آشنا باز هم آنتن خبر سیما را برای دولت قُرُق کرد/ برگزاری گفتگوی چالشی! روز خبرنگار با حضور مدیران ارشد بدون حضور یک خبرنگار منتقد

اشتراک گذاری :

رسانه ملی ترجیح داد خبرنگاران در روز خبرنگار هم سهمی از آنتن زنده بخش های خبری نداشته باشند، تا این تریبون باز هم نصیب تریبون دارانی شود که این روزها به هر بهانه‎ای صدا و سیما و بخش‎های خبری آن را به باد انتقاد می گیرند.

 در حالی که شب گذشته انتظار این بود گفتگوی ویژه خبری با موضوع روز خبرنگار با حضور فعالان این حوزه به بررسی مشکلات و شنیدن سخنان آنان بپردازد و در حالی که مجری برنامه  از حضور مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و مدیرعامل خبرگزاری فارس در این نشست خبر داده بود اما در ادامه این برنامه به تریبونی برای سخنرانی حسام‎الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و همچنین محرابی مدیر کل رسانه های داخلی ارشاد تبدیل شد تا باز هم این قشر خبرنگار باشد که نماینده ای در برنامه های اصلی مرتبط با این روز نداشته باشد.

اما رسانه ملی در روز ۱۷ مرداد و به مناسبت روز خبرنگار در حالی تریبون گفت‌وگوی ویژه خبری خود را منحصرا به حسام‌الدین‌آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور و حسن محرابی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد، که آشنا حتی در این برنامه نیز دست از انتقاد از صداوسیما بر نداشت.

وی در این برنامه زنده تلویزیونی که در آن ضرورتی به پاسخگویی نمی دیدید، با بیان اینکه حجم زیادی از انتقادات از دولت در رسانه ملی وجود دارد، مدعی شد: این دولت بیشترین فضا را به رسانه ها بویژه رسانه های بزرگ داده است که بر فعالیت آن نظارت داشته باشند، چراکه وظیفه دولت تکریم خبرنگاران است!

این در حالی است که به فاصله چند روز قبل از این اظهارات، وزارت ارشاد اقدام به توقیف و تذکر به رسانه های اصلی منتقد دولت به علت انتقاد از توافق اخیر وین کرده بود.

اما عدم حضور میهمانی که مجری پیش از این خبر حضور وی را داده بود یعنی مدیرعامل خبرگزاری فارس در کنار انتقادات از موضع بالای آشنا از رسانه ملی در این برنامه یک طرفه، از فشارهای پشت پرده بر صدا و سیما حکایت دارد که امکان حضور حتی یک خبرنگار منتقد دولت را نیز فراهم نکرد تا جایی که حتی سهمیه میهمان تلفنی برنامه نیز به حسن محرابی مدیر کل مطبوعات و رسانه های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافت، اما همین روند و موضع‌گیری غیرمستقیم رسانه ملی در حمایت از دولت نیز موجب نشد تا مشاور فرهنگی رئیس جمهور از زیر سؤال بردن صداوسیما دست بردارد!

آشنا در بخشی از اظهاراتش نیز مدعی شد که «دولت متعهد شده است که از رسانه ها شکایت نکند» اما خیلی زود، در توجیه تعطیلی رسانه‌های منتقد دولت گفت: «اما شورای نظارت بر مطبوعات تابع و فرمانبر دولت نیست بلکه نهادی مستقل و فرابخشی است که می تواند برای رسانه ها تصمیم بگیرد.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش بدون آنکه اشاره‌ای به تحت فشار گذاشتن رسانه‌های منتقد دولت طی دو سال گذشته بکند، خاطرنشان کرد: «وظیفه دولت تکریم خبرنگاران است این دولت بیشترین فضا را به رسانه ها داده است.»

این در حالی بود که دقیقا یک شب قبل از این برنامه، حسام الدین آشنا در نشستی با عنوان «روزنامه نگاران؛ نیازهای حرفه‌ای و مسائل اجتماعی» بخشی از سخنان خود را به زیر سؤال بردن عملکرد صدا و سیما اختصاص داد. وی گفت: توان هیئت نظارت بر مطبوعات کشور بسیار بالا است و احکام و مصوباتش بلافاصله در مورد رسانه‌های بخش خصوصی اعمال می‌شود اما بر نظارت رسانه‌های عظیمی مانند صدا و سیما که قانون اساسی ما یک اصل را به طور کامل به این مسئله اختصاص داده است یعنی اصل ۱۷۵، شورای نظارت بر صدا و سیما که نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند، تبدیل به موجود ضعیفی شد که عملا سازمان صدا و سیما رسمیتی برای مصوبات آن قائل نیست و در حد پاسخگویی روابط عمومی، به مصوبات آن پاسخ می‌دهد.

این موضع، وقتی طلبکارانه تلقی می شود که مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما سال گذشته با ارائه آماری حضور مسئولان دولت یازدهم در برنامه‌های رسانه‌ ملی را خیره‌کننده توصیف کرد و گفت: در یک جمع‌بندی اولیه، فقط در دوره زمانی اول مرداد ۱۳۹۲ تا اول خرداد ۱۳۹۳، مسئولان قوه‌ مجریه ۲۰۰هزار و ۹۸۹ دقیقه تنها از ظرفیت مراکز استان‌های صداوسیما برای بیان عملکرد خود استفاده کرده‌اند؛ در همین مقطع آنتن رادیو به مدت ۷ هزار و ۵۴۲ دقیقه در اختیار مدیران دولت یازدهم بوده است. از سوی دیگر، ۷۵ برنامه گفتگومحور در بخش گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲سیما تمام و کمال در اختیار اعضای دولت بوده است و در مجموع طی مدت یادشده بیش از ۴ هزار ساعت از وقت صداوسیما به عملکرد دولت اختصاص داشته است.

سهرابی تصریح کرد: اگر حضور مستمر مسئولان دولتی در برنامه‌های صداوسیما در ۷ ماه پس از خرداد تا پایان آذر ۱۳۹۳ را به این آمار اضافه کنیم، می‌توان آمار حدود ۶ هزار ساعت حضور را برای مسئولان دولتی بیان کرد که بسیار قابل توجه و تأمل بوده و ادعای محکمی است بر اینکه صداوسیما در قرق مدیران دولتی بوده است

بعید به نظر می‌رسد که دولت به دنبال تغییر رویه در برخورد با منتقدانش باشد و ادبیات آشنا در برنامه‌ای که تمام آن به هم‌طیفان وی اختصاص داده شده بود، بیانگر این موضوع است که برخلاف ادعای مقامات دولتی، این عزیزان تحمل شنیدن صدای منتقدان را نداشته و برای سرکوب و بستن دهان آنان نیز از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند؛ حال می خواهد این رسانه منتقد، رسانه‌ملی باشد یا یک هفته‌نامه!

منبع :رجا نیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دفاع و حمایت بی بی سی انگلیس کوچولو از هاشمی

س آگوست 11 , 2015
  بعد از سخنان توهین آمیز هاشمی رفسنجانی درباره روستاییان کشور، موج انتقادها از موضع وی به راه افتاد و حتی کار به کمپین‌های تصویری روستاییان کشیده شد. برخی از رسانه‌ها نیز در پی این سخنان هاشمی به حمایت از وی پرداختند. اما در بین رسانه‌هایی که از هاشمی رفسنجانی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...