اولین هدیه اقتصادی دولت روحانی، دولت دوازدهم به مردم

اشتراک گذاری :

سایت نودیها :  فاطمه بیات، با آنکه یک هفته بیشتر به شروع ماه مبارک رمضان باقی نمانده، اما در بازار عمده‌فروشی کالای اساسی خیابان مولوی پرنده پر نمی‌زند.

طی هفته گذشته به یک مرتبه قیمت هر کیلو مرغ تازه از ۶۷۰۰ تومان به مرز ۸ هزار تومان رسید، اما به مرور با تزریق مرغ منجمد دولتی با قیمت۵۳۰۰ تومانی، امروز هر کیلو مرغ به ۷۱۵۰ تومان رسیده است. 

همچنین گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای اساسی جزء گرانترین‌ها محسوب می‌شود، تا جایی که سهم آن در سبد خانوار بسیار کوچک شده است.

هزینه خرید گوشت و مرغ برای یک خانواده ۴ نفره در ماه با یک محاسبه سرانگشتی رقمی حدود ۲۵۰ هزار تومان (۴ کیلو گوشت قرمز و ۴ عدد مرغ) محاسبه می‌شود.

قیمت انواع برنج ایرانی و حبوبات نیز این روزها بی‌سروصدا و آرام آرام افزایش می‌یابد، تا جایی که در بازار بنکداران مواد غذایی برنج درجه یک ایرانی تا مرز ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود که قطعا در مغازه‌های خرده‌فروشی رقمی بیش از ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم دارد.

 

از طرفی با توجه به ذائقه ایرانی و میل به مصرف برنج داخلی برخی فروشندگان بازار برنج مولوی اقدام به عرضه برنج منطقه خوزستان یا بی‌نام شمال به کشور کرده‌اند که هر کیلو ۶ تا ۷ هزار تومان فروخته می‌شود.

برنج عنبربوی خوزستان جایگزین برنج هندی برای قشر ضعیف

محمدی یکی از عمده فروشان بازار برنج می‌گوید: از نظر سلامت دستگاه گوارش و کیفیت و طعم و عطر و بود مردم برنج ایرانی را ترجیح می‌دهند و با توجه به اینکه قیمت برنج مرغوب شمال رقمی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است نوعی برنج خوزستان با عنوان عنبربو را توزیع می‌کنیم که هر کیلوگرم ۶۶۰۰ تومان است و کیفیت آن برای مصرف خانوار بسیار مطلوب است.

قدرت خرید مردم روز به روز آب می‌رود

همچنین برنج مروارید شمال با کیلویی ۷ هزار تومان را می‌توان جایگزین برنج هندی یا برنج‌های گران قیمت داخلی کرد، اما با تمام اینها قدرت خرید مردم همچنان پایین است و فروشندگان حبوبات و بازار مولوی اذعان می‌کنند که میزان فروش آنها هر سال کمتر از سال گذشته شده و به  اصطلاح آب می‌رود.

 

در فروشگاه زنجیره‌ای نیز هر کیلو برنج هاشمی ۱۳۵۰۰ تومان و برنج گیلان ۱۴۵۰۰ تومان و برنج دمسیاه ۱۴۳۰۰ تومان عرضه می شود.

 

قیمت حبوبات هم اندکی افزایش داشته تا جایی که هر کیلوگرم لوبیا چیتی رقم بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان، عدس ۶ تا ۷ هزار تومان، لوبیا قرمز ۸۵۰۰ تا ۹ هزار تومان، لپه ۱۰ هزار تومان و نخود نیز در هر کیلو ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

اما قیمت حبوبات بسته‌بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۴۰ درصد بالاتر از قیمت بازار عمده فروشان است. هربسته ۹۰۰ گرمی لوبیا چیتی ۱۳۹۰۰ تومان، نخود،‌لوبیا قرمز و عدس ۹۰۰ گرمی بسته‌بندی هم ۹۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

هر کیلو شکر نیز در بخش عمده فروشی ۲۷۷۰ تومان و هر بسته شکر بسته بندی ۹۰۰ گرمی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۳۲۵۰ تومان عرضه می‌شود.

 

قیمت تخم‌مرغ نیز که طی ۶ ماه گذشته به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان افزایش یافته بود، اکنون به ثبات نسبی رسیده و هر عدد تخم‌مرغ بسته به اندازه و کیفیت بین ۲۳۰ تا ۲۸۰ تومان در بخش عمده‌فروشی عرضه می‌شود، در حالی که همین تخم‌مرغ در مغازه‌های سطح شهر رقمی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان بوده و در بسته‌بندی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر عدد ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان قیمت خورده است.

 

اما قیمت روغن به دلیل عرضه بیش از نیاز همچنان ثابت مانده و قوطی ۴ کیلوگرمی روغن جامد ۲۲ هزار تومان، ۵ کیلویی ۲۳ هزار تومان و روغن مایع یک لیتری بسته به نوع کیفیت و برند بین ۳۷۵۰ تا ۴۸۵۰ تومان متغیر است.

حدود یک ماه پیش انجمن روغن درخواست افزایش قیمت داده بود که ستاد تنظیم بازار با آن موافقت نکرد و به نظر می رسد، به مرور با افزایش تولید داخلی روغن قیمت این محصول افزایشی نداشته باشد.

هزینه ۵ قلم کالای اساسی برای هر نفر ماهانه ۱۵۰ هزار تومان

با یک محاسبه سرانگشتی و بدون احتساب قیمت لبنیات و میوه هزینه تهیه پنج قلم کالای اساسی برای هر نفر در ماه( ۵ کیلو برنج، یک کیلو گرم گوشت گوسفندی تازه، یک عدد مرغ دو کیلوگرمی،‌نیم کیلو گرم شکر، نیم لیتر روغن و یک کیلوگرم مجموع حبوبات) ۱۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

خبرگزاری فارس نازل‌ترین قیمت‌های عمده فروشی که برای خریدهای عمده و بالای ۵ کیلوگرم در نظر گرفته می‌‌شود را مبنا قرار داده که قطعا قیمت ها در خرده‌فروشی‌های سطح شهر ۱۰ تا ۳۰ درصد قیمت‌ها بالاتر است.

پاس‌کاری نظارت بر بازار تا کی؟

حال باید از رئیس جمهور دولت دوازدهم پرسید تا کی قرار است سیاست اقتصاد آزاد و عرضه و تقاضا در سایه نظارت کمرنگ دولت و پاسکاری مسئولیت بین وزارتین جهاد کشاورزی و صنعت،‌معدن و تجارت مغفول بماند. 

طی ۴ سال اخیر روند رشد قیمت کالاهای اساسی سیر صعودی داشته و در برخی اقلام مانند برنج،‌گوشت و حبوبات افزایش ۷۰ تا صد درصدی داشته است که آرشیو آماری بانک مرکزی نیز موید همین امر است.

فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

با روحانی و مسائل مهم کشور تا ۱۴۰۰ چالش‌هایی که رئیس جمهور دوازدهم با آن‌ مواجه است

س مه 23 , 2017
نودیها:انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دوازدهم با ۲۳.۵ میلیون رای و مشارکت ۷۳ درصدی مردم انتخاب شد. رئیس جمهور دوازدهم با چالش هایی روبرو است و باید برای آن ها راهکاری ارائه نماید تا به بحران تبدیل نشوند. برخی از مهمترین چالش ها عبارتند […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...