گفت‌وگوبا کارگردان سریال «دردسرهای عظیم۲»

اشتراک گذاری :

خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون:معمولا ادامه سازی سریالها تبحر خاصی می‌خواهد چراکه می‌بایست از همان ابتدای شروع به نگارش به همه اتفاقات و ماجراها به طور مهندسی شده نگاه کنی، تا بتوانی در شرایط مطلوب ادامه آن را نیز بسازی.سریال «دردسرهای عظیم» به دلیل جذب مخاطب در فصل اول ساختش با استقبال خوبی مواجه شد و همین موضوع باعث شد تا ساخت فصل دوم آن برای ماه رمضان صورت گیرد. برزو نیک نژاد کارگردان سریال «دردسرهای عظیم» که تا به حال علاوه بر کارگردانی، نویسندگی سریال «دودکش» و «روزای بد بدر» را نیز به عهده داشته است درباره جزئیات ادامه دار شدن این سریال و ساخت سریال مناسبتی با ما هم کلام شد.

**هنوز مشغول ضبط سریال «دردسرهای عظیم۲» هستید؟

-بله، حدود سه ماهی است که مشغول ضبط این سریال هستیم و تا به اینجای کار فکر می‌کنم که بزودی و حتی قبل از عید فطر ضبط مان به پایان رسد.

**تا به اینجای کار از بازخوردها راضی بودید؟

-همیشه در دوران کاریم، نظر مردم و مخاطبین بیشتر از هر فردی اهمیت داشته است چراکه آنها مخاطبین جدی ما هستند. تا الان که بازخوردهای خوبی را از سمت مردم و افرادی که حین ضبط سکانس‌های خارجی ما را می‌بینند، دریافت کردیم و معتقدم اگر مردم از این اثر رضایت داشتند، ما کارمان را به خوبی انجام دادیم.

** شما سری اول این سریال را برای مناسبت خاصی نساختید، اما سری دوم را برای ماه رمضان تولید کردید، این موضوع چقدر در تغییر خط اصلی داستان تاثیر داشت؟

-در اصل ساخت یک سریال مناسبتی آنهم در ماه رمضان بسیار خطرناک و سخت است. آنهم برای فردی که اصولا از رقابت هراس دارد، از کنکور، امتحان و … و حالا قرار بر این است تا چیزی حدود بیست میلیون نفر از مردم ایران هر شب این سریال را تماشا کنند. در چنین شرایطی کار سختی پیش روی ما بود که با تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیقی که از همان ابتدا صورت گرفت، سعی کردیم کمی از بار این فشار و نگرانی را بکاهیم. از روز اول که ضبط را شروع کردیم، سعی داشتیم تا کارمان را جدی بگیریم و به همین روال آرام آرام پیش رویم و به ضرس قاطع می‌گویم فشار کاری که الان  داریم مثل همان روز اول کار است و هیچ تفاوتی از این بابت مشاهده نکردیم.

**در زمینه متن‌ها چطور؟

-برای نگارش متن‌ها باید از علیرضا کاظمی پور سوال کنید، اما تا جایی که به من مربوط است، صداقت موجود در قصه سری اول را حفظ کردیم و از نظر خودم قسمت ۲۷ به بعد را ساختیم. مهران مهام تهیه کننده به خوبی بر فیلم‌نامه اشراف دارد و کاظمی پور نیز ماندگارترین سریال‌های ایرانی را به نگارش درآورده است. شاید اگر بخواهم دخالتی در متن‌ها داشته باشم این است که بخواهم فیلم‌نامه را از جنس کمدی بچه‌ها به جنس کمدی خودم نزدیک کنم که آنهم با مشورت با نویسنده‌هاست. کاظمی پور آنقدر مستعد هست که اطمینان کاملی به او دارم.

**اصولا ادامه دار شدن سریال‌ها موضوعی است که هر کارگردانی شاید از پس آن برنیاید و قبول نکند ادامه سریالش را بسازد، شما در ابتدا با شنیدن تولید ادامه «دردسرهای عظیم» با این موضوع موافق بودید؟

-از این بابت بسیار خوشحال بودم که این سریال آنقدر نزد مخاطبان به محبوبیت رسیده بوده که مردم و مسئولین به فکر ساخت ادامه آن شدند. معتقدم زمانیکه می‌خواهید سری دوم یک سریال را بسازید، قطعا رقیب بزرگی مثل سری اول آن دارید، حالا باید طوری پیش روی که به آن برند مردمی لطمه نزنی. ضمن اینکه باید بگویم ادامه دادن یک سریال از نظر من شبیه یک بندبازی است، اما ما به پشتوانه اینکه سری اول این سریال را در کارنامه‌مان داشتیم جلو نرفتیم تا خیلی‌ها فکر کنند می‌خواهیم زیر سایه «دردسرهای عظیم۱» آسودگی خاطر داشته باشیم.

**همان زمان که تصویربرداری سری اول دردسرهای عظیم تمام شد، به فکر ساخت سری بعدی بودید؟

-در فکرش بودیم، اما این به این معنی نیست که تصمیم قطعی در این زمینه داشتیم و قرار نبود تا سری دوم را بسازیم.

**خودتان تا اینجا از نتیجه این سریال راضی بودید؟

-تا الان بله. قدرت کاری و توان اجرایی‌مان در سری دوم این سریال بهتر از سری اولش هست و همین باعث شده است تا از نظر کیفی و هنری یک سر و گردن از سری اول بهتر باشیم.

** برای ساخت سری دوم و آنهم برای ماه رمضان محدودیتی داشتید؟

محدودیت آنچنانی خیر، اما در ساخت سری دوم و به خاطر ماه رمضان کمی از بار کمدی سریال را به نسبت سری اول آن کمتر کردیم.

**شما تا به حال تجربه ساخت سریالی برای ماه رمضان آنهم در قامت کارگردان نداشتید، سخت نبود؟

-معتقدم زمانیکه برای ماه رمضان سریالی را می‌سازی، حس خوبی داری چراکه حال و هوای این ماه پر برکت در همه ما تاثیر مثبتی می‌گذارد. همانطور که اگر برای نوروز می‌خواهی سریالی بسازی، فضای دیگری را تجربه خواهی کرد. فرم زندگی اغلب آدم‌ها در ماه رمضان دستخوش تغییر می‌شود و من به عنوان کارگردان هیچگاه نمی‌گویم که این حال و هوای معنوی دست ما را بسته است، در صورتیکه اینطور نیست و می‌بایست از آن بهترین استفاده را کرد.

**از آنجایی که در زمینه نویسندگی نیز فعالیت می‌کنید، تا به حال به این فکر نیفتادید که خودتان هم می‌توانستید دردسرهای عظیم را به نگارش دربیاورید؟

-نه، این سریال توسط علیرضا کاظمی پور نوشته شده است، شاید بتوانیم کارگردانش را تغییر دهیم، اما نویسنده اثر امضای خود را پای کار دارد و به هیچ عنوان نمی‌شود آن را تغییر داد. ضمن اینکه هیچگاه دوست نداشتم سری دوم این سریال را بنویسم، به هر ترتیب کار سختی است.

**در سراسر دنیا اگر سریال یا هر اثر هنری ادامه دار شود، قطعا دلیلی دارد از جمله محبوبیت کاراکترها، داستان و … شما فکر می‌کنید دلیل ادامه دار شدن دردسرهای عظیم چه بود؟

-در دنیا هر اثری که سری دوم و سومش نیز ساخته شده، جذابیت کاراکتر و شخصیت برای مخاطب داشته است و چیزی غیر از این را نمی‌توان در این باره دخیل دانست. ما هم در سری اول به واسطه روابط بین آدمها و شخصیت‌هایی که داشتیم، این جذابیت پدید آمد. البته در شکل گیری یک شخصیت جذاب قطعا فیلم‌نامه، بازیگر و کارگردانی تاثیرگذار خواهند بود.

**برای اینکه سری دوم نیز به جذابیتی نزد مخاطب برسد، از چه گزینه‌هایی استفاده کردید؟

-برای اینکه قصه‌مان درست روایت شود و اینکه انتقال حال و هوای ماه رمضان به خوبی صورت گیرد، حدود شش بازیگر جدید به سریال اضافه شدند که هر کدام به نوبه خود پیشینه قوی در بازیگری دارند، ضمن اینکه می‌خواستیم قصه‌ای موازی در کنار قصه اصلی‌مان داشته باشیم که این قصه‌ها در فضایی به یکدیگر می‌رسند.

**با این اوصاف حتما به ساخت سری سوم هم فکر می‌کنید؟

-صحبت‌هایی درباره این شنیدم که امکان دارد این سری هم با پایان باز همراه باشد، اما فعلا درگیر ساخت سری دوم هستیم و همه دغدغه گروه این است تا سری دوم با موفقیت کامل به نتیجه برسد. باید ببینیم بعد از اتمام پخش سری دوم باز هم مردم خواهان ساخت سری سوم این سریال هستند یا خیر. که بعد از آن اگر پیشنهادی از جانب مسئولین شبکه و تهیه کننده داشتیم راجع به آن صحبت می‌کنیم.

**انتخاب همه بازیگران این سریال بر اساس اصولی که شما بیشتر به آن واقفید صورت گرفته است، اما این سری تفاوت جالبی به نسبت سری اول دارد و آنهم حضور یک نوزاد ۹ ماهه در این سریال است. چطور به انتخاب و حضور این کودک(ساحل بکرانی) رسیدید؟

-برای انتخاب کودک قصه‌مان گزینه‌های زیادی به ما معرفی شدند و در وهله اول به دنبال کودکی بودیم که در فضای بیرون از خانه با فردی غریبی نکند و به اصطلاح هر کسی که او را بغل کرد به راحتی با او کنار بیاید و این موضوع یکی از ویژگی‌های ساحل بکرانی بود. از طرفی خانواده ساحل تمام مدت همکاری‌های لازم را با ما دارند و امیدوارم که هم خود و هم خانواده محترمش ما را از این بابت که گاهی او را اذیت کردیم، ببخشند.

**اما بسیاری از سازندگان این موضوع را قبول نمی‌کنند و به عبارتی خود را در دردسر نمی‌اندازند. چراکه قطعا روند تولید با حضور یک کودک ۹ ماهه به تعویق خواهد افتاد و همه ما نیز این را می‌دانیم.

-ما گروهی دردساز هستیم و من به شخصه چالش را دوست دارم. معتقدم سریال‌سازی به معنی دردسر سازی است و اگر نمی‌خواهی دردسری را بپذیری پس نباید اصلا به دنبال ساخت سریال بروی. من در فیلم سینمایی «ناخواسته» هم فضایی سخت را از لحاظ فشارهای وارده بر گروه تولید داشتم. دلم می‌خواهد کاری را انجام دهم که برای به نتیجه رسیدنش تاوان دهم. در مورد ساحل هم باید بگویم روزهایی بود که به خاطر فراهم کردن شرایط این کودک عزیز باید کل گروه صبر می‌کردند تا به شرایط ایده‌آل برسد و کار را از سر بگیرند، یا اینکه در سرما و گرمای شدید با ساحل کار می‌کردیم و تمام تلاشمان را می‌کردیم تا به او سخت نگذرد. در کل برای ساختن و به ثمر رسیدن این کار، با اینکه دشوار بود، اما با آرامش و صبر و حوصله تمام به گونه‌ای دلی کار کردیم و از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم.

انتهای پیام/

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پاسخ به نامه رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای

چ جولای 15 , 2015
بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای رئیس‌جمهور با سلام و تحیت و تشکر از زحمات فراوان جنابعالی، اولاً لازم میدانم از تلاش پیگیر و پرطاقت هیئت مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ئی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و پاداش الهی را برای آنان مسألت نمایم، سپس، به سرانجام رسیدن این مذاکرات، گام مهمی است، […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...