آموزش پاک کردن لکه ها از روی پارچه

اشتراک گذاری :

از بین بردن لکه از روی پارچه

 

ابتدا علت و نوع لکه را که از چه موادی است پیدا کنید ؛ نوع پارچه را به خصوص از لحاظ قابل شستشو بودن تعیین کنید ؛ در جنس و رنگ پارچه و همچنین نوع ماده ای که برای رنگ کردن آن به کار رفته است دقت کنید.

 

هر نوع ماده ی شیمیایی را که میخواهید به کار ببرید روی تکه ای از پارچه امتحان کنید و اگر میخواهید پارچه را بشویید لکه را قبل از شستن از بین ببرید ؛ به خاطر داشته باشید که آب داغ بعضی لکه ها را ثابت می کند ، مانند لکه ی تخم مرغ ، خون ، چای ، قهوه ، رنگ میوه و ….

 

 از بین بردن انواع لکه پارچه های قابل شستشو و غیر قابل شستشو

 

در کل ۳ روش برای پاک کردن لکه از روی پارچه وجود دارد ، پاک کردن لکه به وسیله ی محلول هایی مانند تتراکلرورکربن یا بنزین با استفاده از ابر یا برس ؛ بی رنگ کردن لکه به وسیله ی آب اکسیژنه و اسید اگزالیک (جوهر ترش) یا آب ژاول ؛ تمیز کردن لکه به صورت خشک به وسیله ی خمیری از پودرهای جذب کننده مانند گچ فرانسوی یا پورد تالک.

 

از بین بردن انواع لکه روی پارچه های قابل شستشو

 

برای برطرف کردن لکه ی خون و چسب و هر گونه لکه ای که دارای مواد قندی باشد ،‌ اگر پارچه رنگی است ابتدا محل لکه را به وسیله ی اسفنج با تتراکلروکربن شسته سپس با آب سرد تمیز کنید ، پس از آن محل لکه را با آب گرم و صابون بشوئید تا لکه کاملاً پاک شود.

 

چنانچه این گونه لکه ها روی پارچه های نخی و کتانی سفید اثر بگذارد ، ابتدا محل لکه را در آب سرد فرو برده و بشوئید سپس با آب گرم و صابون لکه را کاملاً‌ از بین ببرید ، اگر لکه کاملاً پاک نشد میتوانید از محلول نمک ( مثلا مخلوط ۳ قاشق نمک و ۱ قاشق آب ) استفاده کنید.

 

» برطرف کردن لکه شمع : ابتدا موم اضافی را بردارید سپس قسمت لکه شده را بین کاغذ خشک بگذارید و با اتوی داغ اتو کنید سپس با تتراکلروکربن و اسفنج بشوئید.

 

» برطرف کردن لکه آدامس : طرف دیگر پارچه را یخ بمالید و سپس آدامس را بکنید ، اگر لکه باقی ماند آن را به وسیله اسفنج و تتراکلروکربن بشوئید.

 

» برطرف کردن لکه شکلات و کاکائو : لکه را با آب گرم و صابون بشوئید سپس به وسیله تتراکلروکربن بشوئید و با آب گرم و اسفنج لکه را کاملاً از بین ببرید.

 

» برطرف کردن لکه چربی و روغن : محل لکه را به وسیله ی اسفنج و تتراکلروکربن بشوئید سپس با آب نیم گرم و صابون لکه را کاملاً از بین ببرید ، چنانچه لکه کهنه باشد آن را با آب اکسیژنه بی رنگ و سپس با آب خوب بشوئید.

 

» برطرف کردن لکه چای یا قهوه : برای پارچه های رنگی محل لکه را با اسفنج و آب گرم بشوئید و چنان چه لکه باقی مانداز گلیسیرین گرم استفاده کنید و بگذارید نیم ساعت روی لکه بماند سپس با آب خوب شستشو داده و در نهایت با آب گرم و صابون بشوئید.

 

اگر لکه روی پارچه ی سفید و نخی بود آب جوش را روی لکه بریزید و این کار را از طرف پشت پارچه تکرار کنید و اگر لکه از بین نرفت با آب اکسیژنه و سپس با آب شستشو دهید ، برای از بین بردن این نوع لکه ها اول از آب صابون استفاده نکنید زیرا ممکن است لکه را ثابت کند.

 

» برطرف کردن لکه کره ،‌ خامه و بستنی : محل لکه را در آب سرد خیس کنید و با آب گرم و صابون بشوئید.

 

» برای برطرف کردن لکه ترشی : می توانید با کمی آمونیاک محلول در آب لکه را از بین ببرید.

 

» برای برطرف کردن لکه تخم مرغ و گوشت : محل لکه را با آب سرد بشوئید سپس لکه را با آب گرم و صابون رفع کنید و اگر لکه روی پارچه های سفید از بین نرفت میتوانید از تتراکلروکربن استفاده کرد.

 

» برای برطرف کردن لکه میوه یا آب میوه : پارچه را با آب سرد و اسفنج بشوئید و اگر لکه باقی ماند گلیسیرین به کار ببرید و بگذارید چند ساعتی بماند سپس با آب گرم و صابون بشوئید.

 

» برطرف کردن لکه علف : محل لکه را با آب صابون نیم گرم بشوئید سپس به وسیله ی اسفنج با الکل یا آب اکسیژنه لکه را کاملاً از بین ببرید و با آب بشوئید ، چنانچه پارچه سفید نخی و کتانی بود محل لکه را با دنبه یا روغن مالش دهید سپس با آب صابون گرم بشوئید و باقی مانده لکه را با آب اکسیژنه از بین ببرید.

 

» برطرف کردن لکه جوهر : از خمیر پودرهای جذب کننده مانند پودر تالک استفاده کنید ، در مورد پارچه های نخی و کتانی لکه را می توان به وسیله ی گلیسیرین از بین برد.

 

» برطرف کردن لکه زنگ آهن : چنانچه این لکه روی پارچه های نخی و کتانی سفید باشد محل لکه را در محلول اسید اگزالیک خیس کنید و به محض از بین رفتن لکه پارچه را در محلول رقیق آمونیاک بزنید و خوب بشوئید ، همچنین در این مورد می توان از آب لیمو و نمک برای برطرف کردن لکه استفاده کرد و سپس لکه را در آفتاب خشک کرد.

 

» برطرف کردن لکه رنگ : لکه رنگ تازه را پاک کنید و با آب گرم و صابون بشوئید و اگر لکه رنگ خشک شده بود آن را با روغن یا وازلین پاک کنید سپس آن را به وسیله اسفنج با آب گرم و صابون بشوئید.

 

» برطرف کردن لکه سوختگی : لکه سوختگی به ندرت ممکن است پاک شود اما اگر پارچه پشمی بود از کاغذ سمباده نرم استفاده کنید و چنانچه پارچه کتانی و نخی و سفید بود، ابتدا پارچه را در آب خیس کنید و در آفتاب قرار دهید و این عمل را چندین بار تکرار کنید و اگر لکه باقی ماند با آب اکسیژنه رنگ آن را ببرید و بعد خوب بشوئید.

 

» برطرف کردن لکه سیگار و توتون : به وسیله اسفنج و الکل صنعتی لکه را از بین ببرید ، در مورد پارچه های کتانی سفید محل لکه را با آب سرد بشوئید ، گلیسیرین به آن بزنید و بگذارید نیم ساعت بماند بعد با صابون و آب بشوئید.

 

» برطرف کردن لکه سبزی : اگر لکه های سبزی گیاهان و کلروفیل تازه باشد برای برطرف کردن آن ها محلول آب و الکل و یا آب و اتر به کار می رود ولی اگر کهنه باشد باید پربرات دوسود با آب اکسیژنه و یا آمونیاک مصرف کرد.

 

» برطرف کردن لکه مرکب معمولی : چون این مرکب ترکیبات آهن دارد باید با محلول جوهر ترش و آب داغ غلیظ مالش داده شود و سپس از آب و صابون استفاده کنید.

 

» لکه مرکب سیاه یا آبی : محلول رقیقی از ۵ درصد پرمنگنات دوپتاس و آب تهیه کنید و لکه را در آن مدتی خیس کنید تا رنگ قهوه ای پیدا کند و سپس بیرون آورده در محلول بی سولفیت دوسود که قدری سرکه در آن ریخته اند بگذارید سپس از این محلول هم بیرون آورده این عمل را تکرار کنید ، هر دفعه بعد از این که از بی سولفیت بیرون آوردید با آب بشوئید و دوباره در پرمنگنات بگذارید.

 

» برطرف کردن لکه کپک : کپک بعضی از اوقات روی پارچه هایی که آن ها را به صورت خشک نشده در قفسه گذاشته اید پیدا می شود ، پارچه مزبور را یک ساعت در محلول نیم گرم پربرات دوسود بگذارید و سپس در آب ژاول گذاشته سپس با آب زیاد بشوئید.

 

» پاک کردن لکه های روغنی و میوه ها از روی پارچه ساتن : لکه روغنی روی پارچه ساتن را میتوان به وسیله پودر تالک از بین برد ، برای این کار پودر را بر روی لکه پاشیده و به آرامی آن را مالش دهید و چند دقیقه آن را به همان صورت گذاشته سپس به وسیله ی برس نرمی با ملایمت آن را برس بکشید و تمیز کنید.

 

» پاک کردن لکه خودکار و جوهر از روی پارچه ساتن : لکه های خودکار و جوهر را می توان با شیر گرم و الکل متلیک برطرف کرد و سپس در آب ولرم کاملاً شست تا اثر شیر و الکل از میان برود.

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 42

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

این‌ها را داخل ماکروویو قرار ندهید

س جولای 28 , 2015
قرار دادن برخی مواد غذایی و برخی ظروف در ماکروویو باعث بروز بیماری در بدن، فعال شدن ترکیبات شیمیایی و حتی باعث آتش‌سوزی می‌شود. اگر عادت دارید زیاد از ماکرویو استفاده ‌کنید بهتر است بدانید که هر چیزی را نمی‌شود داخل این جعبه‌ی پر از اشعه قرار داد.   ماکروویو […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...