«الاحوازیه» همان داعش ایرانی است؟

اشتراک گذاری :

سایت نودیها : صبح روز گذشته و در حین برگزاری رژه نیروهای مسلح مستقر در استان خوزستان، چهار عضو گروهک تروریستی «الاحوازیه» در یک حمله کور ۲۵ تن از هموطنانمان را به شهادت رسانده و بیش از ۶۰ نفر نیز طی این حادثه مجروح شدند. سرانجام بعد از ده دقیقه این چهار تروریست توسط نیروهای حفاظت مراسم به هلاکت رسیده و پرونده این جنایت تروریستی فعلا بسته شد.

اما «الاحوازیه» چه کسانی هستند و چه ویژگی‌های خاصی دارند؟

۱- این گروهک ادامه سازمان سیاسی خلق عرب است که سال های ابتدایی انقلاب در منطقه خوزستان فعالیت مسلحانه داشت. بعد از شروع جنگ تحمیلی کلیت سازمان به بغداد منتقل شد و در قالب تیپ «الاحوازیه» زیرنظر سازمان استخبارات رژیم بعث به جاسوسی و خرابکاری مشغول شد و بعد از جنگ تحمیلی نیز همچون گروهک منافقین در وقایعی همچون سرکوب انتفاضه شعبانیه شرکت داشت. بعد از فروپاشی رژیم صدام بود که سیر تحول این گروهک آغاز شد. پس از اشغال عراق، مناطق جنوبی این کشور که مورد استفاده گروهک‌ خلق عرب با نام جدید «الاحوازیه» شناخته می‌شدند، سهم انگلیسی‌ها شد. بعد از ارتباط گیری سازمان جاسوسی MI6 با این گروهک عده‌ای از آنها به سوریه فرار کردند، عده‌ای به اردن رفته و عده‌ای نیز راهی کویت شدند و البته بخش کوچکی نیز در بغداد و زیر چتر اطلاعاتی ارتش آمریکا قرار گرفتند. البته کشور کویت در طول دهه‌های گذشته نیز مرکز و مامن برخی از این گروهک‌ها بود. بخش بغدادی این گروهک همان دسته‌ای هستند که دراوایل دهه هشتاد دست به انجام عملیات تروریستی مختلفی همچون بمبگذاری در استانداری خوزستان کردند. این بخش از گروهک «الاحوازیه» بعدها با حضور بیشتر ایران در عراق به اروپا و بالاخص لندن مهاجرت کردند.

۲- اما بخش بزگتر این گروهک چپ گرا که در منطقه حاشیه خلیج فارس ساکن شد طی قریب به دو دهه و در همنشینی با مجامع سلفی- اخوانی این کشورها آرام آرام به سلفیسم گرایش پیدا کرده و یک اندیشه التقاطی بنام پان عربیسم سلفی را پایه گذاری کردند (این اندیشه به این دلیل التقاطی است که جریانات ناسیونالیستی بر وطن گرایی حاد تاکید دارند و در مقابل جریان سلفیسم به جهان وطنی اسلامی در قالب دوگانه دارالاسلام- دارالکفر معتقد است). با گذشت سال‌ها و تغییر راهبردهای براندازی آمریکا در قبال ایران شاهد فعالسازی دوباره جریانات تجزیه طلب در مرزهای کشورمان بوده ایم. به عنوان مثال حزب دموکرات کردستان بعد از دو دهه دوباره وارد فاز نظامی شد، گروهک «الاحوازیه» از فعالیت سیاسی به عملیات نظامی روی آورد و جریانات سیاسی جدایی طلب شمالغرب کشور نیز با انسجام بیشتری به صحنه بازگشتند. این بخش از راهبرد براندازی حاصل طراحی عملیاتی موساد و سیا در اتاق عملیات اربیل وحمایت مالی گسترده رژیم سعودی و البته زیرچتر اطلاعاتی اقلیم کردستان در حال اجرا است.

۳- نکته مهم در باب حادثه تروریستی دیروز تغییر شیوه فعالیت اعضای این گروهک است. در مرحله قبلی فعالیت این گروهک شاهد رعایت اصول شناخته شده  یک عملیات تروریستی همانند شناسایی قبلی، انجام عملیات به صورت دورکاری و سپس فرار هستیم. اما روز گذشته شاهد یک رفتار سلفی از این گروهک بودیم. این رفتار را میتوان تکرار شیوه گروهک داعش در انجام عملیات تروریستی نامید؛ یعنی حضور مستقیم در محل، عملیات کور به قصد ضربه بزرگ و مبارزه تا حد مرگ علیرغم علم به خطر افتادن جان خود.از سوی دیگر در رخدادهای امنیتی در استان خوزستان طی دو سال اخیر ردپای این گروهک به راحتی قابل مشاهده است که مشهورترین آنها آتش زدن پرچم کشورمان در خلال اعتراضات دی‌ماه بود که واکنش های تندی در جامعه در پی داشت.

۴- گروهک «الاحوازیه» که بعد از سال‌ها و به مدد پول سعودی ها و حمایت موساد به عرصه بازگشته است در سال های اخیر به یک جریان سلفی جهادی- جدایی طلب تبدیل شده است. اگر عملیات دیروز را مدل جدید رفتاری این گروهک بدانیم باید گفت که سیستم‌های امنیتی کشور باید هرچه سریعتر و به شدت با آن مقابله کنند وگرنه با یک داعش ایرانی جدایی طلب مواجه خواهیم شد. یادمان نرود مدل رفتار دیروز این گروهک همان مدل رفتار داعش در حملات پاریس، منچستر آرنا و بروکسل یعنی حمله جهادی برای ضربه بزرگ است.

* گزارش از سعید درویشی

خبرنامه دانشجویان ایران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 194

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود آهنگ حامد زمانی بنام ترور فارسی انگلیسی کیفیت عالی

د سپتامبر 24 , 2018
دانلود آهنگ حامد زمانی بنام ترور فارسی انگلیسی کیفیت عالی آهنگ جدید حامد زمانی با نام ترور که جدید کار شده شاعر: #علی‌محمد_مودب آهنگساز: #حامد_زمانی تظیم‌کننده: #حامد_برادران #هابیلیان پخش آنلاین ۳۲۰ دانلود ۳۲۰   خبرنامه دانشجویان ایران برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...