اعمال روز اول ذی‎الحجه/ روزی که روزه‎اش ثواب هشتادماه روزه را دارد

اشتراک گذاری :

نودیها:کتاب المراقبات یا «اعمال‎السنه» یکی از تألیفات گران‌سنگ مرحوم آیت‎الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است که آن را به راه و روش سلف صالح و بزرگان اصحاب امامیه تألیف کرده است و از احادیث صحیح و گهربار ائمه علیهم‎السلام، ادعیه و اوراد مخصوص به ایام و لیالی و ماه و سال از منابع موثق در آن گردآوری کرده است. به مناسبت فرارسیدن ایام مبارک ذی‎الحجه اعمال مربوط به روز اول از این کتاب شریف آورده می‎شود.

«روز اول ماه را روزه بدارد چرا که در کتاب «من لا یحضره الفقیه» آمده است هرکس روز اول دهه اول ذی‏‎الحجه را روزه بگیرد، خداوند ثواب هشتاد ماه روزه برای او خواهد نوشت. «موسی‏ بین جعفر ع: مَنْ‏ صَامَ‏ أَوَّلَ‏ یَوْمٍ‏ مِنْ عَشْرِ ذِی الْحِجَّهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ ثَمَانِینَ شَهْراً» و شیخ روایت کرده است که روز اول، روزی است که حضرت ابراهیم(ع) در آن متولد شد و در آن روز خداوند آن حضرت را خلیل خود برگزید.
همچنین مستحب است که در روز اول ماه نماز حضرت زهراء(س) خوانده شود که چهار رکعت است و در هر رکعت حمد و پنجاه مرتبه سورۀ توحید و پس از اتمام نماز تسبیح آن حضرت گفته و سپس چنین گفته شود: سُبْحَانَ ذِی الْعِزِّ الشَّامِخِ‏ الْمُنِیفِ‏ سُبْحَانَ ذِی الْمُلْکِ الْفَاخِرِ الْقَدِیمِ- سُبْحَانَ ذِی الْبَهْجَهِ وَ الْجَمَالِ سُبْحَانَ مَنْ تَرَدَّى بِالنُّورِ وَ الْوَقَارِ سُبْحَانَ مَنْ یَرَى أَثَرَ النَّمْلِ فِی الصَّفَا وَ وَقْعَ الطَّیْرِ فِی الْهَوَاء سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا لَا هَکَذَا غَیْرُه‏؛ پاک و منزّه است آن خدایى که داراى شکوه افراشته و بلند است، پاک و منزّه است خدایى که صاحب شوکت والا و بزرگ است، پاک و منزه است خدایى که دارنده فرمانروایى پر افتخار دیرینه است، پاک و منزه است آن که لباس خرّمی و زیبایى به بر دارد، پاک و منزّه است آن که در پوششى از نور وقار است، پاک و منزّه است آن که ردّ پاى مورچه را بر سنگ سخت مى‎بیند، پاک و منزّه است آن که خطّ سیر پرنده را در هوا مى‎بیند، پاک و منزّه است آن که او چنین است و جز او چنین نیست».

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

محبوبترین تصاویر کاربران فارسی زبان چیست؟

ش سپتامبر 3 , 2016
نودیها:علی محمد زارع بیدکی ، مدیر موتور جستجوگر پارسی جو با اعلام این خبر افزود: براساس تحقیقات صورت گرفته در این جستجوگر مشخص شد که بیشترین کلیدواژه در بخش تصویر که کاربران طی ۶ ماه اخیر در فضای مجازی علاقمند به جستجوی آن در پارسی جو بودند پرچم ایران، طبیعت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...