المیادین: اجماع نظرسنجی‌ها بر دور دوم انتخابات است/ عمان نیوز: رأی شکننده و نگرانی‌های روحانی

اشتراک گذاری :

نودیها:داغ شدن رقابت های انتخاباتی همزمان با برگزاری سومین دوره از مناظره های تلویزیونی بین کاندیداهای شش گانه ریاست جمهوری کشورمان باعث توجه بیش از پیش رسانه های عرب زبان به انتخابات ایران شده است.

المیادین: مناظره های تلویزیونی و فضای آزادی سیاسی در کشور

پایگاه خبری شبکه المیادین در گزارشی نوشت که ناظران اعتقاد دارند که مناظره‌های تلویزیونی بین کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از آغاز برگزاری در سال ۲۰۰۹ تاکنون نقش اساسی و روزافزون در تعیین‌ فرد پیروز در رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری داشته است. مناظره پایانی و سوم تلویزیونی که دیروز بین نامزدهای شش‌گانه برگزار شد ، باوجود کشمکش‌ها و اتهام‌زنی‌های شدیدی که همراه بود و گاهی این کشمکش‌ها فراتر از حد انتظار بود ، اما همین نشان از تمایل دستگاه حاکمه جمهوری اسلامی برای پذیرش دیدگاه‌های طرف مقابل و اذعان به عدم امکان تسلط یکی از شاخه‌ها بر حاکمیت مؤسسات کشوری است. این مناظره ها نقش مهمی در توسعه فضای آزادی‌های سیاسی در کشور داشته و روند انتقال قدرت اجرایی کشور را تسهیل می‌کند.

این گزارش می‌افزاید که افکار عمومی مردم ایران از بررسی مناظره‌های تلویزیونی که عصر دیروز جمعه برگزار شد، به این نتیجه رسیدند که اختلاف آشکاری در میان نامزدهای انتخاباتی در نحوه مدیریت دولت به ویژه در ابعاد اقتصادی و مسائل مربوط به معیشت شهروندان وجود دارد. این در حالی است که گفتمان تمامی نامزدها مبتنی بر این دیدگاه است که هدف آنها خدمت به طبقات فقیر و کم درآمد بود و آنها به دنبال از بین بردن مشکل بیکاری و فعال سازی سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش فرصت‌های شغلی و بهبود صنایع داخلی هستند.

اجماع نظرسنجی‌های متناقض به رفتن انتخابات به دور دوم

این مناظره ها طبعاً در تعیین رویکرد رأی‌دهندگان و هویت کاندیدای اصلح تأثیرگذار خواهد بود. این بدان معنی نیست که بعد از این مناطره ها ماهیت رئیس‌جمهور انتخاب و آینده مشخص شده باشد، به ویژه در شرایطی که مراکز مستقل و بی‌طرفی برای نظرسنجی وجود ندارد و نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی مراکز و مؤسسات مختلف در پی هر یک از مناظره‌های تلویزیونی تفاوت‌های قابل توجهی در میزان آراء نمایندگان اصلی یعنی حسن روحانی و محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی دارند. این تفاوت‌ها بسته به رویکردهای سیاسی و جهت‌گیری‌های مراکزی که این آمار را ارائه می‌دهند، متفاوت است و هر کدام از آنها سعی دارند کاندیدایی که برای آن کار می کنند را جلوتر از دیگران نشان دهند. با این وجود نکته اساسی تمام نظرسنجی‌های صورت گرفته این است که هیچ‌یک از نامزدهای کنونی نمی‌توانند از سد ۵۰ درصد آراء انتخاباتی – که لازمه پیروزی در دور اول انتخابات است – عبور کنند.

سایت خبری الان: شدت لحن روحانی در دور سوم مناظرات

سایت خبری اخبار الآن نیز با اشاره به برگزاری سومین دوره مناظره انتخاباتی تأکید کرد که حسن روحانی برای رسیدن به دومین دوره ریاست جمهوری چهار سال در ایران این هفته لحن خود را شدید تر کرده بود و تلاش داشت رقابت موجود را رقابت بین آزادی و سرکوب نشان دهد، اما رویکردهای اقتصادی در این مناظره خود را به مسایل دیگر تحمیل کرد.  

ناظران و تحلیلگران مسائل داخلی ایران معتقدند که مناظره دیروز می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در زمینه نتایج انتخابات داشته باشد و ماهیت رئیس‌جمهور آینده را مشخص کند، به ویژه در شرایطی که انتخابات در رابطه با مسایل اقتصادی بود که از مهم ترین اولویت های رأی دهندگان است.

عمان نیوز: رأی شکننده و نگرانی های روحانی

پایگاه خبری عمان می نویسد که روحانی نگران این موضوع است که تعداد اندکی از کسانی که در دوره قبل به وی رأی داده اند، از او رویگردان شوند، این رویگردانی می‌تواند در نتیجه از بین رفتن آمال و آرزوهای آنها در رابطه با فواید اقتصادی مستقیم رفع تحریم‌ها و کندی شاخص‌های تغییرات اجتماعی در جامعه باشد. روحانی در سال ۹۲ اندکی بیش از ۵۰ درصد از مجموع آراء را به خود اختصاص داد و رویگردان شدن تعداد اندکی از هوادارانش باعث خواهد شد که انتخابات به دور دوم کشیده شود، این در حالی است که در دور دوم یک نامزد اصول‌گرا می‌تواند تمامی آراء حامیان این جریان را به دست آورد.

 

النهار: نقش شبکه‌های اجتماعی در انتخابات ایران

پایگاه خبری النهار در مطلبی با اشاره به تبلیغات موجود در سایت‌های اینترنتی نوشت که این تبلیغات در سایت اینستاگرام به صورت مستمر دنبال می‌شود و شهروندان و بیشتر مسئولان کشور صفحات خود در سایت‌های فیس بوک و توئیتر را به‌روزرسانی می‌کنند، اما فعالیت‌های موجود در اینستاگرام پررنگ تر است.

بر اساس این گزارش هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری سایتی رسمی در اینستاگرام دارند که تبلیغات انتخاباتی و فعالیت‌ها و شعارهای خود را در آن درج کردند. پیگیری‌کنندگان این صفحات نیز واکنش‌های خود را نسبت به این مطالب درج می‌کنند. به نظر می‌رسد سایت ها و رسانه های مربوط به جریان اصولگرا فعالیت بیشتری در این عرصه از خود نشان می‌دهند و اینستاگرام اخیرا به تریبون رسمی تبلیغات کاندیداهای اصول‌گرا تبدیل شده است که رتبه اول در اختیار ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و رتبه دوم در اختیار محمد باقر قالیباف شهردار تهران قرار دارد. اصولگرایان روحانی را به عدم تحقق دستاوردهای اقتصادی و فساد در میان افراد دولت متهم می‌کنند و در مقابل حامیان دولت نیز همچنان از برجام به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد دولت نام می برند.

تلگرام از دیگر سایت های اجتماعی فعال است که بنابر آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۳ میلیون ایرانی از این نرم‌افزار استفاده می‌کردند. این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۴۵ میلیون نفر رسیده است و تعداد افرادی که از تلگرام استفاده می‌کنند ، همچنان در حال افزایش است.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شبکه تلگرام نیز کانال‌های مخصوص به خود را دارند که شعارها و مواضع و آخرین اخبار انتخاباتی مربوط به خود را در آن منتشر می کنند. بسیاری از کانال های سیاسی در تلگرام همان مأموریت اینستاگرام را دنبال کرده و به دنبال تضعیف رقبای خود هستند. همچنین برخی کانال‌های تلگرام سیاسی نیستند ، اما امروزه مملو از اخبار انتخاباتی شده‌اند. برخی از آنها گرایش‌های کمدی دارند و شعارهای نامزدهای انتخابات را به روشی کمدی مطرح می کنند. همچنین گرایش‌های مردمی در تلگرام نظیر اینستاگرام دنبال می‌شود. گروه های مختلف سیاسی در ایران از مردم این کشور دعوت می‌کنند تا در انتخابات شرکت کنند تا بتوانند بهترین نامزد را انتخاب کنند.

مشرق

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

یارانه قطع شده برخی شهروندان بعد از یکسال شب انتخابات واریز می شود

ی مه 14 , 2017
سایت نودیها :  سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با ارسال پیامک به برخی شهروندان که قبلا یارانه‌شان قطع شده و اعتراض کرده‌بودند، از وصل شدن مجدد یارانه آنها در این ماه خبرداده است. طبق قانون قرار بود، دولت دهک‌های پردرآمد را شناسایی کرده و حذف کند، در […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...