پشت پرده رستوران های بالاشهر چه خبر است؟

اشتراک گذاری :
نودیها :  این روزها در هر خیابان اصلی و فرعی و هرمنطقه ای از شهر که قدم میگذاری ،وقتی نگاهت به درو دیوار آراسته می افتد ناخودآگاه تابلوهای رنگارنگ و متنوعی را میبینی که توجهت را جلب میکنند.فرقی نمیکند پایین شهر بروی یا بالای شهر ، هرکجا که باشی شاید از بین هر ١٠ مغازه و مرکز خریدی که به چشمت می آید ٧ تای آن رستوران های گوناگون از ملیت های مختلف و فست فود ها باشند.
رستوران های شیک و خاص با ظاهری به شدت فریبنده که برای یک بار هم که شده هوس میکنی داخلش بروی و یک دل سیر از عزا در بیاوری! مخصوصا اگر  موقع نهار یا شام باشد آنجاست که طاقتت طاق میشود و بی خیال جیبت میشوی و به خودت میگویی “یک شب که هزار شب نمیشه!” خصوصا این روزها که اکثریت مردم بیشترین زمان خود را در طول روز خارج از خانه میگذرانند، یا همچنان در حال خرید کرن هستند و یا به خانه اقوام دور و نزدیک میروند و مشغول دیدو بازدید هستند.طبیعی است که پس از این همه تحمل خستگی دیگر حال و حوصله غذا درست کردن در خانه را نداشته باشند.
در میان فرزندان کوچک و بزرگ خانواده نقش پررنگ تری دارند! چرا که همیشه در خانه مشغول درس و مشق بودند و با رسیدن ایام تعطیلی آنقدر خوشحالند که اصلا دلشان نمیخواهد به خانه برگردند!! و مدام به پدر یا مادرشان اصرار میکنند “میشه امشب بیرون شام بخوریم؟”  خانم ها هم که از خدا خواسته برای فرار از مشغله همیشگی و کلیشه ای “امشب چی بپزم” رای مثبت میدهند و با فرزندشان هم عقیده میشوند.
اما نکته اینجاست که آیا این ضرب المثل ” یک شب که هزار شب نمیشه” در این موضوع به حقیقت میرسد و خاطره خوشی را برایشان رقم میزند؟ و یا مجبور میشوند چند شب بعد از آن راهم درگیر عواقب همان شام خاطره انگیز بمانند؟!
ناصر قاسم زاده روان شناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:در حال حاضر در کشورهای در حال رشد میل به مصرف گرایی بسیار بالا رفته است  و این دسته از کشورها مصرف گرایی را نمادی از تمدن و پیشرفت میپندارند، از آنجا که سرعت رشد در این کشورها و مراحلی که طی میکنند با استاندارد های جهانی رایج هم خوانی ندارد، بنا براین فضای بسیار مناسبی برای سودجویان بوجود خواهد آمد.
وقتی تیغ تیز مرگ به دست فست فودها می افتد!
بیشتر غذاهایی که در منوی رستوران های مختلف جا خوش کرده اند ، از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتی است به بیان ساده تر اکثر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، و شانس ابتلاء به چاقی، دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در روغن هایی که در طبخ این دسته از غذاها به کار میروند به حدی بالاست که از آن  به عنوان “چربی قاتل “هم یاد میشود چرا که در دیواره سرخرگ‌ها رسوب کرده و آنها را مسدود می‌کند که این خود عاملی برای پیدایش و بروز  بیماری‌های قلب و عروق  و حتی سکته‌های قلبی و مغزی است.
قاسم زاده در خصوص غذاهای فست فودی بیان کرد:  بیشتر غذاهایی که در فست فود ها و رستوران‌ها عرضه می ‌شود به دلیل کیفیت پایینی که دارند طبیعتا قیمت کمتری را هم به خود اختصاص داده اند که باز هم ییشترین خطرات متوجه مصرف کنندگانی است که به واسطه پرداخت پول کمتر حاضر به مصرف آن میشوند، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اکثریت و یا شاید تمام غذاهای فست فودی  به شکل سرخ ‌شده است و خطرناک تر از همه اینکه برای سرخ ‌کردن این غذاها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌شود.
کودکان قربانی اصلی تبلیغات کذایی
غذایی های فست‌ فودی  از نظر حجم غذایی می ‌تواند بسیار بزرگ‌تر از یک وعده‌ی غذای خانگی باشد زیرا انرژی که در این دسته از مواد غذایی وجود دارد بسیار بیشتر از یک وعده غذای خانگی در همان حجم است ! و اینجاست که بیشتر از همه شمایی که با تحمل رنج و سختی تلاش کرده اید تا با کم کردن وزن ، به ایده ال خود نزدیک شوید بیشترین پشیمانی را خواهید داشت ،البته کودکان هم از این خطرات بی بهره نمی مانند!
این روان شناس در خصوص تبلیغات دروغین تولید کنندگان مواد غذایی تصریح کرد:نوع تبلیغات و بازاریابی در این شغل تا حدی فریبنده است که مطمئنا کودکان را وادار به داشتن عادات غذایی ناسالم خواهد کرد.علاوه بر آن در شبکه های اجتماعی نیز شاهد تبلیغات گسترده ای هستیم که با ظاهر سازی های دروغین و کذب سعی بر جلب مشتری دارند، پر واضح است که پشت پرده این تبلیغات سودجویانه قطعا مشاورانی متبحر حضور دارند که در قبال دریافت مبالغی راه و روش جلب مخاطب و مشتری را برای سودجویان هموار سازند.
داستانی که به همین جا ختم نمیشود…
علاوه  بر مواد غذایی که بیرون از خانه طبخ میشوند و آلودگی مخصوص به خود را دارند حتی در مواد خوراکی به اصطلاح پاستوریزه و کارخانه ای هم ممکن است آلودگی هایی وجود داشته باشد که البته با دیدن آن باز هم کاری از دست مردم عادی ساخته نیست و نهایت نتیجه ای که برای آن میگیرند سطل زباله است و ممنوعیت همیشگی خرید از محصولات  مثلا پاستوریزه ی کارخانه ای که بجای دقت و تمرکز و ارزش قائل شدن برای مشتری تنها به فکر پرفروش تر کردن و معروف کردن برند تجاری خود بوده است !
قاسم زاده پیرامون علل اصلی بالا بودن درصد فریب خوردگی مردم در عصر کنونی اظهار کرد:متاسفانه پایین بودن سطح اطلاعاتی و نبود شبکه ارزیابی سختگیر بر عرضه کنندگان محصولات تغذیه ای و مهم تر از همه  عدم وجود نهاد نظارتی متعهد و بازدارنده باعث شده است تا طمع تولیدکنندگان تا حدی بالا برود که نه تنها مزه پول زیر دندانشان برود بلکه با بالا بردن میزان تولید خود بدون توجه به افزایش کیفیت  ، اهداف اقتصادیشان را سرمشق کرده و با هر کیفیتی که مطابق میلشان است محصولات خود را به مصرف کنندگان عرضه نمایند که به مراتب این مشکلات در رستوران های شیک و بالاشهر بیشتر دیده می شود.
جوانان به هوش بیایند!
درست است که قشر جوان امروز بیش از هر موضوعی دیگری درگیر درس و کار و مشغله های آزار دهنده و گذراست اما نکته اینجاست که نباید نسبت به مسائلی که زندگی و سلامتشان را شدیدا تحت تاثیر قرار میدهد بی توجه باشند، علاوه بر آن کاهش حضور آنها در کنار خانواده باعث میشود  سفره‌های غذایی که در گذشته با صمیمیت و گرمای خاص خودش در خانه ها پهن میشد،به فراموشی سپرده شود و فرصت دور هم جمع‌‌ شدن از خانواده‌ها گرفته ‌شود.
قاسم زاده خاطرنشان کرد:در جامعه امروز ایرانی که قریب بر ۴٠ میلیون نفر آن را جوانان تشکیل میدهند و دارای حداکثر هیجان و انرژی هستند باید برای بهبود وضعیت تغذیه ای چاره ای اندیشیده شود ،  چرا که ذائقه بسیاری از جوانان به این غذاها عادت کرده است و آن را لذیذتر از غذاهای سنتی می دانند. محیط گرم و جوان بعضی از این رستوران ها نیز دلیل دیگری برای جذب بعضی جوانان به این رستوران خواهد بود.
چشمانتان را روی  این حقایق باز کنید!
تحقیقات نشان داده جوانان و نوجوانانی که در یکی از وعده های غذایی روزانه خود فست فود مصرف میکنند نسبت به سایر همسالان خود کالری، نمک و چربی بیشتر و به تبع آن ویتامین و مواد معدنی کمتری نیزدریافت می کنند.نکته جال توجه اینکه نوجوانانی که لاغرند نسبت به آنهایی که چاق ترند، در یک رستوران ویا فست فود بیشتر غذا می خورند و این نشان می دهد توانایی بدن در مصرف کالری های اضافی به اینکه چقدر اضافه وزن داریم، برمی گردد.
همچنین در مناطقی که تعداد رستوران های فست فود کمتر است، بیماری های قلبی و عروقی کاهش می یابد. برعکس در مناطقی که مردم به غذاهای فست فود عادت دارند، علاوه بر ارزش های غذایی این غذاها، شیوع عادت های بد مانند پرخوری، کم تحرکی و سریع غذا خوردن به اثرات مضر فست فودها بر سلامتی انسان می افزاید.پس بهتر است بجای کشیده شدن به سمت و سوی مدرن شدن در وهله اول برای سلامت جسم و روحمان ارزش قائل شویم و خواسته و ناخواسته خودرا گرفتار عواقب جبران ناپذیر و بیماری های خطرناکی که مرگ را در پی خواهند داشت نکنیم.
باشگله خبرنگاران جوان
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 17

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سوئیفت برای ایران ممنوع برای داعش آزاد!

ی مارس 6 , 2016
نودیها : چند ساعت از اجرای برجام نگذشته بود که بانک مرکزی و به دنبال آن برخی رسانه‌های همسو با دولت ادعا کردند که تحریم سوئیفت لغو شده است، مقامات دولت یازدهم در حالی که روز پس از اجرای برجام مرکز سوئیفت در کشور بلژیک تعطیل بود و امکان هر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...