استاد حسن عباسی:اعتراض حاتمی‌کیا به فساد دستگاه رسانه‌ای است/ «لاتاری» مقابل سینمای برلین‌پسند ایستاد

اشتراک گذاری :

نودیها:رئیس اندیشکده یقین ضمن ابراز تأسف از عملکرد داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: به عوامل و سازندگان فیلم‌های «سوءتفاهم»، «به وقت شام» و «لاتاری» تبریک می‌گویم که در مقابل سینمای برلین‌پسند ایستادند!

حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین، عصر امروز (۲۴ بهمن) در هفتمین دوره جایزه سینمایی ققنوس (سینما انقلاب) به بیان دیدگاه‌‌های خود درباره عدالت اجتماعی در سینما پرداخت.

وی که در تالار سوره حوزه هنری سخنرانی داشت، درباره عدالت اجتماعی در سینما گفت: در سینمای غرب مساوات زیر سوال می‌رود اما عدالت برای ما همان مساوات نیست.

این کارشناس افزود: عدالت در سینما و داستان‌ها با تبعیض و فقر بیان شده است. مثلاً فیلم «شاهزاده و گدا» را می‌بینیم که در نهایت گدا و شاهزاده باید در جایگاه خودشان باشند که نظام دو قطبی را ترویج می‌کند. اما در ادبیات ما این جایگاه وجود ندارد.

وی افزود: رابین هود که قهرمان فقرا بود، با فیلم «بانی و کلاید» به سینما آمد و در سینمای ما هم بازنمایی شد و تحت عنوان «دارا و ندار» پخش شد.

عباسی درباره دیدگاه عدالت اجتماعی در سینما گفت: باید بتوانید باند فساد را به نمایش بگذارید که در ایران میسر نیست. در کارنامه برخی وزرا می‌بینیم مواجهه با برخی از مسایل اجتماعی را بر نمی‌تابند. وقتی نمی‌توانید به صراحت پرونده فساد را نمایش دهید، نمی‌توانید عدالت اجتماعی را هم ترسیم کنید. حتی درباره یک سیستم فاسد بانکی هم نمی‌شود سخنرانی کرد، چه رسد به سینما. فشارها از همه سو مانع انجام سخنرانی می‌شود!

وی ادامه داد: سینما نتوانسته مافیای کشور را به نمایش در آورد. اجازه نمی‌دهند سینماگر به مافیاها نزدیک شود. این یک اشکال سینمای ماست که در سینمای فرانسه، سینمای ایتالیا و آمریکا وجود ندارد و به خوبی آن را نمایش می‌دهد.

* طبقه بورژوا فیلم ارزشی را به سخره می‌گیرد!

رئیس اندیشکده یقین افزود: امروز فسادها در تمام صنوف وجود دارد و سینماگری که غل و غش ندارد و درد جامعه را دارد، نمی‌تواند در این حوزه فعالیت کند. اعتماد مردم به اکثر نهادها کم شده، اینجاست که هنر فیلمساز می‌تواند اعتماد را بازگرداند، اما اجازه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: اگر مجموعه تلاش منتقدین و کارگردانان دلسوز نباشد، واکنش‌ها را با آشوب‌های اجتماعی باید پاسخ دهیم! اگر عدالت اجتماعی در سینما دیده نشود، ما شاهد بی‌اعتمادی بیشتری خواهیم بود.

عباسی در تحلیل سخنان کارگردان «به وقت شام» در اختتامیه جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: فساد نظام رسانه‌ای کشور باعث اعتراض حاتمی‌کیا شد، این فساد صدای اهل فن را در آورد.

وی افزود: ما شعار عدالت‌خواهی سر دادیم و برای آن شهید تقدیم کردیم، با این سیستم فساد را می‌خواهیم نمایش دهیم اما طبقه بورژوا اینقدر وقاحت دارد که وقتی فیلمی درباره سوریه ساخته می‌شود آن را به سخره می‌گیرد!

رئیس اندیشکده یقین افزود: وقتی مبانی اصلی سیستم بازرگانی تلویزیون ربوی است، توقع داریم در این تلویزیون از فیلمی که برای شهدای سوریه ساخته شده، خوب بگویند؟! باید هم کارگردان در اختتامیه فریاد بزند و از اثری که درباره مقاومت ساخته دفاع کند.

* برای هیأت داوران متأسفم

وی در ادامه با اشاره به موضوع فیلم سینمایی «لاتاری» اظهار داشت: وقتی در سال ۸۳ اعلام کردم دختران ایرانی را به دبی قاچاق می‌کنند، با من به شدت برخورد کردند. یا اکنون که مستند «پول و پورن» ساخته شده، جریان روشنفکری می‌گوید پول و پورن سفارشی است!

عباسی افزود: اکنون فیلمی درباره ترانزیت دختران به کشورهای حاشیه خلیج فارس ساخته شده است، بعد عضو داوری می‌گوید خشونت فیلم زیاد بود! یا دیگری می‌گوید فساد در خارج شکل گرفته است. چه شده که منتقدان و فیلمسازان به سمت پیام فیلم رفتند و از تکنیک -که سال‌ها به آن توجه داشتند- دور شدند؟ من برای داوران متاسفم! هیات داوران چه پاسخی دارد؟

رئیس اندیشکده یقین گفت: ماموریت سیا این است که از دختر شیعه پول‌سازی کند، بعد در داخل اینگونه برخورد می‌کنند!

وی افزود: به عوامل و سازندگان فیلم‌های سوءتفاهم، به وقت شام و لاتاری تبریک می‌گویم که در مقابل سینمای برلین‌پسند ایستادند! دستتان را می‌بوسم و به شما افتخار می‌کنم.

عباسی در پایان با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: مردم به رأس حاکمیت اعتماد دارند اما اعتمادها به لایه‌های دیگر قوا مخدوش است و اگر مشکلات و فسادها به نمایش گذاشته نشود، شرایط سختی ایجاد می‌شود.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 25

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

برگزاری رفراندوم آیا می‌تواند دولت روحانی را از «بن‌بست» نجات دهد؟/ دردسرهای یک رئیس‌جمهور دوست‌نداشتنی!

چ فوریه 14 , 2018
نودیها:کمتر از ۲۴ درصد مردم «عمیقاً» کفایت روحانی را برای ریاست جمهوری باور دارند؛ افکارسنجی تازه‌ی دانشگاه مریلند که این‌گونه می‌گوید. دولت دوازدهم شروع نشده، خیلی‌ها را نومید کرد. عبور دلار از ۴۸۰۰ تومان؛ رد کلیات بودجه برای اولین بار در تاریخ و گزارش هولناک دیوان محاسبات؛ گزارشی که نوبخت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...