آمارهایی که تصدیق شد و نشد

اشتراک گذاری :

پای حرف مردم رفتیم تا ببینیم کدامیک از آمارهای مربوط به تورم، بیکاری و رشد اقتصادی را تصدیق می کنند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیش از دو سال از فعالیت دولت یازدهم گذشته و در هفته دولت مسئولان و وزرا در برنامه های مختلف تلویزیونی به ارائه آمارها و گزارش های اقتصادی از عملکرد خود پرداخته اند.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای هیات دولت تاکید کردند: ” خب، کارهای مثبتی هم شده، منتها همواره در ذهن همه‌ی ماها باید باشد که آن چیزی را بیان بکنیم که وقتی مردم به واقعیّت زندگی خودشان نگاه میکنند، تصدیق کنند آن را، یعنی ببینند که واقعاً همین‌جور است. من آن وقتی‌که آقای دکتر هاشمی این طرح سلامت را مدّتی بود شروع کرده بودند، عمداً از بعضی‌ها سؤال کردم؛ از مراودین و کسانی که از آحاد مردم -خویشاوند، دوست، گاهی در سفر مشهد، در جایی دیگر- دیدم مردم احساس کردند این را، یعنی میگفتند بله، ما مثلاً بیمارستان رفتیم این‌جوری بود؛ خب، این خیلی خوب است.”

مهمترین آمارهای اقتصادی که دولت این روزها در بیان گزارش عملکرد خود اعلام می کند، مربوط به تورم، بیکاری و خروج از رکود و نرخ رشد اقتصادی است. خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم این بار هم پای حرف مردم رفت تا نظر آنها را در باره این آمارها جویا شود.

در این گزارش نظر مردم را درباره اعلام نرخ رشد اقتصادی ۳ درصد، نرخ تورم ۱۳.۸ درصد، نرخ بیکاری ۱۰.۸ درصد، شمار بیکاران ۲.۶ میلیون نفری و رشد قیمت مسکن ۳ درصد جویا شدیم تا ببینیم کدام‌یک از این آمارها را تصدیق می کنند.

*بیکاری دانش آموختگان همچنان باقی است

اکرم محمدی که خود را استاد دانشگاه آزاد معرفی کرد، با بیان اینکه کاهش نرخ تورم در زندگی مردم ملموس نیست گفت: همسرم هم مانند خودم استاد دانشگاه است و بعدازظهرها با طراحی و گرافیک و انجام پروژه های مختلف دانشجویی خود را سرگرم می کند تا بخشی از هزینه های زندگی تأمین شود.

وی با بیان اینکه دولت باید در کنار بهره گیری از نظرات کارشناسانه آن را در وزارتخانه ها عملیاتی کند افزود: بنده احساس می‌کنم اگر دستوری هم از سوی مقامات ارشد صادر می‌شود در بخش های پایین دستی عملیاتی نمی شود. درحال حاضر مسئله ای که مطرح است حل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی است که متأسفانه این را احساس نمی کنم.

محمدی تأکید می‌کند: دولت معتقد است که نرخ بیکاری کاهش یافته اما من از نزدیک مشاهده می کنم که روزانه به تعداد فارغ التحصیلان بیکار افزوده می‌شود و کسی پاسخگو نیست.هنوز رسماً در دولت کاری برای اشتغال جوانان نشده است و همین نشان می‌دهد که دولت این وعده را  محقق نکرده است.

این استاد دانشگاه بیان می‌ کند: تنها در صورتی می‌توان گفت، بیکاری کاهش یافته که تعداد موتورسواران ، وانت بارها، دستفروشان و بساطی‌ها را هم جز شاغلین به حساب آوریم. بسیار مشاهده می‌شود که دانش‌آموختگان برای فرار از بیکاری به سمت این گونه کاسبی‌ها می روند.

*رشد اقتصادی ملموس نیست

آقای ابراهیمی، که وکیل پایه یک دادگستری است، درباره آمار  دولتی‌ها می‌گوید: یکی از وعده های اقتصادی رئیس جمهور کاهش تورم و افزایش بهبود معیشت کارگران بود. بسیار مشاهده کردم که وضع مالی کارگران همچنان مانند گذشته وخیم است.مشاهده می‌کنم بسیاری از مردم به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی پایشان به دادگاه کشیده شده و تا پای طلاق رفته اند.

وی درباره میزان رشد اقتصادی اظهار داشت: اگر رشد اقتصادی به معنی واقعی از محدوده منفی خارج شده است، پس چرا وضعیت تولید بهبود نیافته؟در تعاملات کاری که دارم بارها شنیده ام که در سال جاری وضعیت تولید و کارخانه ها نه تنها بهتر نشده بلکه در وضعیت نامطلوب و معمولاً‌ روبه ورشستگی به سر می‌برند.

وکیل پایه یک دادگستری با تأکید بر اینکه دولت باید حمایت از بنگاه های خرد و کوچک را برای حمایت از بحث اشتغال در دستور کار قرار دهد اظهار داشت:مشکل بیکاری ما با حمایت از بنگاه های خرد حل می شود ، چرا که هزینه ایجاد یک شغل در بخش های بزرگ صعنتی، پتروشیمی و نفت هزینه بر است.

ابراهیمی گفت: بارها شنیده ایم که حمایت از بنگاه های خرد و کوچک در دستور کار دولت است اما وقتی به دل بازار می‌رویم چنین چیزی وجود ندارد و بازار پُر از اجناس چینی و پاکستانی است. به راحتی می‌توان گفت خرید کالای خارجی بی کیفیت، اما ارزان جایگزین تولید ایرانی شده است.

*بازار مسکن در رکود است

خانم کیهانی کارمند یک شرکت خصوصی درباره آمارهای مختلف می‌گوید: بیکاری خیلی بیشتر از عددی است که اعلام می شود. دولتی ها می‌گویند ۲ میلیون و ۶۰۰ نفر در کشور بیکارند در حالی که این عدد به نظر من در واقعیت حدود ۵ میلیون نفر است. یکی از مواردی که آقای روحانی فراموش کردند برداشتن تبعیض بین کار زن و مرد بود. شواهد آماری نشان می‌دهد که در دولت یازدهم نرخ بیکاری زنان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم افزایش قدرت خرید مردم را فراموش کرده است می گویند: نتایج بررسی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال گذشته هزینه سالانه یک خانوار ایرانی حدود ۳۲میلیون و درآمد سالانه همان خانوار ۳۱میلیون تومان  بوده است، این موضوع نشان دهنده این است که هزینه ها از درآمد پیشی گرفته است.

کیهانی درباره افزایش یا کاهش قیمت مسکن بیان می کند: مسکن که نقش بالایی در محاسبه نرخ تورم دارد، نرخ آب، برق، گاز و سایر سوخت ها را هم در بر می گیرد. بازار مسکن در دولت یازدهم علی رغم نداشتن افزایش قیمت، اما همچنان در رکود به سر می برد و خبری هم از طرح جدید مسکنی دولت یعنی همان طرح مسکن اجتماعی نیست.

* مردم عدم حل مشکلات اقتصادی را سهل انگاری دولت می‌دانند

خانم محبی معلم بازنشسته تأمین اجتماعی با بیان اینکه مهمترین اقدام دولت ساماندهی و تقویت بحث بیمه ها بوده است گفت: چیزی به اسم کاهش تورم وافزایش رشد اقتصادی را لمس نمی‌کنم. چرا که هیچ شواهدی در بازار مبنی بر کاهش یا ثبات قیمت ها نمی بینم.

وی درباره آمار بیکاری گفت:در حال حاضر ۳ جوان تحصیل‌کرده بیکار در خانه دارم. یکی از‌ آنها طی چند ماه اخیر برای فرار از بیکاری مغازه فروش پوشاک زنان برای خود راه‌اندازی کرده است. من معتقدم به جای اینکه کالا از فروشنده با چندین واسطه به دست مشتری برسد. دولت تدبیری در این زمینه بی اندیشد تا واسطه ها حذف وساماندهی شوند.

محبی بی توجهی به تولید داخل را یکی از انتقادهای جدی به دولت روحانی می داند و بیان می‌کند:قرار بود کارخانه های نیمه تعطیل فعال و موانع تولید برداشته شود ولی نه تنها موانع برداشته نشد بلکه وضعیت بدتر هم شد.

این معلم بازنشسته می‌گوید: اگر به دور از بی انصافی قضاوت نکنیم در برخی موارد اقداماتی در جهت بهبود معیشت بازنشستگان صورت گرفته است. تقویت وضعیت معیشتی بازنشستگان و تقویت دفترچه های بیمه ملموس است.

*قیمت کالاها هیچ وقت کاهش نمی‌یابد

اقای ایمانی راننده تاکسی با بیان اینکه روزانه با افراد زیادی در تعامل هستم، اما در هر قشر هزاران مشکل وجود دارد. به طور مثال قشر کاسب بیان می‌کند که تولید به معنی واقعی ورشکسته شده است.

ایمانی می‌گوید:مشکل اصلی ما گرانی است. من نمی دانم تورم چقدر است ولی از نظر من صد در صد است. قیمت هرچیزی را که سوال می کنید حداقل دو برابر شده است. اصلاً امروز قیمت ها یک چیز است و فردا یک چیز دیگر. هیچ کالایی دو روز در یک قیمت نیست. من یادم نیست آخرین بار چه زمانی بود که با کالایی مواجه شدم که قیمتش کاهش پیاده کرده باشد. اصلاً فضای عجیبی شده است.

این رانند تاکسی گفت:اخیراً اعلام می‌شود که یارانه عده ای از مردم قطع شده است. یارانه ثروتمندان باید قطع شود، اما چرا بدون اطلاع‌رسانی؟ بنزین بدون اطلاع‌رسانی و برخلاف ادعای ثبات قیمت، گران شد. دولت می تواند بنزین آزاد را گران کند، نه بنزین سهمیه مردم را. سهمیه بنزین رانندگان تاکسی را هم قطع کرده اند. این اتفاق نیز بدون اعلام قبلی بود.

وی بیان می‌کند: من شبکه های اجتماعی را بلد نیستم. اما از فرزندانم شنیده ام که می‌گویند پیام‌ها و متن های زیادی در شبکه های اجتماعی به صورت طنز برای وضعیت اقتصادی وجود دارد. چرا دولت کاری می‌کند که جوانان با طنز عملکردش را نقد کنند. بیکاری مسئله ای است که در بین جوانان مسخره می‌شود. الان به هر جوانی می‌گویی درس بخوان، سریع پاسخ می‌دهند فارغ التحصیلان بیکارند. موتوری، آژانس و دستفروش که شغل محسوب نمی شود.

منبع:خبرگزاری تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

رحیم-مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

۹ راه ترک اعتیاد به موبایل

د آگوست 31 , 2015
جادوی دیجیتال این روزها همه‌ی چشم‌ها را محصور خود کرده است. پیشرفت فناوری در عصر حاضر به حدی است که حضور آن در همه‌ی وجوه زندگی را نمی‌توان انکار کرد. اما آیا این کار به نفع ما تمام شده است یا ضرر ما؟ حتما تا بحال تجربه‌ی این را داشته‌اید […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...