اگر احساس خواب آلودگی دارید بخوانید

اشتراک گذاری :

نودیها:احساس خواب آلودگی در دو زمان از روز بیشتر بروز می کند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب شبانه و بعدازظهر پس از صرف نهار. طی این مقاله شما را با راهکارهایی برای مقابله با خواب آلودگی در صبح و در مقاله بعد در رابطه با مقابله با خواب آلودگی بعد از نهار مطالبی را عنوان می نماییم.

 

در این روزهای زیبای بهاری بسیاری از افراد از خواب آلودگی و کسالت اعتراض می کنند. احساس خواب آلودگی یکی از حالت هایی است که در مواردی، از عملکرد صحیح و بهینه افراد جلوگیری می کند. مخصوصاً برای افرادی که تمایل دارند در این روزها از حداکثر توان و ظرفیت خودشان استفاده کنند. مثل دانش آموزان و کنکوری ها. احساس خواب آلودگی در دو زمان از روز بیشتر بروز می کند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب شبانه و بعدازظهر پس از صرف نهار، در این دو زمان، احساس خواب آلودگی از فعالیت افراد جلوگیری می کند. طی این مقاله شما را با راهکارهایی برای مقابله با خواب آلودگی در صبح آشنا می کنیم و در مقاله بعد در رابطه با راهکارهای مقابله با خواب آلودگی بعد از نهار مطالبی را عنوان می نماییم.

صبحانه خوبی بخورید

حذف صبحانه باعث می شود قند خون شما در صبح افت کند و سطح انرژی تان کاهش یابد؛ در نتیجه احساس خواب آلودگی می کنید. اما مصرف صبحانه انرژی را برای بقیه روز شما ذخیره می کند. بهترین صبحانه چربی کمی دارد، فاقد شکر تصفیه شده است و پروتئین و کربوهیدرات پیچیده فراوانی دارد. از جمله بهترین مواد غذایی برای صبحانه می توان شیر، پنیر، تخم مرغ، ماست، نان و غلات کامل، میوه هایی مثل سیب و موز، غلات صبحانه، اسموتی ترکیب میوه ها و عسل و … را نام برد. مصرف صبحانه به شما کمک می کند تا در وعده نهار یا قبل از نهار به سراغ مواد غذایی بی ارزش نروید و از نظر جسمی و ذهنی فعال تر باشید.

برای صبحانه می توانید یکی از مواردی که در زیر می آید را انتخاب کنید و مصرف نمایید:

۱. غلات صبحانه، شیر بدون چربی و یک عدد میوه تازه

۲. دو عدد نان تست با گندم کامل، یک قاشق کره بادام زمینی و موز

۳. نان چند غله، تخم مرغ پخته، پنیر کم چرب و یک لیوان آب پرتقال

۴. نان سبوس دار، پنیر کم چرب، گردو و کمی کشمش

با طلوع خورشید بیدار شوید

از غذاهایی که باعث خواب آلودگی می شوند مانند برنج، سیب زمینی، پاستا، گوشت فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و گوشت های دودی شده مانند ماهی دودی اجتناب کنید

روز خود را با طلوع خورشید شروع کنید و هر روز چند دقیقه ای را جلوی نور خورشید قرار بگیرید. سعی کنید با طلوع خورشید و روشن شدن هوا بیدار شوید، نه دیرتر. این روش به تنظیم زمان طبیعی خواب در بدنتان کمک بزرگی می کند. بعد از آن، کمی در آفتاب صبح قدم بزنید و حداقل ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید باشید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید علاوه بر تأمین ویتامین D مورد نیاز بدن شما، باعث می شود ساعت خواب و بیداریتان به طور طبیعی تنظیم شود. تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند منجر به اختلال خواب شود.

در صبحانه چای سبز بنوشید

بعد از بیدار شدن از خواب چای سبز بنوشید. چای سبز انرژی و قوای شما را افزایش می دهد، از خواب آلودگی جلوگیری می کند، برای مبارزه با خستگی و استرس مؤثر است و تمرکز ذهنی را افزایش می دهد. پلی فنل های موجود در چای سبز کیفیت خواب شما را افزایش می دهند. یک فنجان چای سبز در صبح و چند فنجان در طی روز مصرف کنید.

طرز تهیه چای سبز:

یک قاشق چای خوری از برگ‌های چای سبز را در یک فنجان آب جوش بریزید. درپوش فنجان را قرار دهید و بگذارید برای مدت ۵ دقیقه دم بکشد. آن را صاف کنید و با کمی عسل بنوشید.

ناشتا لیمو و آب بنوشید

نوشیدن آب و لیمو در صبح کمک می کند تا از خواب آلودگی نجات یابید. این ترکیب، بدن را هیدراته نگه می دارد و سموم را از بدن دفع می کند. اگر بدن هیدراته نباشد و آب کمی داشته باشد اکسیژن کمتری به مغز می رود و احساس خستگی در طول روز شما را آزار خواهد داد. یک لیوان لیمو و آب را صبح ناشتا با معده خالی بنوشید و ۱-۲ لیوان هم از این ترکیب در طول روز مصرف کنید. برای تهیه این نوشیدنی نصف یک عدد لیموترش تازه را در یک لیوان آب جوشیده و ولرم شده بریزید و در صورت تمایل کمی عسل به آن بیفزایید، سپس مصرف کنید.

بدنتان را هیدراته نگه دارید

برای خونرسانی بهتر سیستم گردش خون به تمام قسمت ها، بدن باید هیدراته باشد. یعنی به مقدار کافی آب در سلول ها و در جریان خون وجود داشته باشد. برای هیدراته ماندن از مواد غذایی آبدار مانند ماست، کلم بروکلی، کاهو، خیار، هلو، آلو، پرتقال، گریپ فروت، هندوانه، خربزه، ملون، طالبی و … استفاده کنید.

از رایحه ها کمک بگیرید

رایحه ها به شما کمک می کنند تا احساس خستگی، خواب آلودگی، سردرد و کمبود انرژی را کاهش دهید بهترین رایحه ها برای این منظور رزماری، نعنا و ریحان هستند.

چند قطره از هر یک از این اسانس ها را روی دستمال بچکانید و چند دقیقه یکبار استشمام کنید تا بیدار بمانید. همچنین می توانید این اسانس‌ها را در وان حمام بچکانید. یا چند قطره اسانس را با کمی آب، روی اسانس سوز بریزید و بگذارید تا رایحه آن فضای اتاق را پر کند.

توصیه های دیگر

۱. از غذاهایی که باعث خواب آلودگی می شوند مانند برنج، سیب زمینی، پاستا، گوشت فرآوری شده مثل سوسیس، کالباس و گوشت های دودی شده مانند ماهی دودی اجتناب کنید.

۲. نوشیدنی های کافئین دار را صبح ننوشید. زیرا باعث هشیاری موقت می شوند و در طی روز به شما احساس خستگی می دهند.

۳. بعد از بیدار شدن از خواب آب سرد به صورت خود بزنید. این کار باعث می شود دمای بدنتان به طور ناگهانی تغییر کند و به اصطلاح خواب از سرتان بپرد.

۴. از زنجبیل و فلفل قرمز در غذاهایتان غافل نشوید.

۵. در هنگام احساس خواب آلودگی آدامس بدون قند بجوید.

۶. محل کار و یا مطالعه خود را بسیار روشن کنید، این عامل باعث می شود فعال تر شوید.

۷. هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. زیرا از عوارض برخی داروها احساس خواب آلودگی است.

بیماری هایتان را درمان کنید

۱. احساس کسالت و خستگی زیاد گاهی به علت کم خونی فقر آهن، کم کاری تیروئید، مقاومت به انسولین، دیابت، هیپوگلایسمی یا سایر مشکلات بالینی است.

۲. احساس خواب آلودگی می تواند ناشی از حالت های روحی مانند اضطراب، استرس و افسردگی، کمبود خواب شبانه، پرخوابی، اختلالات خواب و … باشد.

۳. همچنین رژیم غذایی نادرست، اختلالات خوردن، دردهای مزمن و … می تواند باعث خواب آلودگی شود.

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 18

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

ادبیات سگ گویی «آشنا»

چ آوریل 26 , 2017
نودیها:بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به توهین حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور واکنش شدید نشان دادند.  روزنامه افکار نوشت: طی روزهای گذشته بازهم مشاور رسانه ای رئیس جمهور خبرساز شد، این بار به دلیل ۲ اظهار نظر شاذ در جلسه سخنرانی و یک توئیت در شبکه اجتماعی توئیتر. […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...