چه میوه‌هایی در فصل پائیز و زمستان نباید مصرف شوند

اشتراک گذاری :

نودیها:در فصل پاییز و زمستان از مصرف برخی میوه‌ها که دارای مزاج سرد و تر هستند باید پرهیز کرد و این پرهیز در افراد با مزاج بلغم ضروری‌تر است … .

 خوردن زیاد غذاها و موادی که مزاج سرد و مرطوب دارند به‌خصوص غذاهای صنعتی، یخ‌زده (فریزری)، زودپخت‌ها (فست‌فود‌ها)، غذاهایی که مواد نگهدارنده و بنزوات سدیم دارند، خوردن گوشت گوساله، مرغ صنعتی و… موجب بروز بلغم زیاد در بدن می‌شود.

همچنین افراط در مصرف میوه‌ها و سبزیجات سردی مانند خیار، هندوانه، کیوی، گوجه، کاهو، تره و … در فصول پائیز و زمستان به تشدید بلغم منتهی می‌شود.

آلودگی صوتی، شنیدن صداهای گوش‌خراش، آلودگی هوا، حضور در محیط سرد و مرطوب و قرار گرفتن در معرض باد سرد و مرطوب مخصوصاً بادی که از کوههای شمالی می‌وزد هم بلغم را می‌افزاید.

نوشیدن آب، دوغ و نوشابه‌ها در حین غذا خوردن و نیز ناشتا یا همراه با میوه و سبزیجات، تولید بلغم را مضاعف می‌کند.

برای آگاهی بیشتر از ویژگیها و نشانه‌های مزاج بلغم می‌توانید این مصاحبه را که پیش‌تر در باشگاه خبرنگاران تسنیم منتشر شده است، بخوانید:

سید جواد علوی درباره مزاج سرد و تر اظهار کرد: از دیدگاه طب ایرانی افراد به مزاج‌های مختلف سرد و خشک, گرم و خشک, سرد و تر, گرم و تر تقسیم می‌شوند.

به‌گفته وی کسانی که مزاج سرد و تر دارد, نبضی ضعیف و سست دارند و فاصله زمانی بین ضربان‌ها در این افراد زیاد است؛ این افراد پوستی سرد و عمدتاً مرطوب دارند، بدن این افراد بیشتر از چربی تشکیل شده تا عضله، به همین دلیل بدن این افراد عمدتاً عضلانی نیست.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: بدن افرادی که دچار غلبه سردی و تری هستند، در هوای سرد به‌ راحتی گرم نمی‌شود و سرما تا مدت زیادی در بدن این افراد، باقی می‌ماند.

علوی تصریح کرد: خواب افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند یا غلبه سردی و تری دارند, زیاد بوده و عمدتاً افرادی تنبل و سست‌اند و عموماً افرادی آرام، تودار و در عین حال کُند هستند؛ به افراد سرد و تر در اصطلاح عامیانه بلغمی گفته می‌شود.

وی یادآور شد: زمستان دارای طبع سرد و تر است و افرادی که دارای مزاج سرد و تر یا غلبه بلغم دارند, توصیه می‌شود در هر وعده، تنها یک نوع غذا مصرف کند چرا که بهتر هضم شود و مشکلات گوارشی کاهش پیدا می‌کند چرا که چنین طبعی بیشتر دچار بیماری‌های معده می‌شوند.

این کارشناس طب سنتی گفت: افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند؛ بهتر است که فقط یک نوع میوه در هر وعده مصرف کنند زیرا مصرف چند نوع میوه با مزاج‏‏‌ها و سرعت هضم مختلف، باعث ضعف معده، نفخ، درد شکم و تولید مواد بیماری‏‌زا می‏‌شود.

علوی در پایان یادآور شد: توصیه می‌شود, در زمستان، از خوردن میوه‌های تابستانه مانند هندوانه و خیار، پرهیز شود.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 26

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

بیکارترین رشته‌های دانشگاهی در ایران

س اکتبر 3 , 2017
نودیها:رشته حفاظت محیط زیست با ۴۹ درصد در صدر جدول بیکارترین رشته های دانشگاهی ایران و ریاضیات و آمار با ۱۸درصد بیکاری در پایین ترین سطر این جدول قرار دارد. موضوع اشتغال فارغ التحصیلان در سال های اخیر یکی از چالش های بزرگ کشور در مسئله بیکاری شده و دولت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...