اتهام سرقت ادبی به فیلمنامه «شکل آب»

اشتراک گذاری :

نودیها:فیلم شکل آب که با ۱۳ نامزدی پیشتاز اسکار نودم است، به تازگی با اتهام سرقت ادبی در مورد فیلم‌نامه‌اش مواجه شده است.

پسر زیندل می‌گوید: طرح داستان فیلم «شکل آب» به کارگردانی گیِرمو دل‌تورو آشکارا برداشتی از نمایشنامه پدرم با عنوان «بگذار به نجوایت گوش کنم» در سال ۱۹۶۹ است.

داستان فیلم «شکل آب» در مورد یک نظافتچی است که دلبسته یک مخلوق دریایی در آزمایشگاه علمی بالتیمور می‌شود. داستان «بگذار به نجوایت گوش بسپارم» در مورد سرایداری است که در یک آزمایشگاه ارتباط عاطفی با یک دلفین که در آنجا نگهداری می‌شود برقرار می‌کند. از نظر مفهوم کلی، نکات خاص طرح داستان و برخی شخصیت‌ها، این فیلم شباهت‌های نزدیکی به نمایشنامه «بگذار به نجوایت گوش کنم» نوشته «پل زیندل» دارد، که سریالی تلویزیونی نیز بر اساس آن در حدود ۵۰ سال پیش به روی آنتن رفته است.

ظاهر این روایت، اتهام پسر پل زیندل را نسبت به دل‌تورو قابل تأمل می‌کند؛ هرچند کمپانی «فاکس سرچ‌لایت» اتهام سرقت نمایشنامه را توسط گیرمو دل‌تورو را رد کرده و اعلام می‌کند که ایده این فیلم از نمایشنامه «پل زیندل» اقتباس نشده است و برای اولین بار منتشر می‌شود.

دیوید فرزند پل زیندل در این مورد می‌گوید: ما شوکه شدیم وقتی متوجه شدیم که یک استودیوی بزرگ اینقدر آشکارا داستان فیلم را از نمایشنامه پدرم اقتباس و استفاده کرده و در این مورد هیچ گونه اجازه از ما گرفته نشده است.

فیلمنامه فیلم تحسین‌شده «شکل آب» نوشته مشترک «گیلرمو دل‌تورو» و «ونسا تایلر» است و در آن اشاره به نمایشنامه «پل زیندل» به عنوان منبع الهام ساخت فیلم نشده است.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فیلمسازی که فریاد می زند، حتی اگر برایش گران تمام شود!

ش ژانویه 27 , 2018
نودیها:شیخ طادی با این فیلم تفکر انقلابی خود را به خوبی به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد که یک فیلم ساز انقلابی چه خصوصیاتی باید داشته باشد. هرچند خیلی از منتقدان این فعلم را شعار زده خواندند. ولی آنچه که مهم بود اثری است که این فیلم به جای گذاشت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...