ادعای بلومبرگ: توافق ایران و ۶ کشور درباره رفع تدریجی تحریم‌های تسلیحاتی/ نشست‌های معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و کارشناسان

اشتراک گذاری :

 در ادامه هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در وین که در سطح معاونان و در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ۲۷ خرداد ماه در شهر وین در جریان بود، جان کری وزیر خارجه آمریکا جمعه (پنجم تیر ماه) به وین آمد و یک روز بعد (ششم تیر) هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران راهی این شهر شد و البته یکشنبه شب وین را ترک و به تهران بازگشت و از روز سه‌شنبه (نهم تیرماه) و پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافق ژنو به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور در وین حضور دارد.

امروز از زمانی که وزرای خارجه ایران و آمریکا به مذاکرات معاونان پیوستند ۱۶ روز می‌گذرد و این مذاکرات در سطوح مختلف در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است.

در این مدت شهر وین بارها شاهد رفت و آمد وزرای خارجه عضو ۱+۵ و موگرینی بود. حضور چند باره یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هتل محل مذاکرات و دیدارهایش با وزرای خارجه از جمله ظریف از دیگر تحولات این روزها بود. آمانو هم ۱۱ تیر ماه سفری یک روزه به تهران داشت و با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از چند روز نیز یک هیأت از آژانس به ریاست معاون آمانو راهی تهران شد.

در این مدت برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) برای دو بار تمدید شد، یک بار تمدید یک هفته‌ای و بار دوم هم تا روز دوشنبه (فردا ۲۲ تیر ماه).

در این روزها پیام یوتیوبی ظریف خطاب به ۱+۵ که به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بدارند و رویکردی معقولانه در پیش گیرند، واکنش جان کری را به همراه داشت و به میانه خبرنگاران آمد.

از دیگر تحولات این روزها برگزاری دو دور نشست عمومی وزرای خارجه ایران و ۱+۵ بود.

پیام توئیتری ظریف که به طرف مقابل عنوان کرد نمی‌توانند در میانه راه مواضعشان را تغییر دهند و پس از آن بیانیه‌ای که کری قرائت کرد و گفت که اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم از دیگر رویدادهایی بود که وین در این مدت شاهدش بود.

در روز پانزدهم نیز رایزنی‌های کری و ظریف، صالحی و مونیز ادامه یافت.

روز شانزدهم با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا، ورود وزیر خارجه روسیه به وین و ترک وزیر خارجه انگلیس و همچنین نشست‌های داخلی ۱+۵ همراه بود.

اخبار روزهای گذشته مذاکرات وین را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید.

همچنین برای عضویت در خبرنامه ایران در جهان می‌توانید در اینجا کلیک کنید.

****

۰۱:۳۰ رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز یکشنبه بار دیگر مدعی شد که ایران چه با توافق و چه بی‌توافق هسته‌ای، در پی ساختن بمب اتم خواهد بود و همه بندهای توافق احتمالی را نیز زیر پا خواهد گذاشت.

۰۰:۵۴ یک منبع آلمانی با بیان اینکه ایران و گروه موسوم به ۱+۵ به توافق بسیار نزدیک شده‌اند، گفت با این وجود هنوز امکان شکست مذاکرات وجود دارد.

۰۰:۵۲ نشست معاونان فعلاً خاتمه یافت. امشب جلسات کارشناسی و معاونان ادامه دارد.
۰۰:۱۰ پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه مدعی توافق بر سر نحوه رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده و نوشته است که این تحریم‌ها به مرور زمان برداشته می‌شوند.

۲۳:۲۵ نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا ادامه دارد

۲۳:۱۵ شام کاری ۱+۵

۲۲:۲۱ وزیر امور خارجه در بالکن کوبورگ در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا فردا به تهران برمی‌گردید؟ با بیان اینکه فردا هم کار داریم، عنوان کرد که تمدیدی در کار نیست.

۲۱:۵۰ نشست معاونان وزیر خارجه با اشمیت خاتمه یافت. از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه مجدداً نشست معاونان ظریف با وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی مشاور اوباما برگزار می‌شود.

۲۱:۳۳ «موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: «غرب آماده امضای توافق پر از سازش بی سابقه با ایران است».

۲۱:۲۸ با توجه به قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران، به دنبال حصول هر نوع توافق با ۱+۵، متن این توافق باید برای بررسی در اختیار نهادهای قانون گذار و نظارتی ایران نظیر مجلس و شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

۲۰:۳۰ نشست ظریف و کری که ساعت ۶:۱۹ (به وقت وین) شروع شده بود، پس از نیم ساعت در ساعت ۶:۵۶ به پایان رسید
۲۱:۱۸ هر چه به ساعات پایانی مذاکرات در وین نزدیک‌تر می‌شویم اخبار جعلی و نادرست درباره روند مذاکرات بیشتر و بیشتر منتشر می‌شود و برخی نیز به جعل اخبار و توئیت‌های خبرنگاران و رسانه‌های حاضر در وین اقدام کرده‌اند.

۲۱:۱۰ دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا که اعلام شده بود قرار است ساعت ۸ صبح به وقت محلی در پله کوبورگ وین برگزار شود، بالاخره برگزار شد.

انتهای پیام/

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 21

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

رئیس دربار عربستان برکنار شد/ تغییرات جدید سلمان در کابینه سعودی

د جولای 13 , 2015
«سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی در فرمانی جدید «حمد بن عبدالعزیز السویلم» رئیس «دیوان پادشاهی» را از سمت خود برکنار کرده و «خالد بن عبدالرحمن العیسی» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران را سرپرست و مأمور پیشبرد امور دربار سعودی کرد. روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیاه» چاپ لندن، نوشت: سلمان بن […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...