آغاز اعترافات دولت روحانی با پایان انتخابات

اشتراک گذاری :

سایت نودیها : «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» بر ادامه فعالیت هسته‌ای ایران تاکید و اعلام کرد که غرب در اجرای تعهدات خود براساس برجام، تأخیر دارد و هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است.
صالحی در پاسخ به این سوال که «پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه، ایران هسته‌ای امروز کجاست و چقدر از تعهدات خود را اجرا کردید و چقدر را غرب اجرا کرده» گفت: توافق، برنامه کاری نهایی است که دو طرف برای پایان دادن به بحران ساختگی هسته‌ای بر آن توافق کردند. اجرای طرح بخوبی ادامه دارد و من هنوز با ارنست مونیز  برای بررسی مکانیزم اجرا، در ارتباط هستم. تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است.
به گزارش فارس، صالحی در ادامه، «رفع تحریم به موجب توافق»‌ را از مصادیق این تأخیر برشمرد و گفت: تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایش را به‌طور کامل پایان نداده است چرا که قبلا تعهد داده که با ایران مراوده تجاری نداشته باشد. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند. هیئت انرژی اتمی مسئول این بخش نیست اما ارزیابی من این است که سیر امور بطور نسبی خوب است.
فروش هواپیما به ایران همچنان منتظر اجازه آمریکا
همچنین سیدعباس عراقچی معاون امورحقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه در پاسخ به این سوال که با لغو تحریم‌ها چرا شرکت‌های سازنده هواپیما از جمله ایرباس و بوئینگ باید از آمریکا برای فروش هواپیما به ایران اجازه بگیرند؟ و به این دلیل تاکنون قرارداد نهایی فروش هواپیما بین دوطرف امضاء نشده و برای امضای قرارداد نهایی باید منتظر اجازه آمریکا باشیم، اظهار داشت: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا می‌شود و برای خرید هواپیما آمریکایی‌ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند و این کار را انجام داده‌اند و در آینده هم باید انجام بدهند.
به گزارش راه دنا، وی با تایید اینکه برای خرید هواپیما نیاز به اجازه آمریکا داریم، در پاسخ به اینکه چرا هنوز مجوز فروش هواپیما توسط آمریکا صادر نشده است، گفت: من از جزئیات آن خبر ندارم اما طبق برجام باید این کار انجام شود.
۴- مدیر ایران‌ایر هم در نشستی در تسنیم عنوان کردند؛ «شرکت ایرباس حسب مصوباتی که در برجام آمده است، موظف است برای اجرایی کردن این تفاهم و به قرارداد رساندنش مجوز صادرات از اداره خزانه‌داری آمریکا را اخذ کند که البته  نسبت به این امر اقداماتی را انجام داده است. عقد قرارداد منوط به صدور مجوز صادرات است و لذا برای آن یک بازه زمانی بیشتری در نظر گرفته شده است.»
هزار ال سی؟!
صرف نظر از مشروط کردن و تاخیر انداختن وعده فروش هواپیما به ایران از سوی غرب و اعتراف رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به تاخیر غرب در پوشاندن جامع عمل در خصوص رفع تحریم‌ها و وعده، افکار عمومی به خوبی به یاد می‌آورد که رئیس جمهوری ساعاتی پس از اجرای برجام  در حالی از گشایش ۱۰۰۰ ال.سی سخن گفت، که این سخن وی تا چند روز با تکذیب‌های مستمر فعالان اقتصادی و توجیهات مسئولان دولتی همراه بود. موضوع وقتی شگفت‌آورتر می‌شود که بدانیم اصلا بانک‌های خارجی روز اجرای برجام تعطیل بوده‌اند و طبیعتا هیچ‌ «ال‌سی»ای  را نمی‌توانستند باز کنند. سرانجام نیز تیم رسانه‌ای دولت با کمک رسانه‌های حامی آن تلاش کرد خبط ۱۰۰۰ ال.سی را با این توجیه پایان دهد که این تعداد ال.سی بطور نمادین گشایش شده بود.
حتی ماه گذشته  پس از ادعای سیف رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر حل مشکل سوئیفت، مدیران چند بانک اعلام کردند این مشکل هنوز برطرف نشده است. در همین رابطه مدیرعامل بانک توسعه تعاون هم در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» اعلام داشت که رفع تحریم سوئیفت بانک توسعه تعاون در جریان بوده اما در بررسی‌ها مشخص شد که هنوز مشکل سوئیفت بانک توسعه تعاون رفع نشده است.
در واقع باقی ماندن تحریم سوئیفت و به دنبال آن تداوم حضور پول‌های بلوکه شده ما در آن سوی مرزها، تأثیرات اقتصادی برجام را تا حد واردات کالاهای مصرفی از کشورهای اروپایی و آمریکایی کاهش می‌دهد، زیرا ما همچنان مجبوریم که به جای دستیابی به منابع مالی بلوکه شده‌مان، از کشورهای دیگر کالای مصرفی مانند خودرو و یا هواپیما وارد کنیم، با این تفاوت که قبل از تحریم‌ها از کشورهایی مانند کره‌جنوبی و چین کالا وارد می‌کردیم و اکنون از کشورهای اروپایی و آمریکایی کالا وارد می‌کنیم.
محمدصادق عقیلی کارشناس ارشد مسائل بانکی نیز با پیچیده خواندن روند اتصال به سوئیفت به دلیل باقی ماندن برخی تحریم‌های آمریکا، از اظهارات کذب مسئولان بانک مرکزی درباره نهایی شدن اتصال بانک‌های ایرانی به سوئیفت انتقاد کرد.
به گزارش فارس، عقیلی دلیل عدم صحت ادعای بانک مرکزی در خصوص اتصال به سوئیفت را نسخه (ورژن) و دیتا بیس حال حاضر آن دانست و افزود: در دوره گذشته بانک مرکزی به عنوان SAP ایران (نقطه دسترسی کشوری به سوئیفت) از ورژن یک سوئیفت استفاده می‌کرد اما اکنون نسخه در حال استفاده در جهان نسخه ۳ بوده و به دلیل آنکه دیتا بیس آن در شرکت اوراکل آمریکا در ایالت کالیفرنیا نگهداری می‌شود تا زمان مجوز دولت آمریکا امکان فروش این نرم‌افزار به بانک مرکزی و اتصال به سوئیفت وجود نخواهد داشت و تاکنون نیز دولت آمریکا زمانی برای این موضوع اعلام نکرده است. بنابراین بدون وجود نرم افزار ادعای اتصال به سوئیفت بیش از یک طنز نادرست نخواهد بود.
حتی اجرایی شدن برجام نیز نتوانست مانع از اعمال تحریم‌های ضد ایرانی، آمریکا شود. وزارت خزانه داری آمریکا ۲۷ دی ماه سال جاری با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد. «آدام زوبین» معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی نیز با صحه گذاشتن بر این تحریم‌ها گفت: «برنامه موشکی بالستیک ایران تهدیدی قابل توجه برای امنیت منطقه و جهان است و همچنان تحت تحریم‌های بین‌المللی خواهد بود.»
کیهان پیش از این در تاریخ ۱۸ بهمن ماه سال جاری در مطلبی با این تیتر «چرا برجام را بزک می‌کنند؛ دانستن حق مردم است اما بعد از انتخابات!» به بررسی ابعاد پنهان وعده‌های غرب در خصوص دوران پسا برجام و سکوت دولت یازدهم پیرامون واقعی و یا واهی بودن آن وعده‌ها پرداخته بود و با اظهارات مسئولانی همچون صالحی و عراقچی پیش بینی کیهان صادق از کار درآمد.
این اعترافات به سان کوه یخی است که یک دهم آن قابل رویت شده و احتمالا در آینده باید شاهد اعترافات بیشتری از زبان دولتمردان در خصوص ابعاد پنهان از دید مردم در قضیه برجام باشیم.
کیهان پیش از این و در گزارش ۱۸ بهمن خود اشاره کرده بود که «در واقع یکی از چالش‌های دولت سطح توقعاتی است که پیش از اجرای برجام به مردم وعده داده بود و افکار عمومی امروز منتظر مانده تا ماحصل این توافق را در سطح معاش و زندگی روزمره خود مشاهده کند در حالی که دولت با اتخاذ سیاست‌های عجیب مثل ممنوعیت اعلام نرخ ارز و یا جلوگیری از انتشار اخبار نامطلوب اقتصادی  قصد دارد تا یک جو آرامش مصنوعی و دست‌ساخته را در بازار به وجود آورده تا زمان انتخابات سپری شده و بتواند تاثیر مطلوب خود را در انتخابات بگذارد» و حالا در دوران پسا انتخابات زمان آشکار شدن حقایق فرا رسیده است.
پیش از این نیز به گزارش خبرگزاری رویتر، ظریف ضمن سخنانی در  اندیشکده «چتم‌هاوس» گفت آمریکا به بانک‌های خارجی برای معامله با ایران تضمین بدهد. وی در همین حال تصریح کرده است: امیدوارم که این موضوع خیلی زود حل شود چرا که اگر این امر حل نشود می‌تواند برای اجرای توافق مشکل به وجود بیاورد.
این اظهارات در حالی از زبان وزیر خارجه جاری می‌شود که شمار زیادی از بانک‌های خارجی به‌رغم برداشته شدن تحریم‌های ایران براساس توافق هسته‌ای، نگرانند که در صورت از سرگیری معاملات و تعاملات خود با ایران مشمول تحریم‌های آمریکا شوند. این موردی عجیب است چرا که با این توصیفات معلوم می‌شود مکانیزم شفافی در برجام برای لغو تحریم‌ها وجود نداشته و همچنان همه چیز در حوزه تحریم‌ها به اراده آمریکا بستگی دارد.
دولتمردان دولت یازدهم که پیش از برجام وعده حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و حتی زیستی و طبیعی را به مردم می‌دادند و حتی حل مشکل  آلودگی هوا و کم آبی را نیز منوط به اجرای برجام می‌کردند به یکباره ادبیات خود را تغییر داده و از مخاطرات افزایش سطح توقع مردم در فردای روز اجرای برجام صحبت به میان آوردند. در این حوزه حتی رسانه‌های زنجیره‌ای نیز نسبت به پیامدهای توقعاتی که دولت یازدهم برای مردم از شرایط پس از اجرای برجام توصیف کرده، هشدار دادند.
در این شرایط که دولت تدبیر و امید باید به فکر تدبیر اندیشی برای پاسخ دهی به توقعات معیشتی مردم در دوران پسا برجام باشد و فکری به حال رونق اقتصادی کند شاهدیم که صحبت‌هایی در مورد لزوم آغاز  برجام ۲ می‌شود، در حالی که افکار عمومی امروز خواستار این امر است که تکلیف برجام، میزان دقیق پول‌های آزاد شده، حجم تحریم‌های رفع شده و تاثیر برجام بر گشایش معاش مردم روشن شود تا بعد از آن اگر برجام ۲ ضرورتی دارد مورد بحث قرار بگیرد.

کیهان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

خوراکیهای ضد سرطان سینه

پ مارس 3 , 2016
 پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند مصرف هویج تنها برای چشم‌ها مفید نیست و خوردن هویج می‌تواند تا ۶۰ درصد خطر ابتلا به سرطان سینه در برخی انواع آن را کاهش دهد. گفتنی است، بر اساس تحقیقات هویج سرشار از بتاکاروتن است که می‌تواند به طور طبیعی نوعی اثر حفاظتی از بدن […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...