پرونده بازی مدال افتخار (عملیات سری) – Medal Of Honor

اشتراک گذاری :

باران دروغ
بی احترامی به شعور مخاطب به عادتی برای "الکترونیک آرتز" تبدیل شده است.

متن کامل پرونده در ادامه مطلب

"ما با نگاهی متفاوت و ساختار شکنانه به جنگ افغانستان و بدون توجه به قهرمان پروری و اسطوره گرایی ، تجربه ی جدیدی را در بازی های تیراندازی اول شخص در اختیار بازی کننده ها قرار خواهیم داد. ما برای شخصیت پردازی عمیق و واقعی ، چندین هفته را در کنار تکاوران حقیقی سپری کرده ایم. در این بازی تخریب پذیری واقعی را تجربه می کنید ؛ به شکلی که حتی بعد از انفجارهای مهیب ، گرد و خاک ناشی از آن به سر و صورت سربازان میریزد. در ساخت محیط از بافت های گرافیکی پیچیده و پرحجم استفاده کرده ایم و برای صدا گذاری فراگیر و طبیعی ، ماشین های واقعی را آتش زده ایم."

جملات بالا ، ادعاهای شرکت "الکترونیک آرتز" پیش از انتشار "مدال افتخار" نسخه 2010 است. مدال افتخار عنوانی است که با شبیه سازی جنگ های جهانی محبوب شد و "EA" بعد از موفقیت بی نظیر "جنگاوری نوین 2" تصمیم به ساخت دوباره آن گرفت ، ولی این بار به سراغ تقلید از اکتیویژن و جنگ های امروزی رفت. همه منتظر یک اثر بزرگ بودیم ، اما…

واقعیت تلخ است !
بعد از دیدن دموی اول بازی نمی توانستم چشم پوشی کنم که چقدر شروع بازی تکراری است و چندین بازی و فیلم دیده ام که به همین شکل شروع شده اند. شخصیت اصلی بر صندلی شاگرد یک خودرو تکیه داده و با حرکت دادن دسته یا موس می تواند به راننده که خود را به شکل نیروهای طالبان درآورده است یا به محیط بیرون نگاه کند. چندین و چند ایست بازرسی سر راهشان است که همه آنها را با شوخی ، ترفند و با استفاده از سادگی نگهبانان به سلامت رد می کنند ، ولی در آخرین توقفگاهی که برای نفوذ در دل دشمن پیش رو دارند به باهوش ترین آدم دنیا برخورد می کنند و او با یک نظر می فهمد که دوستان ما از عوامل بیگانه هستند و درگیری شروع می شود. آشناست. نه ؟ "فارکرای2" را یادتان می آید ؟!
قرار بود که داستان بازی به موقعیت ها و شرایطی که برای یک جوخه نظامی در جنگ وجود دارد ، بپردازد ولی در واقع این چنین نیست. تنها از مقام ارشد خود و ترجیح دادن نجات یک دوست و یک سرباز فداکار به هدف عملیات است ؛ یعنی سازندگان به جای اینکه عملیات را یه سرانجام برسانند ، پایانی دراماتیک برای ساخته خود در نظر داشته اند. حالا کجای این داستان واقعیست یا کدام ساختار شکسته شده است ؟ هیچ !

دروغ تـلـخ تـر !!

روند بازی شامل موارد تکراری حمله مستقیم ، استفاده از اسنایپرهای فوق دوربرد ، استفاده از سلاح های ماهواره ای و قلع و قمع کردن سربازهای دشمن توسط هلیکوپتر است. استراتژی گروه در نبردها مضحک است. در حمله مستقیم ، سربازه های رده اول (Tirel) دقیقا از این الگوریتم استفاده می کنند: چکار کنیم ؟ تا جایی که می توانیم از احمق بودن هوش مصنوعی استفاده می کنیم و جلو می رویم. هرجا هم به مشگل برخوردیم ئرخواست پشتیبانی هوایی می کنیم و تا یک فنجان چای دور هم بخوریم ، نیروی کمکی هم می رسد. واقعا اینگونه بوده است ؟ این تاکتیک های یک ارتش پرمدعا در جنگ است که "الکترونیک آرتز" قول واقعی بودن آن را داده بود ؟ زمانی که در جنگاوری نوین و برای اولین بار از سلاح ماهواره ای استفاده کردم خیلی هیجان زده شدم ، ولی امروزه استفاده تکراری و تقلیدی آن خسته کننده شده است.
هوش مصنوعی دشمنان به حدی ضعیف است که حتی الگوریتم احمقانه گروه هم ، آنرا به مسخره می گیرد. دشمنان فقط بازی کننده را می بینند ؛ انگار نه انگار که اعضای گروه رده اول چهار نفر هستند. بلافاصله که سرتان را از جان پناه بالا بیاورید همه دشمنان شمارا می بینند و به سمتتان شلیک می کنند. به هم رزمانتان هم که نگاه کنید می بینید به جای کمک و تیراندازی باشند درحال خنده به ریش شما هستند. کمک نکردنشان به جهنم. مدام جلوی دست و پا و دید شما هستند. محال است جایی پناه بگیرید و یکی از هم رزمها هم آنجا نیاید و جلوی دیدتان قرار نگیرد. یعنی برای از پا درآوردن دشمنان اول باید باخودی ها کلنجار بروید. اگر شلیک به خودی مجاز بود حتما اول خودی ها را از بین میبرم تا آنقدر دست و پاگیر نباشند و اجازه بدهند باخیال راحت به دشمنان تیراندازی کنم ! اصلا چرا نباید شلیک به خودی در بازی وجود داشته باشد ؟ چرا باید بعد از خالی کردن یک خشاب روی هم رزمتان برگرد و بگوید : "شلیک نکن. من خودی هستم."


سـقـوط آزاد
جلوه های گرافیکی و سینامایی که همیشه در این مجموعه حرف اول را میزدند در این شماره به نقطه ضعف مطلق بازی تبدیل شده اند. هرچند پیش نمایش های نشان داده شده پیش از انتشار بازی بسیار پر جزئیات بوده اند ، ولی مثل تمامی ادعاهای دیگرشان دروغی بیش نبود. سازندگان با آن رنگ و لعاب همه را فریب داده اند. چون اصلا گرافیک بازی قابل مقایسه با پیش نمایش ها نیست و از بافت های پیچیده و پرحجم و جزئیات فراوان برای شخصیت ها و اسلحه ها و تخریب پذیری آنچنانی خبری نبود. با دیدن نقاط پوشیده از برف تنها کاری که می توانید بکنید خندیدن توام با افسوس است ، چون مقایسه آن با صحنه اول "جنگاوری نوین 2" به شوخی شبیه است. نورپردازی در روز خوب است ، ولی در مراحل شب تقریبا هیچ جزئیاتی وجود ندارد. افت فریم و عیب بیداد می کند و به نظر میرسد که هیچگونه رفع عیب یا نظارتی صورت نگرفته است.

لنگه کفشی در بیابان
اینقدر این بازی نکات منفی دارد که نمی خواستم نکته مثبتی راجع به آن بیان کنم ، ولی از حق نباید گذشت که صداگذاری و موسیقی بازی شاهکار نه ، ولی عالی است. با این فرز که کنسولتان به سینمای خانگی متصل است ، با تجربه کم نظیری از صداگذاری جنگ چیزی شبیه به فیلم "Hurt Locker" روبرو هستید. صداهای ادوات جنگی بسیار شبیه به نمونه های واقعی است. اگر از این مسئله چشم پوشی کنیم که افغان ها به زبان عربی صحبت می کنند (!) صدا پیشگی به خوبی انجام شده و جزو نقاط قوت بازی است. موسیقی هم به لطف حضور رامین جوادی کم و کاستی ندارد. در کل شاید تنها ادعای سازندگان مبنی بر انفجار ماشین های حقیقی برای واقعی تر به نظر رسیدن صدای محیط ، صحت داشته باشد. چون واقعا با هر انفجاری اطاقتان به لزره در می آید.
در مجموع بازی های شرکت "الکترونیک آرتز" مشکوک به نظر می رسند. کاملا از بحث احترام به سلیقه و خواسته مخاطب به سمت سواستفاده از نام تجاری عناوین گذشته خود و فروش مقطعی بدون درنظر گرفتن آینده ، تغییر رویه داده اند. با این بازی ضعیف تمامی اعتباری که از سال 93 تاکنون افتخار "مدال افتخار" بود از بین رفت و شاید هیچوقت دیگر با شنیدن نام "مدال افتخار" به یاد بزرگترین شبیه ساز جنگ های جهانی نیفتیم.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 28

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نقش اجتماعی سینما ؛ از تخریب تا اصلاح

ش آوریل 11 , 2015
خبرگزاری مهاجر – مقالات و پژوهش   بی تردید هنر سینما به عنوان یکی از جدی ترین و پرمخاطب ترین رسانه های جمعی در عصر کنونی می تواند نقش موثری در اصلاح کارکردهای اجتماعی داشته باشد.   مشروح کامل در ادامه برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...