آنچه برای فلسطین رخ داده است(۲)-قیمومیت انگلستان بر فلسطین-آوارگی از خانه

اشتراک گذاری :

تا قبل‌ از‌ سال ۱۹۱۴ اصطلاح فلسطین‌ بدون اینکه محدودهء معین و مشخصی‌ را‌ دربرگیرد،به صورتی مبهم به‌ بخش جنوب غـربی سـوریه-که یـکی از ولایت‌های تحت سلطه امپراطوری‌ عثمانی بود-اطلاق می‌شد.بیشتر ساکنان این سـرزمین در آنـ‌ زمان، عرب‌های‌ مسلمان‌ بودند و اقلیتی‌ مسیحی و یهودی نیز از دیرباز در آن‌ دیار-بویژه در‌ شهر‌ مقدس اورشلیم- زندگی می‌کردند.این شهر از نظر سه‌ مذهب یهود،مسیحیت و اسلام دارای‌ ارزش و اعـتبار مـذهبی اسـت،به طوری‌ که پیروان‌ تمام‌ این مذاهب به علت‌ مسائل تاریخی و مذهبی نسبت بـه این‌ شهر ادعای مالکیت‌ دارند.

در کتاب آژانس یهود نوشته محمد عبد‌الرووف سلیم آمده است. در ۱۹ آوریل ۱۹۲۰، اجلاس «سن‌ریمو» برگزار شد و در آن شورای عالی متفقین تصمیم گرفت که فلسطین را زیر قیمومت انگلیس قرار دهد. مصوبه شورای عالی متفقین متضمن مفاد اعلامیه بالفور در مورد تاسیس موطنی ملی برای یهودی‌ها در فلسطین بود. ماده نود و پنجم پیمان سور، در ۱۰ اوت ۱۹۲۰، تصریح کرد که کشور قیم بر فلسطین مسئول اجرای اعلامیه بالفور است. این امر در نتیجه همسویی تلاش‌های دیپلماتیک انگلیس و صهیونیست‌ها برای آماده‌سازی شرایط مناسب به منظور اجرای مفاد اعلامیه بالفور صورت گرفت.

مرزهای فعلی‌ فلسطین که با کشورهای مصر،اردن،سوریه و لبنان‌ همسایه است،در سال ۱۹۲۲ میلادی یعنی زمانی‌ که انگلستان پس از‌ جنگ‌ جهانی‌ اول، اجـازهء قـیمومیّت بـر این سرزمین را از جامعهء ملل دریافت کرد.مشخص‌ شد.از آن پس،ملّت فلسطین نیز‌ به‌ مردمی‌ اطـلاق شـد که پس از تسلط انگلستان بر این سرزمین،به منظور کسب استقلال،علیه انگلستان و حضور‌ روزافزون‌ مهاجران‌ یهودی و فلسطین سر به شـورش برداشتند

انگلیسی‌ها برای تسلط بر فلسطین، با دو‌ مشکل‌ اساسی مواجه‌ بودند:اوّل‌ این‌که‌ فلسطین‌ تحت سلطهء امپراتوری عـثمانی قـرار‌ داشت و دوم‌ این‌که فرانسه-متحد انگلیسی-در جنگ جـهانی اوّل تـسلّط انگلستان بـر سرزمین فـلسطین مـخالف بود. سیاستمداران انگلیسی با‌ دادن‌ وعده‌های‌ دورغین اسـتقلال بـه رهبران‌ و قبایل عرب‌ و فلسطینی،آن‌ها‌ را‌ بر ضد‌ امپراتوری عثمانی به‌ شورش‌ واداشتند‌ و از این طریق مـوجبات‌ شکست و تـجزیه عثمانی‌ها را فراهم‌ آوردند.برای حل مشکل دوم نیز طـی‌ قراردادی سرزمین‌ فلسطین‌ را‌ یک‌ منطقهء بـین المـللی اعلام کردند که‌ می‌بایستی به‌ وسـیله‌ جـامعهء‌ ملل‌ اداره‌ شود.آن‌ها‌ پس‌ از جنگ جهانی اوّل‌ موفق شدند قیمومیّت فلسطین را به‌ دست آورند. ( فلسطین سرزمین ناآرام تاریخ؛ نوشته‌ی اسماعیل جهان‌بین.)

در ۶ ژوئیه ۱۹۲۱ سند قیمومت بر فلسطین در شورای جامعه ملل مطرح شد و در ۲۴ ژوئیه ۱۹۲۲ به تصویب رسید. این سند، اعلامیه بالفور را از عرصه فلسطینی و انگلیسی به عرصه جهانی گذار داد. (فارس نیوز)

منبع:khamenei.ir

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 31

رحیم-مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پیش‌بینی دو ماه پیش استاد پناهیان از جنگ نمایشی آمریکا قبل از انتخابات

پ آوریل 20 , 2017
دانلود مبارزکلیپ برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 31

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...