MENUMENU
🌍امروز: جمعه, ۱ تیر , ۱۳۹۷ 🌍
لوگوی سایت بزرگ سرگرمی نودیها نسخه 1.5
جام جهانی 2018 - کلیک کن! -فرصت طلایی جام جهانی برای قتل عام کردن مردم یمن و فلسطین
لینکستان وداع با ماه عاشقی اخبار و حاشبه های جاج جهانی 2018 روسیه تحلیلی کوتاه و چند عکس از ایران اسپانیا! صوت رائفی پور در جهان آرا صوت و فیلم مداحی جنجالی مطیعی در نماز عید فطر 97 مستند کوتاه قیمت مسکن کلاهبرداری به اسم امداد خودرو! #مستند_جن_کامل

ارتباط با ما

---راههای ارتباط با ما :--- راه ارتباطی تلگرام ------ راه ارتباطی سروش ------ برای سفارش تبلیغات هم میتوانید به این آی دی ها مراجعه کنید.

صفحات نودی‌ها در شبکه‌های اجتماعی

 
RSS صفحه اصلی سایت صفحه توییتر
 

آخرین مداحی ها

چرا نماز تکرار می‌شود؟

0

نودیها : آیت الله بهجت به نکته دقیقی اشاره می‌کنند که ممکن است این نکته پرسش و شبهه بسیاری از آدمها باشد، این که چه حکمتی در تکرار نماز نهفته است؟ چرا ما هر روز این آیه‌ها و سجده‌ها و رکوع‌ها را تکرار می‌کنیم؟ هر روز این سلام‌های ثابت را می‌فرستیم؟ اما پاسخ این گونه است: “شاید حکمت تکرار نماز ــ علاوه بر تثبیت ــ سیر باشد؛ به این نحو که هر نمازی از نماز  قبلی بهتر، و نماز قبلی زمینه‎ساز نماز بعدی باشد”.

این سخن یادآور آن نکته زیبا از حضرت رسول(ص) است که اگر هر دو روز یک مسلمان مثل هم باشد – فردای او بهتر از امروزش نباشد – او دچار خسران شده است.  حال اگر مصداقی به این بیان نورانی رسول مکرم اسلام توجه کنیم مسلما مهم ترین نشانه احتراز از این اتفاق، این است که نمازهای یک مسلمان رو به صعود باشد. مانند نردبامی که شخصی از آن به سمت بالا صعود می کند. اگر آن شخص هر روز در یک پله از نردبان در جا بزند دچار خسران شده است و اگر روز بعد پایش را به جای گذاشتن بر پله بالاتر بر پله پایین تر بگذارد دچار خسران عظیم تری شده است. نماز هم این گونه است.

بزرگان اهل معنا و معرفت و شخصیت های قرآنی و معنوی توجه شایانی به اهمیت نماز داشته اند و این موضوع البته مایه تعجب نیست. وقتی از زبان معصوم علیه السلام می شنویم و می خوانیم که نماز، معراج مؤمن است پس شگفت آور نخواهد بود که شخصیت های شیعه بارها به این اصل مهم و عمود خیمه مسلمانی توجه نشان دهند.
عارف بالله، آیت الله بهجت نیز از جمله شخصیت هایی است که به مناسبت های مختلف در دیدارهایشان با مشتاقان عالم معنا و معرفت از جمله تقاضا برای موعظه و پند نکات دقیق و مهمی در باره نماز ارائه می کنند. آچه در ادامه می آید شرح مختصری بر این عبارت های کوتاه اما مهم و کلیدی در سیر و سلوک معنوی به سمت محبوب است:

“وقتی بنده از پیشگاه مقدس حضرت حق باز می‎گردد، اولین چیزی را که سوغات می‎آورد، سلام از ناحیه او است. در دعای مسجد کوفه آمده است: «اَللهُمَّ اَنتَ السَّلامُ، وَ مِنکَ السَّلامُ، وَ اِلیکَ یَرجِعُ، وَ یَعُودُ السُّلامُ، حَیِّنا رَبَّنا مِنکَ السَّلام؛ خداوندا، تو خود سلامی و سلام از ناحیه تو است و به سوی تو باز می‎گردد. پروردگارا، ما را به سلام از ناحیه خود تحیّت گوی!”
حقیقت آن است که نماز در اصل یک سفر و عروج معنوی و روحانی است. گشت و گذاری در سپهر جان  و هنگامی که عبد مخلص از این سفر روحانی برمی گردد مثل هر سفر محسوس دیگری چیزهایی با خود می آورد و دستاوردهایی از سفر خود دارد. به تعبیر عامه با خود از سفر سوغاتی می آورد اما این سوغاتی چیست؟ از منظر آیت الله بهجت این سوغاتی، سلامی از جانب خدا و ناحیه الله است. نمازگزار نماز خود را با سلام و تحیت و درود تمام می کند که از ناحیه خداست و به سوی او برمی گردد.

بالاترین لذت ها در نماز جمع شده است
اما آن ها که مشام جان شان بیدار و هشیار است، عطر این سلام ها و حقیقت آن ها را برحسب ظرف معرفتی شان می چشند و حس می کنند و لذت های نماز را درمی یابند.
همچنان که این عالم دینی در بخش دیگری از اظهارات شان چنین می گویند که: “نماز، جامی است از اَلَذّ لذایذ که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست! نماز ، اعظم مظاهر عبودیّت است که در آن، توجه به حقّ می‎شود. تمام لذت‎ها روحی است و آنچه از لذات که در طیب [عطر] و یا از راه نساء به صورت حلال تکوینا ً مطلوب است، بیش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است… اما اگر کسی با وجود این همه مشوِّقات از قرآن و اخبار برای سیر و کمال، از آنها بهره‎مند نشود، در عقل او خلل است. نماز خواندن برای اهلش مانند حلوا خوردن است؛ لذا از نماز خواندن، خسته نمی‎شوند. ”

در این بخش هم آیت الله بهجت به ظرایف زیبایی اشاره می کند که عموما مبتلابه و دامنگیر عامه است. این که امکان دارد و محتمل است که بسیاری حظ و التذاذی از نماز خواندن شان نبرند و صرفا برای این که یک تکلیف مشقت بار دینی را به جا بیاورند از رختخواب کنده شوند و سر سجاده بنشینند اما اگر نمازگزار حقیقی و اهل، سر سجاده بنشیند در واقع سر سفره نشسته است و همان التذاذی را که اهل دنیا از خور و خواب می برند و خوردن را نه به عنوان یک امر مشقت بار که به عنوان امر شادی آور و لذت بخش دنبال می کنند او نیز نماز را به مثابه امری شادی آور و لذت بخش دنبال می کند.

تعبیری که آیت الله بهجت در این باره به کار می برند تعبیر زیبایی است: “نماز خواندن برای اهلش مانند حلوا خوردن است.” مثل این می ماند کسی از این که در راه حق کشته شود واهمه دارد و از این که از این حیات زمینی جدا شود وحشت دارد اما کسی که به آن معنای اصیل و اصلی حیات حقیقی دست یافته، مرگ در راه خدا را مثل خوردن حلوا و چشیدن شهد می بیند همچنان که از اولیا و بزرگان و معصومین علیه السلام شنیده ایم و نمونه اش همان عبارت زیبایی است که حضرت قاسم ابن الحسن خطاب به عموی گرامی شان می فرماید: “احلی من العسل / این چنین مرگی در نزد من از عسل شیرین تر است.”
ا
ین همان لذت فوق تصور ذهن ها و روح های غرق شده در محاسبات مادی و تنگ نظرانه است که از همه لذایذ زندگی در محسوسات فراتر می رود چون اصل و اساس لذت ها روحی است: “تمام لذت‎ها روحی است و آنچه از لذات که در طیب [عطر] و یا از راه نساء به صورت حلال تکوینا ً مطلوب است، بیش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است.”

چه رمزی در این تکرار نهفته است؟
اما آیت الله بهجت در ادامه به یک نکته دقیق هم اشاره می کنند که ممکن است این نکته پرسش و شبهه بسیاری از آدم ها باشد. این که چه حکمتی در تکرار نماز نهفته است. چرا ما هر روز این آیه ها و سجده ها و رکوع ها را تکرار می کنیم. هر روز این سلام های ثابت را می فرستیم. اما پاسخ این گونه است: “شاید حکمت تکرار نماز – علاوه بر تثبیت – سیر باشد؛ به این نحو که هر نمازی از نماز  قبلی بهتر، و نماز قبلی زمینه‎ساز نماز بعدی باشد.”

این سخن یادآور آن نکته زیبا از حضرت رسول (ص) است که اگر هر دو روز یک مسلمان مثل هم باشد – فردای او بهتر از امروزش نباشد – او دچار خسران شده است.  حال اگر مصداقی به این بیان نورانی رسول مکرم اسلام توجه کنیم مسلما مهم ترین نشانه احتراز از این اتفاق این است که نمازهای یک مسلمان رو به صعود باشد. مانند نردبامی که شخصی از آن به سمت بالا صعود می کند. اگر آن شخص هر روز در یک پله از نردبان در جا بزند دچار خسران شده است و اگر روز بعد پایش را به جای گذاشتن بر پله بالاتر بر پله پایین تر بگذارد دچار خسران عظیم تری شده است.

نماز هم این گونه است. ما نمازها را تکرار می کنیم مثل کسی که بر نردبامی قرار گرفته و پاهایش را از روی پله ای به پله ای دیگر می گذارد و حکمت این تکرار همان حکمت تکرار حرکت بر روی نردبام است. ما این حرکت را تکرار می کنیم نه به معنای آن که پایمان را بر همان جای پای پیشین بگذاریم بلکه تکرار می کنیم که نماز روز فردایمان کامل تر از نماز امروزمان باشد.

منبع: تسنیم به نقل از شبستان

مطالب مرتبط

اشتراک گذاری :
برچسب ها :

, ,

  • آخرین بروزرسانی های نودیها

  • آخرین عکسهای شبکه های اجتماعی

  • آخرین آهنگ ها

  • سلامت و زیبایی

    ده ویژگی خربزه خوردن  از پیامبر اکرم ده ویژگی خربزه خوردن از پیامبر اکرم خواص اعجاب‌انگیز کرفس در احادیث خواص اعجاب‌انگیز کرفس در احادیث راهکار‌هایی برای افزایش نشاط در زندگی راهکار‌هایی برای افزایش نشاط در زندگی ترفندهای سلامتی در ماه رمضان ترفندهای سلامتی در ماه رمضان هشدار به والدین؛ روی صورت کودکان نقاشی نکشید! هشدار به والدین؛ روی صورت کودکان نقاشی نکشید! تقویت حافظه با بازی‌های رایانه‌ای تقویت حافظه با بازی‌های رایانه‌ای چه غذا‌هایی باعث پیری پوست می‌شوند؟ چه غذا‌هایی باعث پیری پوست می‌شوند؟ حقایقی در مورد استویا حقایقی در مورد استویا صفر تا صد آنچه درباره “قارچ سمی و غیر‌سمی” باید بدانید صفر تا صد آنچه درباره “قارچ سمی و غیر‌سمی” باید بدانید چرا دندان کودکان پوسیده می‌شود؟ چرا دندان کودکان پوسیده می‌شود؟ بهترین مایعات در ماه رمضان که باید مصرف کرد؟ بهترین مایعات در ماه رمضان که باید مصرف کرد؟ هشدار درباره مصرف قارچ‌های فله‌ای ‌و غیر پرورشی هشدار درباره مصرف قارچ‌های فله‌ای ‌و غیر پرورشی اشتباهی که در حمام باعث “ریزش مو” شود اشتباهی که در حمام باعث “ریزش مو” شود چگونه با زبان روزه امتحان بدهیم؟ چگونه با زبان روزه امتحان بدهیم؟ باقی مانده سموم در گوجه فرنگی ایجاد رگه های سفید میکند!! باقی مانده سموم در گوجه فرنگی ایجاد رگه های سفید میکند!! مواد غذایی که در ماه رمضان تشنگی را از شما دور می‌کنند مواد غذایی که در ماه رمضان تشنگی را از شما دور می‌کنند همه چیز درباره چی خوردن در سحری و افطاری / کامل همه چیز درباره چی خوردن در سحری و افطاری / کامل اگر از آلزایمر می‌ترسید این میوه را بخورید اگر از آلزایمر می‌ترسید این میوه را بخورید شیوع پدیده نوظهور معاینه پزشکی در پیام رسان‌ها! شیوع پدیده نوظهور معاینه پزشکی در پیام رسان‌ها! خواصی که با گرفتن آب میوه‌ از بین می‌رود خواصی که با گرفتن آب میوه‌ از بین می‌رود
  • تبلیغات در نودیها
  • تبلیغات در نودیها
  • بازنشر مطالب با ذکر منبع بلامانع است گروه سایتهای اسلام مووی - نودیها 1386 - 1396