آرای منفی روحانی به چند درصد رسیده است؟

اشتراک گذاری :

نودیها:اصلاح‌طلبان با اینکه حجت‌الاسلام  حسن روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی خود در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری معرفی می‌کنند اما نسبت به پیروزی وی در این انتخابات تردید دارند و همین باعث شده که به فکر همراهی کاندیداهای دیگر به عنوان سوپاپ اطمینان در کنار روحانی افتاده‌اند.

در ابتدا از سوی اصلاح‌طلبانی چون مرتضی الویری، شهردار اسبق تهران مطرح می‌شد که برای روحانی آلترناتیو یا همان جایگزین‌‌های احتمالی باید مطرح شود که احیانا اگر وی دچار تردید شد و به میانه میدان انتخابات نیامد و یا اینکه بنا بر دلیلی که الان قابل‌محاسبه نیست، فضای کلی جامعه به ضرر آقای روحانی تغییر کرد، جایگزین وی در معرکه انتخابات شود و در این عرصه نام‌هایی مانند «اسحاق جهانگیری»‌ و «‌محمدرضا عارف» مطرح می‌شد اما به نظر می‌رسد که با توجه به اینکه تردید‌های جدی در خصوص عملکرد دولت و اقبال عمومی به روحانی وجود دارد اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته‌اند نه به گزینه جایگزین بلکه به گزینه‌های همراه با روحانی فکر کنند که با سنجش اقبال نامزدها در هیاهوی انتخابات مانند سال ۹۲ هر کدام که دارای آرای بیشتری بود وی برای رقابت در عرصه انتخابات باقی بماند.

برخی از کارشناسان سیاسی نیز از هراس اصلاح‌طلبان از «‌اتفاقات غیرمنتظره»‌ در همین جهت خبر داده‌اند که البته در حال حاضر با اتفاق شیب تند سقوط نمودار محبوبیت روحانی همراه شده است. الویری در همین زمینه می‌گوید:  در کشور ما هم ممکن است در آن روز‌های آخر، ناگهان یک شایعه معادلات را به هم بزند و آرای اقشار فرودست را به طرف خاصی متمایل کند.

رضا سراج، تحلیل‌گر مسائل سیاسی نیز در کانال تلگرامی خود در این باره با بررسی علت یک دوره‌ای شدن رئیس‌جمهورهای مستقر نوشت: در یک پروژه مطالعاتی چندین عامل که سبب می‌شود رئیس‌جمهور مستقر دوباره روی کار بیاید بررسی شده که دو عامل آن عبارتند از:

۱- مقبولیت رئیس جمهور مستقر باید ۴۰ تا ۵۰ درصد باشد.

۲- آراء منفی رئیس جمهور مستقر کمتر از ۳۰ درصد باشد.

وی ادامه می‌دهد:‌ «در یک نظر سنجی معتبر با جامعه آماری بیش از ۱۵۰۰۰ نفر آرای منفی روحانی به بالای ۳۰ درصد و مقبولیت وی نیز در بهترین حالت به ۳۲ درصد رسیده است. با این تفاسیر، آیا روحانی اولین رئیس جمهور چهارساله می‌شود؟»

با این حال به نظر می‌رسد با توجه به تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان از « رادیکالیزم ایدئولوژیک » به «رادیکالیزم پراگماتیک » یا همان عملگرایی صرف می‌توان  پیش‌بینی کرد که با تندتر شدن شیب سقوط محبوبیت روحانی اصلاح‌طلبان برای اینکه  بازنده میدان نباشند از تکنیک رحم اجاره‌ای صرف نظر کنند و با عبور از اعتدال، کاندیدای دیگری برای خود دست و پا نمایند که اقبال بیشتری داشته باشد.

این درحالی است که حسن روحانی در آخرین گفتگوی تلویزیونی‌اش درباره اینکه در انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری کاندیدا می‌شود، بیان کرد که «‌ الان زود است و تا  دولت دوازدهم  فرصت زیادی باقی مانده است».

رجا

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چند نکته برای درست‌ نوشتن

س ژانویه 3 , 2017
نودیها:غلامحسین صدری افشار به بیان مواردی برای درست‌نویسی پرداخته است.  آوردن واژه‌ها و عبارتهای زاید یا تکراری و بی‌توجهی به قواعد نویسندگی به اعتبار نوشتار آسیب می‌رساند. بخشی از این عارضه معمولاً در ترجمه‌ها دیده می‌شود.    لحن نوشتار: لازم است واژگان، عبارتها و اصطلاحها با موضوع و کاربرد نوشتار […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...