آموزش جنسی را آغاز کنید!

اشتراک گذاری :

نودیها:کودکان همواره با نگاه پاک و معصوم خود دنیا را می بینند اما دنیای امروز گاه آنقدر خشن و ناپاک می شود که والدین ترجیح می‌دهند خیلی زود آنها را از حوادث و خطراتی مانند آزار و اذیت جنسی که ممکن است برای‌شان پیش بیاید، آگاه نمایند.

برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی با ابعاد و زوایای فراوان آن، به ویژه کودک‌آزاری، بر آنیم تا با ارائه راه کارهای لازم و ضروری ضریب چنین اتفاقاتی را تا حد امکان کاهش دهیم. یکی از این راه کارها آموزش برخی مسائل جنسی به کودتان است تا در موقع حادثه، موضوع را تشخیص داده و روش هایی برای فرار از چنین خطراتی در ذهن داشته باشد.

باید توجه داشت که عده ای با آمزش و یا تربیت جنسی کودکان مخالفند. در حالی که منظور از “آموزش جنسی”؛ آموزش های ابتدایی شناخت جنسی کودک به خود او می باشد تا توانایی تشخیص و تمییز تعرض به خویش را با رفتارهای غیر از آن پیدا کند.

بنا به ضرورت این مهم، از مدت ها قبل برنامه هایی پیرامون آموزش “تربیت جنسی” و حقوق کودکان در مناطق حاشیه نشین تهران آغاز شده است. هم اکنون نیز 11 پایگاه محلی در این رابطه، در استان تهران فعالیت دارند. حائز اهمیت آنکه در این زمینه سامانه ای برای پاسخگویی به سوالات جنسی نیز راه اندازی شده. این سامانه که اطلاعات مربوط به حقوق کودکان و تربیت جنسی آنان می باشد؛ در اختیار خانواده ها قرار دارد تا مطالب آموزشی لازم را در این سامانه یافته و به کودکان خود آموزش دهند.

ضرورت پاسخ به سوالات جنسی کودکان

کنجکاوی جنسی کودکان بسته به هوش و روابط اجتماعی آنها از ۳ تا ۶ سالگی شروع می‌شود. آنچه مهم است این است که بچه‌ها شوق و هیجان زیادی در کشف جنسیت خودشان دارند.

نداشتن اطلاعات کافی والدین از مسائلی مانند اهمیت تنها گذاشتن کودک با دیگران، یا نداشتن اطلاعات کافی کودکان از مسائلی مانند نقاط خصوصی بدن هراز گاهی موجب پیش آمدن پدیده های کودک آزاری جنسی می شود.

آموزش مسائل جنسی به کودکان

چگونه مسائل جنسی را به کودکان خود آموزش دهیم: درست است که سن آموزش مسائل جنسی به کودکان از ۳سالگی شروع می‌شود اما والدین باید بدانند که تنها در صورتی که کودک از آنها سوال جنسی کرد باید پاسخ دهند نه اینکه خودشان بی‌مقدمه برای کودک توضیح دهند.

اگر والدین در مورد آزار و تعارض جنسی کودک حرفی نزنند و موضوع را نادیده بگیرند، کودک فکر می‌کند گناهی انجام داده است. 

نداشتن اطلاعات کافی والدین از مسائلی مانند اهمیت تنها گذاشتن کودک با دیگران، یا نداشتن اطلاعات کافی کودکان از مسائلی مانند نقاط خصوصی بدن هراز گاهی موجب پیش آمدن پدیده های کودک آزاری جنسی می‌شود.

به  عوارض تعرض جنسی دقت کنید: کودکی که مورد تعرض قرار می‌گیرد به خصوص اگر با خشونت همراه باشد دچار پدیده PTSD یا استرس پس از حادثه می‌شود.

علائم زودرس و دیر رس آزارجنسی کودکان:  بررسی آثار و عواقب سوءاستفاده جنسی بسته به سن کودک و تعداد دفعات آزار جنسی متفاوت است. 

 واکنش خانواده‌ها تعیین‌کننده است: اگر خانواده به موقع از اتفاق آزار جنسی ناگوار مطلع و متوجه شود که کودکش یک یا چندبار مورد آزار قرار گرفته، مداخلات روانشناختی زودهنگام می‌تواند از بروز تبعات درازمدت تا حدودی جلوگیری کند. 

چند اصل مهم در تربیت جنسی کودکان زیر ۷ سال 

اصل اول: تربیت جنسی، لازمه تربیت کامل 

اصل دوم: مراقبت والدین در رابطه با خود( مناسبات جنسی) 

اصل سوم: محل خواب و استراحت 

اصل چهارم: شوخی و مزاح 

اصل پنجم: آرایش زوج ها برای همدیگر 

اصل ششم: رعایت پوشش 

اصل هفتم: تماشای فیلم 

اصل هشتم: مراقبت والدین در رابطه با فرزندان   

اصل نهم: شستشو و تطهیر، پوشش و لباس  

اصل دهم: ختنه 

اصل یازدهم: نوازش

اصل دوازدهم: دستکاری ها و لمس ها 

نداشتن اطلاعات کافی والدین از مسائلی مانند اهمیت تنها گذاشتن کودک با دیگران، یا نداشتن اطلاعات کافی کودکان از مسائلی مانند نقاط خصوصی بدن هراز گاهی موجب پیش آمدن پدیده های کودک آزاری جنسی می شود. والدین باید به خاطر داشته باشند که سؤالات کودک را به صورت کلی و متناسب با سن او پاسخ دهند. هرچه سن کودک بالاتر می‌رود پاسخ‌ها می‌تواند بسط بیشتری پیدا کند. در آموزش به کودک خصوصی کردن و شخصی نشان دادن اندام‌های جنسی به بچه‌ها مهم است زیرا یاد می‌گیرند که از خودشان مراقبت کنند. نکته مهم آن است که در این آموزش جنسی نباید کودکان به خاطر اندام جنسی‌شان شرمسار شوند.

کلام آخر

باید دانست که آزار جنسی تبعات روانشناختی متعددی تا پایان عمر برای کودک باقی می‌گذارد. ممکن است عوارض کوتاه مدت بلافاصله بعد از وقوع آزار جنسی مشهود شود که معمولا عبارت است از: شب ادراری، گوشه‌گیری، اضطراب شدید، ترس و … .

عوارض بلند مدت نیز ممکن است در نوجوانی یا بزرگسالی فرد قربانی ظهور کند و وی دچار افسردگی شود و گاهی اقدام به خودکشی کند. پس نتیجه می گیریم بهترین کار برای جلوگیری از آسیب کودکان آموزش موارد لازم به آنان است تا از هرگونه اتفاق ناخوشایندی زمینه دفع آن فراهم شود. 

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 139

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

محمد عبدالهی چند توصیه به دولت دوازدهم

ش آگوست 5 , 2017
نودیها:با توجه به آغاز به کار رسمی دولت دوازدهم ضروریست دولت محترم اولویت های اصلی خویش را در اجرایی شدن موارد ذیل بکار بندد: ۱.  . مبارزه با فساد مالی: شاید یکی از مهم‌ ترین مسائل، فسادی باشد که به نظر می‌رسد در حال شبکه‌ای شدن است و به شدت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...