آن چه که دانشجویان باید از پایان نامه بدانند به همراه تصاویر

اشتراک گذاری :

نودیها:دفاع از پایان نامه بخش بسیار مهمی به حساب می‌آید که میزان تلاش و کار شما را به نمایش می‌گذارد به همین خاطر نکاتی که در این بخش گردآوری شده است توضیحات کاملی درباره شیوه دفاع از پایان نامه وطرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی است و د. واقع با توجه به زمان محدود و حجم بالای مطالب ضروری است که برای هر دقیقه از جلسه دفاع برنامه ریزی شود.

اصول زیر را با دقت مطالعه و در کار خود مورد استفاده قرار دهید.

۴ مرحله انتخاب موضوع پایان نامه

انتخاب موضوع پایان نامه یکی از چالش‌های اصلی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است؛ در این پست مطالبی درباره شیوه انتخاب موضوع پایان نامه در ۵ مرحله آسان جمع آوری شده است تا راهنمای دانشجویان عزیز در این باره باشد. شیوه انجام سایر بخش‌های پایان نامه را می‌توانید از پی اچ دی پارس دریافت نمایید.

مرحله اول: ملاحظات و نکات اولیه انتخاب موضوع پایان نامه

مطالعه و وارسی “پیشنهاد‌هایی برای پژوهش‌های بیشتر” در فصل آخر پایان نامه‌ها برای آگاهی از موضوع‌های بالقوه مناسبصرف وقت بیشتر و مطالعه عمیق‌تر و تحلیلی‌تر در باره موضوع‌های مطرح، مشورت با استادان و سایر دانشجویان آگاه و منتقد در مورد موضوع‌های قابل قبول و مطرح از جمله نکاتی است که باید در مرحله اول رعایت شود.

مرحله دوم: بررسی و تحلیل مقوله‌ها و نکات مورد توجه در انتخاب موضوع
علاقه‌مند بودن به موضوع، در نظر گرفتن توانایی‌ها و امکانات فردی مثلاً قدرت تجزیه و تحلیل، توانایی تحلیل آماری، نو بودن موضوع (تکراری و یا تقلیدی صرف نباشد)، ارزشمند بودن موضوع ومطرح بودن در سطح ملی یا منطقه‌ای یا جهانی از جمله مواردی هستند که رعایت کردن آن‌ها در انتخاب سوژه مناسب می‌تواند مثمر الثمر واقع شود.

نکات رعایت دیگری همچون امکان تعریف سؤال یا فرضیه بر اساس مسائل عملی یا نظری، مشخصی و هدفمند بودن سوالات، راه حل علمی و روش مناسب برای پاسخ به سوال ها، امکان عملی اجرای پژوهش، در دست رس بودن اطلاعات و امکان استخراج و چاپ چند مقاله در آن زمینه از جمله نکات کلیدی در انتخاب موضوع مورد نظر می‌باشد.

مرحله سوم: تصمیم گیری کلی

بررسی مجدد تک تک موضوع‌ها با نگاه منطقی و واقع بینانه، حذف برخی از موضوع‌ها که امکان انجام تحقیق و رسیدن به نتیجه مطلوب در آن‌ها دشوار است، انتخاب حداکثر دو یا سه موضوع مناسب برای تحقیق، مشورت با یک یا دو استاد در باره موضوع‌های پیشنهادی و مسائل مرتبط با آنها، تائید موضوع ن‌هایی پس از انجام اصلاحات لازم در عنوان و گرفتن تائید اولیه از یک یا دو استاد در مورد مناسب بودن یکی از موضوع‌ها نیز از جمله اموری است رعایت آن به شما کمک شایانی میکنند.

  مرحله چهارم: محدودکردن دامنه موضوع
مطالعه متون علمی برای پی بردن به فضا‌های خالی برای تحقیق در آن موضوع، بیان موضوع محدود شده در قالب عبارت (عنوان پایان نامه)، مشورت مجدد با استادان مربوطه در مورد موضوع محدود شده، مطالعه مجدد متون علمی برای یافتن و تدوین مسئله پژوهش و مشورت با استادان مربوطه و تائید مسئله‌ها و یا فرضیه‌ها نیز جز کلید‌های طلایی انتخاب سوژه مناسب به حساب می‌آید.

آموزش نگارش پایان نامه از ابتدا تا انتها

 نوشتن پایان نامه کار بسیار ساده و لذت بخشی است. اینکه حاصل تحقیقات خود را می‌خواهید به رشته تحریر در آورید همچنین همه ما در شروع نوشتن پایان نامه با مشکلات زیادی در تایپ در ورد مواجه می‌شویم و شروع به تماس و راهنمایی گرفتن از دوستانی می‌کنیم که قبلا پایان نامه نوشته اند به همین جهت ما مطالبی را برای شما آماده کرده ایم که آموزش‌های لازم را در این زمنیه به شما می‌دهند.

نکته ۱: تنظیمات راست چین و چپ چین و Justify کردن در word

 قبل از شروع به نوشتن پایان نامه، ابتدا باید فایل word را تنظیم کنید تا از مشکلات آتی چپ چین و راست چین شدن متن راحت شوید.
برای اینکار، در بالای صفحه، در منوی Home گزینه Justify را انتخاب کنید تا بند‌هایی که می‌نویسید همه در یک ستون قرار گیرند.

 نکته ۲: راست نویس کردن در word

اگر دیدید که متن شما از سمت چپ نوشته می‌شود، برای تغییر آن به راست، علامت راست نویس را انتخاب کنید.

 نکته ۳: فعال کردن خط کش (Ruler) در word

خط کش را فعال کنید.
این خط کش در نکات ۴ و ۵ برای ما کاربرد دارد.
در منوی View، گزینه Ruler را فعال کنید.
خط کش ظاهر می‌شود.

  نکته ۴: تنظیم فاصله متن از حاشیه‌ها در word

بنا به اینکه در کدام دانشگاه مشغول به تحصیل هستید، فاصله متن از حاشیه‌های ۴ طرف کاغذ متفاوت است که باید از مسئول کتابخانه یا تحصیلات تکمیلی، اطلاعات لازم مانند فونت و حاشیه‌ها را بپرسید.
روی خط کش ظاهر شده، دو بار کلیک کنید.
پنجره زیر باز می‌شود.

 

 

  نکته ۵: تنظیم فرمت کاغذ A۴ در word

فایل word به طور پیش فرض روی نامه (Letter) فعال است، در حالی که فایل ما باید با فرمت A۴ باشد.
اکثر دوستان این نکته را نمی‌دانند و تازه زمانی که فایل word خود را پرینت می‌گیرند، پی می‌برند که نوشته‌های پایان نامه از حاشیه‌ها فاصله‌ای بیش از آنچه که تعریف کرده اند، دارد؛ و بدتر از آن اینکه وقتی فرمت پایان نامه را از Letter به A۴ تغییر می‌دهند، تمامی متن پایان نامه و محل قرار گرفتن شکل‌ها و جداول بهم می‌ریزد و باید چندین روز وقت بگذارند و کل پایان نامه را دوباره بخوانند تا بتوانند آن را مرتب کنند.

 اگر می‌خواهید از شر این مشکل قریب الوقوع خلاص شوید، همین ابتدای کار و قبل از شروع به نوشتن، فرمت word را روی A۴ تنظیم کنید.

 

 

 

برای اینکار نیز روی خط کش دو بار کلیک کنید.
در پنجره باز شده، روی Paper بروید و فرمت A۴ را انتخاب نمایید.

 

 

نکته ۶: تنظیم فونت و سایز فونت در word

قبل از نوشتن متن، باید فونت و سایز آن را مشخص کنیم که این مورد نیز بستگی به دانشگاه شما دارد.
البته معمولا گفته می‌شود که از یکی از فونت‌های رایج فارسی همچون BNazanin، BLotus، و… استفاده کنید و عموما فونت ۱۲ بکار گرفته می‌شود.
ابتدا چند اینتر بزنید و ctrl+A را گرفته، سپس فونت و سایز مورد نظر را انتخاب کنید.
اینطوری، پیش فرض فایل ورد شما فونت و سایزی می‌شود که انتخاب کرده اید و اگر در حین نوشتن پایان نامه، زبان نوشتن را تغییر دهید و کلمه‌ای را به انگلیسی بنویسید و دوباره زبان نوشتن را به فارسی برگردانید، فونت و سایز نوشته شما تغییری نمی‌کند.

برای انجام این تنظیمات روی منوی Home رفته و مطابق شکل، فونت و سایز مورد نظر را انتخاب نمایید.

 

 

نکته ۷: تنظیم زبان نوشتن اعداد (فارسی و انگلیسی) در word

حتما برای بعضی از شما دوستان هم پیش آمده که وقتی در word اعداد را با فونت فارسی می‌نویسید، با فونت انگلیسی نمایش می‌دهد و یا بالعکس.
این ایراد در تنظیمات word نهفته است.
برای رفع این مشکل تنها کافی است از روش زیر برای اعمال تنظیمات لازم پیروی کنید.

در ابتدا، روی علامت Office Button کلیک کرده و در پایین پنجره، گزینه Word Options را کلیک نمایید.

 

صفحه زیر باز می‌شود.

 

 

روی گزینه Advanced کلیک کنید و به پایین پنجره بروید تا مطابق شکل زیر در قسمت Show document content، گزینه Numeral را مشاهده نمایید.
آن را بر روی Context تنظیم کنید.
در این حالت، تمامی اعدادی که با فونت فارسی نوشته شده اند، فارسی و تمامی اعدادی که با فونت انگلیسی نگاشته شده اند، انگلیسی نمایش داده می‌شوند.

 

چگونه یک دفاع موفق و کامل از پایان نامه داشته باشیم

 داوران را درگیر توضیحات کنید، آن‌ها نباید خسته شوند.
سرزنده و با روح باشید. 
صدایی تاثیر گذار، قوی و رسا داشته باشید. آرام صحبت نکنید.
از کار‌هایی که باعث پرت کردن حواس حاضرین می‌شود جلوگیری کنید.
تمرین واقعی داشته باشید. 
مناسب‌ترین پوشش ممکن (ساده، تمیز و اتو شده) را داشته باشید.
حرف‌های تکراری را حذف کنید.
چند مرحله‌ای صحبت کنید.
شب قبل از دفاع استراحت کنید.
ساعت ارائه را قبل از ۱۰ صبح نگذارید.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود مداحی مهدی رسولی | تخریب قبور بقیع

س جولای 4 , 2017
دانلود رجانیوز برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 15

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...