اسامی پیامبر (ص) در میان ملت‌ها و ادیان مختلف

اشتراک گذاری :

نودیها : عارف کامل مرحوم میرزاجوادآقا ملکی تبریزی(ره) در کتاب المراقبات آورده است؛ نام پیامبر در نزد اهل بهشت “عبدالکریم” و نزد اهل آتش “عبدالجبار” و نزد اهل عرش “عبدالمجید” و نزد سایر ملائکه “عبدالحمید” و نزد پیمبران “عبدالوهاب” و نزد شیاطین “عبدالخالق” است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عارف کامل مرحوم میرزاجوادآقا ملکی تبریزی(ره) در کتاب المراقبات در فضیلت روز ۱۷ ربیع الاول می آورد: نامهای مبارکش در نزد خدا و در کتب انبیاء و زبان اولیاء او عبارتند از: محمد، احمد، ماحی، عاقب، حاضر، رسول الرحمه، رسول التوبه، رسول الامم، المقتفی، القثم، الشاهد علی الانبیاء و الامم، البشیر، النذیر، السراج المنیر، الضحوک، القتال، المتوکل، الفاتح، الامین، الخاتم، المصطفی، الرسول، النبی، الامی، الحاد، المزمل، المدثر، الکریم، النور، العبد، الرئوف، الرحیم، طه، یس، منذر، مذکر.
و کعب الاحبار گوید: نام او در نزد اهل بهشت “عبدالکریم” و نزد اهل آتش “عبدالجبار” و نزد اهل عرش “عبدالمجید” و نزد سایر ملائکه “عبدالحمید” و نزد پیمبران “عبدالوهاب” و نزد شیاطین “عبدالخالق” و در صحراها “عبدالقادر” و در دریاها “عبدالمهیمن” و در نزد ماهیان “عبدالقدوس” و در نزد حیوانات “عبدالغیاث” و نزد و حوش “عبدالرزاق” و نزد درندگان “عبدالسلام” و در نزد بهائم “عبدالمومن” و در نزد پرندگان “عبدالغفار” و در تورات “مودمود” و در انجیل “طاب طاب” و در صحف “عاقب” و در زبور “فاروق” و در نزد خدا “طه و یس” و در نزد مومنین “محمد” و کنیه او ابوالقاسم است.
و جبرئیل او را به نام ابی ابراهیم سلام داده است و او خود فرماید: انا الاولُ و انا الاخرُ و در پاره‌ای از روایات معتبره آمده است که از هر سوگندی که خدای جل  جلاله در کتاب خویش یاد فرموده “مراد” اوست.
و بی ضرر است که ما به ذکر یک روایتی که در فضل او و فضل برادر و جانشین او امیرالمومنین از طرق عامه رسیده و مشتمل بر فضیلت علی(ع) و شاهد بر صدق گفتار ما (در مرام ما) است بپردازیم.
احمدبن حنبل در “مسند” خویش و ابی لیلی در کتاب “فردوس” و در “منهج التحقیق” از ابن خالویه روایت کرده و به جابر بن عبدالله انصاری منتهی ساخته گوید:
شنیدم از رسول خدا(ص) می‌فرمود: خدای مرا و علی و فاطمه و حسن و حسین را از یک نور بیافرید و این نور را بفشرد و از آن شیعیان ما بیرون شدند، پس ما تسبیح نمودیم تا آنها تسبیح کردند و ما تقدیس نمودیم تا آنها تقدیس نمودند و ما تهلیل کردیم تا آنها تهلیل کردند و ما تمجید نمودیم تا آنها تمجید نمودند و ما توحید کردیم تا آنها توحید کردند؛ سپس خداوند، آسمانها و زمین را بیافرید و فرشتگان را بیافرید و تا یک صد سال آنها عارف به تسبیح و تقدیس نبودند، پس ما تسبیح کردیم و شیعه ما تسبیح کردند؛ سپس ملائکه تسبیح کردند بدین نهج در باقی این وظائف.
پس آدمی به این روایت بنگر و از ناحیه مخالف، نقل آن را بشنود و ببینید که منصوص است به اینکه آیا حضرات – صلی‌الله علیهم اجمعین – تسبیح و تهلیل و تکبیر را به شیعه خود آموختند و شیعه آنها به ملائکه تعلیم نمودند و شیعه آنها افضل از ملائکه گشتند. این بود از جهت منقول.
و اما از جهت حس و شهود در آنچه که از آن بزرگوار(ص) در مدت سال‌های کمی با پراکندگی بال و اشتغال به جهاد در عالم منتشر گشته از علومی که عُشری از اعشار آن از سایر پیمبران (به تمامه) در سیاست عوالم ارواح و قلوب و اجسام و سایر فنون علم و حکمت پدیدار نگشته و همچننی از نشر اسماء و صفات و آلاء حق تعالی و فضایل انبیا در مدت هفت هزار سال مانند آن تا زمان آن بزرگوار انتشار نیافته است، تامل نماید.
و به جانم سوگند که امثال این خوارق عادات در اثبات نبوتها از هر معجزه‌ای متین‌تر و از شق القمر محکمتر است. زیرا شق القمر ممکن است با سحر مشتبه گردد و فرق بین آن و بین سحر را جز “کم کمترین” کسی پی‌نمی‌برد ولی امثال آنچه به بیان آوردیم به چیزی از سحر و کهانت و شعبده و غیر آن مشتبه نخواهد گشت و چون این اجمالها تقریر یافت و مسلمان را است که از این اجمال به بعض از تقصیلات آن تفطن یابد و از آن پاره‌ای از شرف پیمبر خویش(ص) را بشناسد و در برابر فضیلت این روز سر تعظیم فرود آورده و به آنچه سزاوار و مانند آن است آن را استقبال کند و قدر منت خدای جل جلاله را (به سبب این میلاد میمون و مبارک) برخویش بشناسد و دل و عقلش به آنچه لایق آن است متاثر گرددو آثار آن را (با اعمال خود از حرکات و سکنات خویش) ظاهر سازد و کاری کند که عمل او تکذیب قلب او را ننماید چرا که عمل فقط ناشی از صفات قلب است و خلافی و خلفی ندارد.
ترجمه المراقبات – ص ۷۸
عارف کامل میرزاجوادآقا ملکی تبریزی(ره)

منبع : تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 31

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چه کنیم گناه نکنیم ؟

س دسامبر 29 , 2015
نودیها : مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: انجام طاعت و ترک معصیت به حسب ظاهر مشکل است، و سلمان شدن مشکل، بلکه کالمحال است، و لذا غیر از معصومین-علیهم‌السلام- همه به ترک طاعت و فعل معصیت مبتلا هستیم.  مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود: انجام […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...