مسئولان با خوشحالی از خرید ۱۳۰ هواپیما و واردات قطعات هواپیما به ایران می گفتند. البته همین امتیازی هم که غربیها دادند شامل هواپیماهای عملیاتی و مربوط به قبل از انقلاب اسلامی بود که البته اکثر آنها زمین گیر بودند.

وی با اشاره به بحث تحریم های مربوط به بخش صنعت خودرو در توافق ژنو گفت: عمده شرکت هایی که از ایران رفتند به دلیل تحریم نبود بلکه به خاطر فشارهای سیاسی از طرف قدرتهای بزرگ و لابیهای صهیونیستی بود. در ژنو صرفا دستورهای اجرایی رئیس جمهور در این باره را تعلیق کردند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تحریم های خودرو سیاسی بوده و عملا با تعلیق دستورهای اجرایی رئیس جمهور خللی در آنها رخ نمی دهد.

میرزایی در پایان گفت: هدف غرب از توافق ژنو آماده کردن ایران برای دادن امتیازات بیشتر بود، در واقع به دنبال تشنه تر کردن ایران بودند.

گفتنی است در ابتدای برنامه برادر شهید شهریاری نیز به ایراد سخنانی پرداخت.

منبع : رجا نیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 20

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود بازی شبیه‌ساز هلیکوپتر امداد برای اندروید

ی ژوئن 14 , 2015
دانلود با حجم ۲۴ مگابایت از لینک مستقیم برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 20

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...