چند پیشنهاد برای هیئتی ها

اشتراک گذاری :

نودیها:اکثر کسانی که تا نیمه های شب در هیئت می مانند برای بلند شدن برای نماز صبح با مشکل مواجه می‌شوند و این نیز به هیچ عنوان پسندیده نیست که امر واجبی به خاطر یک امر مستحب ترک شود.

متن یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی و رسانه با عنوان “چند پیشنهاد  برای هیئتی ها” به شرح ذیل می باشد:

امروزه هیئت های مذهبی در کشور یکی از ارکان و نهادهای اصلی انتشار مفاهیم متعالی اسلام و معارف  اهل بیت هستند و تا کنون توانسته اند بار سنگین مسئولیت تبلیغ معارف و شعائر اسلامی را بر دوش کشند و لاز م است در مسیر این رسالت الهی از همه ظرفیت ها و توانمندی ها کمال استفاده را به عمل آورند

به همین منظور پیشنهاداتی در خصوص موفقیت هر چه بیشتر این وظیفه مقدس و الهی ارائه می‌گردد .قبل از هر چیز لازم به ذکر است هم اکنون بسیاری از این موارد در هیئت های مذهبی وجود دارد و مورد توجه مسئولین هیئت ها قرار گرفته است و ذکر مجدد این مطالب صرفا به جهت استفاده از آن دسته از هیئت هایی است که تا کنون موفق به استفاده از این نکات نشده اند

چهره سازی : یکی از وظایف هیئت ها معرفی چهره های جدید از علما و طلاب جوان به اهالی محل و مخاطبین است . هم اکنون در بسیاری از هیئت ها تلاش بر این است که از چهره های معروف و سرشناس استفاده شود و این در حالی است که در کشور طلاب و روحانیون مستعد و با سواد زیادی وجود دارد که جامعه  آن ها را به خوبی نمی‌شناسد و این وظیفه مسئولین هیئت ها است که این افراد را مورد شناسایی قرار دهد و با فراهم کردن فضای مناسب آنها را به جامعه معرفی نماید و چه بسا برخی از این چهره های  جدید به لحاظ سواد و فن خطابه از چهره های قدیمی و معروف توانمند تر هستند ولی به دلیل معروف نبودن جامعه از وجود آنها بی بهره مانده است.

شایان توجه است که هم اکنون به دلیل کثرت هیئتهای مذهبی و کم بودن چهره های سرشناس و معروف از یک سو و تاکید بر استفاده از چهره های معروف از سوی دیگر باعث شده است بسیاری از این هیئت ها فاقد روحانی و مبلغ بمانند  و نمی‌توانند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند.

جوان گرایی: تعریف جایگاه مناسب برای جوانان و باز کردن فضا برای حضور و فعالیت جوانان از مسائل مهمی است که اگر به آن بی توجهی شود منجر به خمودگی و نا امیدی جوانان و نوجوانان خواهد شد و شایسته است ضمن احترام و رعایت ادب نسبت به بزرگان و پیشکسوتان  اجازه دهیم تا جوانان نیز در اداره هیئت و تصمیم گیری برای هیئت نقش داشته باشند چرا که متاع  نو آوری و خلاقیت در جوانان بیشتر از کهن سالان وجود دارد .

استفاده از ظرفیت های فضای مجازی : ایجاد کانال و گروه به نام هیئت و راه اندازی سایت یکی از نکات مهمی است که خوشبختانه مورد توجه قرار گرفته است ولی هنوز آنطور که باید و شاید از ظرفیت های موجود در فضای مجازی استفاده نمی‌شود و بیشتر این سایت ها و گروه ها از قابلیت های لازم برخوردار نیستند به عنوان نمونه برخی از این قابلیت ها را یادآور می‌شویم :

بارگزاری فایل صوتی و تصویری سخنرانی ها و مداحی ها

تقطیع و انتخاب قطعات کوتاه و مهم سخنرانی

اطلاع رسانی نسبت به برنامه های هیئت

ارتباط مداوم و دوسویه با مخاطبین

نظرسنجی و نظرخواهی از مخاطبین

انتشار پیام های مذهبی متنوع

سخنران محوری به جای مداح محوری: ضمن پاسداشت مقام شامخ مداحان و ذاکرین اهل بیت باید به این نکته توجه کنیم که اصل و اساس مجالس عزاداری از گذشته تا به امروز مسئله ارتقای سطح شعور و آگاهی مردم نسبت به معارف اهل بیت است و این مهم تنها با مداحی محقق نمی‌شود و لازم است بخش اصلی برنامه های هیئت به برگزاری مجلس وعظ و خطابه اختصاص پیدا کند ولی امروزه متاسفانه شاهد هستیم که در اعلامیه های مذهبی نام یک روحانی و چندین مداح آورده می‌شود و این در حالی است که سبک و سیاق مطلوب سنتی به این روال بوده است در هر مجلسی دو یا حتی سه نفر منبری دعوت می‌شد و بعد از هر منبر دقایقی نیز به ذکر مصیبت اختصاص می یافت چرا که این منبر است که می‌تواند با ذکر آیات قران و روایات معصومین  باعث تحکیم پایه های اعتقادی مردم شود .

برخورد با خرافات : یکی از موضوعاتی که مسئولین هیئت ها هنگام دعوت از واعظین و مداحان باید متذکر شوند تاکید بر روی استفاده از متون و منابع شناخته شده و معتبر است و به هیچ عنوان اجازه ندهند برخی از افراد کم سواد برای گریاندن بیشتر مردم از مواردی استفاده کنند که باعث سبک خفیف کردن جایگاه متعالی ائمه اطهار شوند و تا حد امکان سعی شود مطالب با ذکر منبع ارائه شود .

پرهیز از ایجاد مزاحمت برای اهالی محل : تا حد امکان تلاش شود صدای بلندگو در حد متعادلی باشد و به این نکته توجه شود که چه بسا در یکی از خانه های همسایه هیئت فرد سالمند و یا مریضی وجود دارد که نیاز به استراحت دارد و بلند کردن صدا بلندگو ها نه تنها باعث آزار و اذیت فرد مورد نظر بلکه باعث کدورت خاطر دیگر اعضای خانواده خواهد شد که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. همچنین تا حد امکان باید تلاش شود که از بستن خیابان های اصلی اجتناب  شود چرا که  ایجاد ترافیک و راه بندان موجب بدبینی و انزجار عمومی نسبت به مراسمات مذهبی می‌شود و مصداق بارز حق الناس نیز می‌باشد.

اجتناب از عزاداری های طولانی مدت : متاسفانه هنوز مشاهده می‌شود که در برخی از هیئت ها برنامه ریزی به گونه ای انجام می‌شود که تا پاسی از شب گذشته و ساعت های متوالی بلند گوی هیئت دست به دست می‌شود و تعداد اندکی در وسط هیت مشغول سینه زنی و بقیه افراد در بیرون منتظر پایان مراسم ایستاده اند که این نیز نتیجه ای جز دلزدگی و خسته شدن مردم به دنبال ندارد و باعث کم شدن مخاطبین خواهد شد. تجربه نشان داده است اکثر کسانی که تا نیمه های شب در هیئت می مانند برای بلند شدن برای نماز صبح با مشکل مواجه می‌شوند و این نیز به هیچ عنوان پسندیده نیست که امر واجبی به خاطر یک امر مستحب ترک شود.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 49

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود قطعه موسیقی "محسن ما" تقدیم به شهید حججی

س اکتبر 3 , 2017
نودیها:آهنگ «محسن ما» به همت دفتر موسیقی موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب تولید و منتشر شده است شعر  این اثر از علی محمد مودب است و دکلمه این قطعه خود او بر عهده داشته است. همچنین مجید حسین خانی با اجرای آوازی و علی رضا دریایی با نوازندگی کمانچه در […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...