آمارهای عجیب و غریب انتخابات۹۶!

اشتراک گذاری :

نودیها:حسن روحانی می‌گوید در دوازدهمیـن دوره انتخابـات ریاست‌جمهوری حدود ۴ میلیوننفر در صف‌ها ماندند و نتوانستند رای دهند، وزیر کشور این رقم را یک میلیون نفر می‌داند و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ۳ میلیون نفر.

 روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: اینکه کدام یک از این ۳ روایت که در کمتر از ۲۴ ساعت از سوی مسؤولان دولتی بیان شد، با واقعیت تطابق بیشتری دارد، از سوالاتی است که بر سایر ابهامات در جریان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افزوده است. هرچند با توجه به وسعت حوزه‌های انتخابی در سراسر کشور تعیین دقیق میزان افرادی که در صف‌ها ماندند و نتوانستند در انتخابات شرکت کنند، براحتی قابل بیان نیست اما وزارت کشور در این دوره، در ارائه آمارهای مشخص همچون میزان مشارکت نیز اطلاعات عجیب و غریبی را عنوان کرده است.

به عنوان نمونه عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حالی گفته کمترین میزان مشارکت در انتخابات در استان خراسان جنوبی صورت گرفته که طبق آمارهای اعلامی این استان جزو ۳ استان با مشارکت بالای ۸۰ درصد در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است. این آمارهای ضدونقیض دولتی‌ها از روند برگزاری انتخابات البته واکنش‌هایی نیز به دنبال داشته و روز گذشته در مجلس، نمایندگان به این مساله واکنش نشان دادند. شاید اطلاع از همین اختلاف آماری عجیب است که باعث شده ستاد انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی خواستار اعلام آرای انتخابات ریاست‌جمهوری به تفکیک صندوق‌های اخذ رای شود. بر اساس این گزارش، شامگاه سه‌شنبه عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بیان مطالبی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم پرداخت.
وزیر کشور در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا آمار تفکیکی استان‌ها اعلام نمی‌شود به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: قطعا تا انتخابات صحتش برای شورای نگهبان تایید شود ما آمار را بیرون نمی‌دهیم؛ از استان‌های مختلف آمار گرفته شده ولی آمار ما نیست؛ نه اینکه ما نمی‌خواهیم بدهیم اما اگر فردا تایید شود پس‌فردا اعلام خواهیم کرد. وی همچنین آمار بیشترین شرکت‌کنندگان در استان‌ها را اینگونه عنوان کرد: استان یزد با بیش از ۹۳ درصد مشارکت و استان مازندران با ۹۱ درصد در صدر استان‌ها با مشارکت بالا بودند.

وزیر کشور همچنین گفت: استان خراسان‌جنوبی و به نظرم قم کمترین میزان مشارکت را داشتند. مجری برنامه گفت برخی این میزان را بیش از این عنوان کرده و ۳ میلیون نفر هم مطرح شده بود که رحمانی‌فضلی در پاسخ گفت: اینکه گفته شده ۳ یا ۴ میلیون نفر پشت صف ماندند، یک تخمین است؛ تخمین ما و وزارت کشور به عنوان مسؤول انتخابات یک میلیون نفر است.

در ادامه این برنامه مجری از وزیر کشور درباره اظهارنظر روز سه‌شنبه حسن روحانی در حرم امام خمینی(ره) درباره اینکه ۴ میلیون نفر در صف‌ها ماندند و نتوانستند رای بدهند، پرسید که وی در پاسخ به این سوال مجری که خطاب سخنان رئیس‌جمهور کیست؟ گفت: حتما خطاب ایشان به ما بوده است که ایشان به بنده هم اشاراتی در این‌باره داشته‌اند که گفتم اخذ رأی بعد از ۱۲ شب خلاف بوده و این موضوع هم براساس توافق با شورای نگهبان صورت گرفته که ناظر بر انتخابات بوده است لذا آقای رئیس‌جمهور فردی قانونمدار هستند و ایشان که حقوق شهروندی را مطرح کردند حتما با ما همراه هستند و بر اساس آرایی که آقای روحانی و آقای رئیسی کسب کردند در صورتی که از این افرادی که در صف بودند رأی اخذ می‌شد به همان نسبت به آرای‌شان افزوده می‌شد.
۳ میلیون نفر موفق به رأی دادن نشدند
حسن روحانی صبح روز سه‌شنبه در حرم امام خمینی(ره) تعداد کسانی را که در صف‌ها ماندند و موفق به رای دادن نشدند ۴ میلیون نفر اعلام کرد. این آمار شامگاه همان روز از سوی وزیر کشور با کاهش ۳ میلیونی مواجه شد و تعداد کسانی که به‌رغم حضور در صف نتوانستند رای دهند، یک میلیون تخمین زده شد اما صبح روز بعد، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با افزایش ۲ میلیون نفری به آمار وزیر کشور، این رقم را ۳ میلیون نفر اعلام کرد.

به گزارش فارس، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: افرادی در روز ۲۹ اردیبهشت بودند که حدود ۶ تا ۷ ساعت در صف منتظر بودند تا رأی دهند، تعداد قابل توجهی هم ساعت‌ها منتظر ماندند اما بعد از ۱۲ شب امکان رأی‌گیری از آنها فراهم نشد که بنده همان‌موقع از برخی کارشناسان وزارت کشور پرسیدم و از طرف دیگر از طریق فضای مجازی که عکس و فیلم‌های صف‌های طولانی را در استان‌های مختلف برای ما می‌فرستادند، مشخص شد جمعیت قابل توجهی حضور داشتند که بر این اساس با توجه به سوالی که از کارشناسان وزارت کشور پرسیدم که این جمعیت حدودا چقدر هستند، عدد را حدود ۳ میلیون نفر گفتند.

امیری اضافه کرد: همچنین تعدادی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی هم برآوردی کرده بودند که آنها هم بالای ۳ میلیون نفر را اعلام کرده بودند که متأسفانه نشد از آنها رأی‌گیری شود. بنده از کسانی که در صف‌ها منتظر شدند و نتوانستند رأی دهند عذرخواهی می‌کنم و قطعا حضور آنها در شور انتخابات موثر بوده است.
انتقاد نمایندگان مجلس از آمار غلط
علاوه بر اینکه دولتی‌ها خود در فاصله یک روز، ۳ آمار متفاوت در تکذیب یکدیگر درباره کسانی که نتوانستند در انتخابات شرکت کنند، ارائه کردند، مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته به آمارهای عجیب و غریب دولت واکنش نشان داد. محمدرضا امیرحسن‌خانی، فرهاد فلاحتی و سیدمحمدباقر عبادی نمایندگان طبس، قائنات و بیرجند در تذکری به وزیر کشور خواستار ارائه آمار واقعی میزان مشارکت مردم خراسان‌جنوبی در انتخابات شدند و عنوان کردند استان خراسان‌جنوبی به لحاظ مشارکت رتبه سوم کشوری را داراست، چطور عنوان کردید خراسان‌جنوبی کمترین مشارکت را در انتخابات دارد.

در همین راستا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس خطاب به وزیر کشور گفت: آمار فرماندار شما این است که خراسان‌جنوبی ۸۵ درصد مشارکت داشته و قم ۶/۷۸ درصد مشارکت داشتند و این در حالی است که میانگین در سطح کشور ۷۳ درصد بوده است. وی افزود: آقای رحمانی فضلی! به دنبال چه هستید که در گفت‌وگوی ویژه خبری دست به چنین تحریکاتی می‌زنید؟ اگر اطلاع ندارید، چرا سخن می‌گویید و اگر اطلاع دارید چرا قلب واقعیات می‌کنید؟

 درخواست اعضای شورای نگهبان برای بررسی بیشتر گزارش های تخلفات انتخاباتی
سخنگوی شورای نگهبان از درخواست اعضای این شورا برای بررسی بیشتر برخی گزارش‌های تخلفات انتخاباتی خبر داد. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: در جلسه امروز شورای نگهبان گزارش‌های تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: اعضای شورای نگهبان در این جلسه، نسبت به برخی گزارش‌ها درخواست بررسی‌های بیشتری داشتند که قرار شد کارشناسان بررسی‌های بیشتری انجام دهند و اوایل هفته آینده در جلسه‌ای این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم‌گیری کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که «ممکن است گزارش‌هایی از تخلفات انتخابات به شورای نگهبان ارسال شده باشد که در روند انتخابات تأثیرگذار باشد؟»، اظهار داشت: چیزی نمی‌توانم در این باره بگویم اما چون هر دو کاندیدای مطرح، گزارش‌های متعددی از تخلفات به شورای نگهبان ارسال کرده‌اند، کثرت گزارش‌ها نیازمند این است که کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

نامه نیکزاد به دادستان کل کشور برای رسیدگی به تخلفات انتخابات ریاست‌جمهوری
رئیس ستاد مرکزی سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ای به منتظری، خواستار رسیدگی دادستان کل کشور به تخلفات گسترده در برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد. علی نیکزاد، در نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، خواستار رسیدگی دادستان کل کشور به تخلفات گسترده در برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

به همراه این نامه یک جلد گزارش مستند به ضمیمه گزیده‌ای از تخلفات و یک حلقه DVD حاوی صدها مورد عکس و فیلم در این زمینه برای قوه قضائیه ارسال شده است. پیش از این سیدابراهیم رئیسی در نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی، ضمن ابراز اعتماد و اطمینان به شورای نگهبان، خواستار رسیدگی به برخی تخلفات در قبل و حین برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه شده و به همراه این نامه ۳ صفحه‌ای، صدها صفحه مستند را در چندین مجلد برای شورای نگهبان  ارسال  کرده بود.

مشرق

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

توهین روزنامه دولت به مردم مترو سوار تهران

پ مه 25 , 2017
نودیها:سیاهه‌ای سراسر توهین به مردم و رقیب سیاسی دولت روحانی در روزنامه دولتی ایران منتشر شده است که افکار مغشوش و سیاهی در پس آن موج می‌زند.  «هنوز شیر سماور را باز نکرده‌ام که حس دیگری سراغم می‌آید و می‌گوید: «سریع چایی‌ات را بریز و از منطقه خارج شو، بدو […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...