کمپین سلامت زائران اربعین

اشتراک گذاری :
گروه گروه به تعداد زائران اربعین اضافه می‌شود، براساس آخرین اطلاعات حدود یک میلیون نفر از آنان در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و برای خروج از کشور به نقاط مرزی مراجعه می‌کنند، در این میان علاوه بر امکانات حمل و نقلی و پذیرایی، باید دغدغه سلامت زائران را نیز داشت؛ زیرا با توجه به شرایط عراق، تغییرات جوی و طولانی بودن مسافت پیاده روی احتمال ضعیف شدن زائران و ابتلای آنها به بیماری وجود دارد، وزارت بهداشت برای کنترل این مساله کمپینی راه‌اندازی کرده که هدفش حفظ سلامت زائران است.
سالخورده، میانسال،جوان و نوجوان؛ تمامی گروه‌های سنی در بین زائران اربعین دیده می‌شوند در این میان برخی از آنها در معرض خطرات بیشتری قرار دارند. هرچند تمامی زائران باید نکات بهداشتی را رعایت کنند

اما افرادی که به بیماری‌های قلبی، دیابت و آسم مبتلا هستند باید بیش از دیگران نکات بهداشتی را رعایت کنند.

شهرام رفیعی‌فر، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره کمپین وزارت بهداشت برای حفظ سلامت سالمندان می‌گوید: این کمپین به منظور حفظ سلامت زائران اربعین راه‌اندازی شده و قرار است در قالب بروشورها و تیزرهای آموزشی برای سلامت زائران اربعین تلاش کند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت، یادآور می‌شود: این کمپین حاوی اطلاعاتی در مورد نحوه صحیح انتخاب موادغذایی، استفاده از آب سالم بسته‌بندی شده، نکاتی در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی، توصیه‌هایی برای بیماران قلبی – عروقی، بیماران دیابتی، مبتلایان به آسم و اسهال، راهنمای سفر سالم و ایمن برای گروه‌های آسیب‌پذیر و برخی پیام‌های بهداشتی دیگر است.

وبا، خطری جدی

یکی از بیماری‌هایی که با توجه به شیوعش در عراق سلامت زائران اربعین را تهدید می‌کند وباست، بنابراین زائران باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند. در این بین رعایت بهداشت فردی نقش مهمی دارد، زیرا این بیماری از طریق مصرف آب و خوراک آلوده منتقل می‌شود.

دکتر علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: بهترین کاری که زائران می‌توانند در برابر وبا انجام دهند، پیشگیری است. به همین دلیل آنها باید مرتب دست‌های خود را بشویند یا هنگام استفاده از سرویس بهداشتی نکات لازم را رعایت کنند، زیرا مدفوع و ادرار شخص مبتلا می‌تواند افراد دیگر را به این بیماری مبتلا کند.

وی یادآور می‌شود: بیماری وبای شایع در عراق با نوعی که در کشورمان وجود دارد، متفاوت است و به همین دلیل ممکن است بدن افراد نسبت به آن مقاومت خاصی نداشته باشد و احتمال واگیری آن برای زائران ما وجود دارد. البته در چند روز اخیر در کربلا موردی از ابتلا به وبا مشاهده نشده، اما با توجه به گفته‌های معاون استاندار کربلا مبنی بر حضور پنج میلیون زائر خارجی در مراسم اربعین، باید به زائران هشدار داد نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

از نشانه‌ های وبا نیز می‌توان به بیرون‌روی شدید، تب، حالت تهوع و دل‌پیچه اشاره کرد به همین دلیل زائران باید این نشانه‌ها را جدی گرفته و به محض بروز آنها به چادرهای هلال‌احمر که در مسیر پیاده روی برپا شده مراجعه کرده و مشکل خود را با پزشکان مستقر در این چادرها در میان بگذارند.

داروهایتان را فراموش نکنید

زائرانی که داروی خاص مصرف می‌کنند یعنی به بیماری‌هایی مانند فشار خون، قلب، اعصاب مبتلا هستند باید قبل از سفر داروی لازم برای طول سفر را تهیه کنند ؛ در واقع بهتر است آنها برای مصرف ۱۰ تا ۱۲ روز دارو همراه داشته باشند. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر یادآور می‌شود:زائرانی که دارو مصرف می‌کنند باید دوز مصرفی خود را نیز رعایت کرده و آن را تغییر ندهند.

مورد بعدی رعایت نکات بهداشتی هنگام خوردن و آشامیدن است؛ زیرا با توجه به وجود توقفگاه‌هایی که به منظور استراحت زائران و پذیرایی از آنها تدارک دیده شده (موکب)، زائران نیاز نیست با خود غذا حمل کرده و از آبی بنوشند که از سلامت آن مطمئن نیستند.

برای این که زائران بر اثر خوردن و آشامیدن به بیماری مبتلا نشوند به آنها توصیه می‌شود حتما قاشق و چنگال شخصی همراه داشته و غذایی را بخورند که سرد نیست یا فقط از بطری‌های آب آشامیدنی بسته بندی شده استفاده کنند.

افزون براین، زائران باید به اندازه کافی آب بنوشند ؛ در واقع آنها نباید در صورت احساس تشنگی آب بنوشند، زیرا در پیاده‌روی‌های طولانی بدن آب بیشتری مصرف می‌کند.

سلامت پاها را جدی بگیرید

این درحالی است که زائران برای حفظ سلامت پاهای خود نیز حتما باید نکاتی را رعایت کنند ؛ برای نمونه پوشیدن کفش مناسب، محکم یا شل نبستن بند کفش نکاتی است که باید جدی گرفته شود. علاوه بر این، پس از پایان پیاده‌روی، زائران باید پاهای خود را شسته و آنها را ماساژ دهند. دراز کشیدن و قرار دادن پاها در سطحی بالاتر از سر نیز می‌تواند به رفع خستگی پاها کمک کند.

دکتر مرعشی درباره مدت‌زمان پیاده‌روی در طول روز خاطرنشان می‌کند: بهتر است زائران به شکلی برنامه‌ریزی کنند که پس از نماز صبح پیاده‌روی را آغاز کرده و تا غروب آفتاب به محلی برای استراحت برسند. توصیه می‌شود آنها روزانه بیش از هفت ساعت پیاده‌روی نکنند. علاوه بر این، زائران باید هر لحظه که در پا یا کمر خود احساس درد کرده یا پایشان تاول زد و زخم شد، پیاده‌روی را متوقف کرده و از کمک امدادگران هلال‌احمر استفاده کنند. به بیماران دیابتی نیز توصیه می‌شود هرگز پای برهنه راه نروند، ناخن انگشتان پای خود را کوتاه کرده و مراقب باشند پایشان تاول نزند. علاوه براین بهتر است این افراد قبل از سفر واکسن آنفلوآنزا نیز بزنند.

گرمازده نشوید

با توجه به این که مسیر راهپیمایی حدود ۸۰ کیلومتر است، زائران باید به قول معروف آهسته و پیوسته سفر کنند تا سلامت و به موقع به مقصد برسند.همراه داشتن لباس مناسب نیز نکته‌ای است که می‌تواند مانع گرمازدگی زائران شود. برای جلوگیری از عرق سوز شدن و به دست آوردن انرژی بیشتر برای طی کردن مسیر، به زائران توصیه می‌شود از امکانات موکب‌هایی که شرایط استحمام در آنها فراهم است، بهره ببرند.

این درحالی است که آنها باید با توجه به توان خود کوله‌پشتی مناسبی انتخاب کنند که زیاد سنگین نباشد؛ زیرا استاندارد نبودن و سنگین بودن کوله پشتی می‌تواند زمینه را برای آسیب دیدن ستون فقرات زائر فراهم کند. استفاده از عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، چتر و سایبان نیز در حفظ سلامت زائران تاثیرگذار است.

در مرز گذرنامه صادر نمی‌شود

بارها تاکید شده خروج از مرز تنها به وسیله گذرنامه امکان‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین زائران باید قبل از حرکت به سمت مرز برای تهیه گذرنامه خود دست به کار شوند. سردار حسن کرمی، فرمانده قرارگاه اربعین ناجا دراین باره به زائران توصیه کرده امکان صدور گذرنامه در مرز وجود ندارد؛ به همین دلیل زائران بهتر است به دفاتر پلیس+۱۰ در شهرهای مرزی مراجعه کرده و درخواست صدور گذرنامه بدهند. به گفته وی، بهتر است زائران از طریق مرزهای خوزستان وارد کشور عراق شوند، چون زیرساخت‌ها و امکانات در این استان مناسب تر است.

منبع : جام جم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 101

محمدرضا - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

طنز خنده - فرانسه - مشتق - استاد دانشگاه - مرض بخاری!

چ نوامبر 18 , 2015
شما بریییییییییییید . . . . . . . . . . میگم شما ها بریییییییید . . . . . . . . . . الکی مثلا من تو پاریس بودم تیر خوردم یه روز یه  ex   و  x2  داشتن تو شهر قدم میزنن متوجه میشن یه مغازه اعلامیه […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...