با روحانی و مسائل مهم کشور تا ۱۴۰۰ چالش‌هایی که رئیس جمهور دوازدهم با آن‌ مواجه است

اشتراک گذاری :

نودیها:انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دوازدهم با ۲۳.۵ میلیون رای و مشارکت ۷۳ درصدی مردم انتخاب شد. رئیس جمهور دوازدهم با چالش هایی روبرو است و باید برای آن ها راهکاری ارائه نماید تا به بحران تبدیل نشوند.

برخی از مهمترین چالش ها عبارتند از:

نظام بانکی: در چند سال گذشته رکود در اقتصاد و عدم حسابرسی درست، نظام بانکی را با مشکلاتی مواجه نموده است به طوری که بیش از نیمی از دارایی های بانک ها در بخش مسکن منجمد شده و بانک ها برای جبران مطالبات دریافتی از مردم مجبور به جذب سپرده ها با سود ۲۰ درصد و بالاتر هستند. این مسئله به زیان 8 بانک و ورشکستگی چند موسسه مالی غیر مجاز منجر شده و نمی تواند زیاد ادامه پیدا کند.

نقدینگی: در طی سالیان گذشته نقدینگی کشور رشد کرده و به مرز ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در صورتی که دولت برای این حجم نقدینگی فکری نکند و آن را به سمت تولید هدایت نکند، کشور با تورم شدیدی روبرو خواهد بود. البته دولت راه دیگری هم برای کنترل این نقدینگی دارد و آن حفظ رکود موجود است که این شرایط نیز نمی تواند ادامه پیدا کند.

تحریم: پس از مذاکرات هسته ای و امضای برجام، تحریم اصلی‌ای که قرار بود برطرف شود باقی مانده و مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد نموده است. تحریم بانکی که اولویت اصلی کشور در مذاکرات بود، رفع نشده و کشور در انتقال پول نفت فروخته شده با مشکل روبرو است و مجبور است به جای آن از کشور های دیگر کالا وارد کند. راه حل این نوع تحریم امضای پیمان پولی دوجانبه با کشورهای دیگر است که امیدواریم دولت به این سمت حرکت کرده و زمان را بیش از این هدر ندهد.

طرح تحول نظام سلامت: این طرح با اهداف خوبی آغاز شد و اوایل آن با نتایج خوبی همراه بود، اما با گذشت نزدیک به ۳ سال مشکلات این طرح کم کم در حال خودنمایی است. اکنون تأمین اجتماعی و بیمه ها در پرداخت ها با مشکل روبرو شده اند، دولت برای پرداخت مطالبات ۸ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه منتشر کرده است و حتی وزیر بهداشت نیز نسبت به تأمین منابع مالی پایدار آن ابراز نگرانی کرده است. در صورتی که دولت برای این طرح فکری نکند و اولویت خود را به سمت پیشگیری تغییر ندهد، مشکلات نظام سلامت بیشتر خواهد شد و دولت را با چالشی اساسی روبرو خواهد کرد.

بیکاری: تعداد بیکاران کشور از مرز ۳.۲ میلیون نفر گذشته است و بیش از ۳۰ درصد جوانان بیکار هستند. علاوه بر این سالانه یک میلیون جوان وارد بازار کار می شود و باعث بزرگتر شدن بحران بیکاری می شود. دولت دوازدهم در صورتی که نتواند سالانه ۱ میلیون شغل ایجاد کند کشور با بحران بیکاری روبرو خواهد شد.

مسکن: آمار ازدواج کشور اکنون به نزدیک ۷۰۰ هزار نفر در سال رسیده است. این افراد برای شروع زندگی به یک سرپناه نیاز دارند و این امر تولید سالانه حدود ۷۰۰ هزار مسکن را الزامی می کند. دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که سالانه ۸۰۰ هزار خانه در کشور ساخته شود تا علاوه بر تأمین نیاز جوانان، مشکل مسکن افرادی که از قبل بی سرپناه بودند نیز حل شود. این مسئله می تواند با سرمایه گذاری مستقیم دولت و یا با استفاده از مشوق ها برای بخش خصوصی اتفاق بیفتد. مسئله بعدی در زمینه مسکن، مسکن مهر است که هنوز به اتمام نرسیده است. آقای روحانی در مناظرات انتخاباتی قول داد این مسکن ها تا پایان دولت یازدهم تکمیل و به مردم تحویل داده شود که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

فساد: یکی دیگر از مشکلات کشور فساد مالی و اداری است که به انواع و اقسام اَشکال مانند قاچاق، اختلاس، فرار مالیاتی، حقوق های نجومی و رشوه خود را نمایان ساخته است. راه حل این مشکل در ایجاد شفافیت نهفته است، دولت باید شفافیت اطلاعاتی را ایجاد نماید، قراردادهای خارجی را در اختیار مردم و منتقدان قرار دهد، سامانه حقوق مدیران را ایجاد کند، سامانه جامع تجارت را تکمیل کند و طرح هایی مانند شبنم را با رفع مشکلات قبلی احیا کند.

مواردی که در بالا آورده شده بخشی از مهمترین مشکلات کشور است که نیاز است دولت دوازدهم برای رفع آن ها هرچه سریع تر اقدام نماید.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 119

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سریال های رمضان ۹۶

س مه 23 , 2017
نودیها:شبکه های سیما برای ماه رمضان امسال سه مجموعه تلویزیونی تدارک دیدند که هر سه مضمونی اجتماعی دارد و برخلاف سال های گذشته که معمولا یک سریال حال و هوای طنز داشت اما امسال خبری از سریال های کمدی نیست. رقابت میان جلیل سامان، محمدحسین لطیفی و بهرنگ توفیقی است. […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...