پاسخ روحانی به ۳ سال باج‌خواهی اصلاح‌طلبان

اشتراک گذاری :

نودیها : در حالی که اصلاح‌طلبان در دو سال گذشته بارها بر این نکته تاکید کرده بودند که دولت یازدهم یک دولت بدون گفتمان بوده و اعتدال در خوش‌بینانه‌ترین حالت خود یک روش است نه گفتمان، رئیس‌جمهور دیروز در سخنان خود در همایش ملی زنان، اعتدال و توسعه با اصلاح‌طلبان تسویه‌حساب کرده و اظهار داشت «اعتدال شعار نیست گفتمان است».
با پیروزی دولت یازدهم اصلاح‌طلبان که خود را بازنده نهایی انتخابات می‌دانستند بر این صراط حرکت کردند که دولت یازدهم فاقد گفتمان بوده و آن چه که در انتخابات پیروز و عامل پیروزی شد گفتمان اصلاحات و حمایت شاخصین اصلاح‌طلب از رئیس‌جمهور بوده است.
عبدالله ناصری عضو سازمان منحله مجاهدین انقلاب آذر ماه سال ۹۳ در مصاحبه‌ای  با روزنامه آرمان اظهار داشت «روحانی بدهکار ما است».
عبدالله ناصری در مصاحبه با آرمان و در پاسخ این سوال که از ابتدای تشکیل دولت یازدهم این بحث بود که این دولت اعتدال است یا دولت اصلاحات، نظر شما چیست؟ اظهار داشت: درست است که برخی از دوستان می‌آیند و اعلام می‌کنند دولت آقای روحانی دولت اعتدال است و اصلاح‌طلب نیست اما باید در این راستا، به دو نکته توجه کنند؛ اولین نکته اینکه اصلا پیروزی آقای روحانی مرهون سیاست، جمع‌بندی و راهبرد تاکتیکی اصلاح‌طلبان بود. دوم هم اینکه اگر دقت کنیم آقای روحانی شعار اصلاح‌طلبانه داد که پیروز شد. اعتدال گفتمان نیست بلکه اعتدال یک روش است. اصلاح‌طلبی گفتمان است و آقای روحانی در مدار گفتمان اصلاح‌طلبی رای آورده و شعار داده است و همیشه هم تکرار کرده است که «من به این شعارها وفادار هستم».  در مجموع هم این وفاداری را می‌بینم اما آقای رئیس‌جمهور در برخی حوزه‌ها باید اهتمام بیشتری به خرج دهد.
وی درباره این نظر که «شما معتقد هستید پیروزی روحانی مرهون تدبیر و تلاش اصلاح‌طلبان است برخی، هاشمی و ناطق نوری و خاتمی را در این پیروزی دخیل می‌دانند که یک ضلع آن یعنی سیدمحمد خاتمی، اصلاح‌طلب است و دو ضلع دیگر میانه‌رو هستند.» می‌گوید: برای پیروزی یک نامزد در بحبوحه یک انتخابات باید به شعارهایش توجه کرد که شعارهای آقای روحانی کاملا اصلاح‌طلبی بود.
دولت فاقد گفتمان مشخص و گیج است
محمدرضا تاجیک از فعالان اصلاح‌طلب نیز تیر ماه سال جاری در مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان دولت یازدهم را دولتی فاقد گفتمان و گیج دانست.
محمدرضا تاجیک از فعالان اصلاح‌طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با آرمان و در پاسخ این سؤال که «برخی معتقدند دولت آقای روحانی فاقد مشی مشخص در رویکردهای خود است. به نظر شما عملکرد دولت آقای روحانی سردرگم نبوده است؟» گفت: به نظر من دولت اعتدال با شعارهای انتخاباتی خود سطحی از انتظار و افقی از تقاضا را در مردم ایجاد کرد که امکان و استعداد محقق کردن آنان را ندارد. به بیان دیگر، اصحاب تصمیم و تدبیر جدید آرزوها و شعارها و ایده‌هایشان را رنگ واقعیت پنداشتند البته، فقدان گفتمان مشخص و مدون، ضعف همگونی و همپوشانی مشی و منشی دولتمردان، موزائیکی و مجمع‌الجزایری بودن ترکیب دولت و فهم اعتدال به مثابه جریانی نه این چپ و نه آن راست و هم این و هم آن، بر این گیجی و ابهام و سردرگمی افزوده است.
تاجیک در مصاحبه‌ای دیگر با آرمان در تیرماه ۹۳ گفته بود «اصلاحات یک گفتمان و خاتمی یک ایده است اما اعتدال گفتمان نیست». وی در پاسخ به این سوال که آیا گفتمان اعتدال ادامه گفتمان اصلاح‌طلبی است می‌گوید: «نمی‌توان از گفتمانی به نام اعتدال سخن گفت. ما در دوران پیشا تولد یا پیشا تدوین این گفتمان به سر‌می‌بریم. حتی اگر بتوان از گفتمانی در راه به نام گفتمان اعتدال سخن گفت، تردیدی نباید داشت که این گفتمان اکنون در مرحله جنینی خود است و هنوز برای تشخیص دختر یا پسر بودن، سالم یا ناقص بودن، سفید یا سیاه بودن، زنده یا مرده و طبیعی یا سزارینی به دنیا آمدن آن خیلی زود است.»
روحانی در زمین ما حرکت می‌کند
موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات نیز چنین نظری داشته و معتقد است «روحانی گفتمان ندارد و در زمین ما بازی می‌کند».
موسوی لاری خرداد ماه ۹۳ در پاسخ این سؤال که «آیا گفتمان اعتدال ادامه گفتمان اصلاح‌طلبی است؟» اظهار داشت: «بارها بر این نکته تاکید کرده‌ام که اعتدال راه است، نه هدف؛ مسیر است نه مقصد، روش تحقق گفتمان است نه گفتمان. در جامعه ما دو گفتمان وجود دارد، گفتمان اصولگرایی و گفتمان اصلاح‌طلبی. هر کدام از این دو گفتمان یا معتدلانه و واقع‌گرایانه مطرح می‌شوند یا با افراط و تفریط، شتاب‌زدگی، خودشیفتگی و تمامیت‌خواهی. شعارهایی که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی مطرح کردند و امروز نیز در گفتار و رفتار به آن پایبند هستند، شعارها و آرمان‌های اصلاح‌طلبی است. بنابراین آقای روحانی بدون اینکه خود را اصلاح‌طلب معرفی کند، در زمین و مسیر اصلاح‌طلبی با مشی اعتدالی حرکت می‌کند.»
پیش از این رضا خاتمی نیز در مصاحبه با «فصل اعتدال» و در پاسخ این سؤال که «آیا اعتدال را یک گفتمان می‌دانید؟» گفته بود: «اعتدال اصلا نمی‌تواند یک گفتمان باشد. گفتمان باید هدف را تصحیح کند که به کجا می‌خواهد برسد. ما گفتمان اصلاحات داریم و اصولگرایی که اهدافشان مشخص است. من اعتدال را به عنوان یک مشی قبول دارم البته باز هم به نظرم در این مسیر ابهام زیادی وجود دارد… اگر ما فقط به جذابیت اکتفا کنیم و ابعاد و حدود آن را مشخص نکنیم فکر می‌کنم ممکن است برای خودمان هم دردسرساز باشد.»
دولت یازدهم پایگاه اجتماعی مستقلی ندارد
علی شکوری راد دیگر مدعی اصلاحات نیز در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: فکر نمی‌کنم آقای روحانی دنبال این باشد که برای خودش یک پایگاه اجتماعی مستقل تعریف کند. چون که در حال حاضر نیازی ندارد. اگر بخواهد یک پایگاه سیاسی مستقل برای خودش تعریف کند، مفهوم این کار این است که می‌خواهد تکیه خود را از روی اصلاح‌طلبان بردارد. یعنی اصلاح‌طلبان احساس فاصله کنند چه نیازی به این کار است؟ وقتی کسی از یک پایگاه اجتماعی حاضر و آماده برخوردار است، این را واگذارد و برود پایگاهی ایجاد کند که تازه مورد انتقاد پایگاه اصلی او هم قرار گیرد. به نظر من این اشتباهی است که البته برخی از اطرافیان آقای روحانی مرتکب می‌شوند و فکر می‌کنند آقای روحانی نیاز به یک پایگاه مستقل اجتماعی دارد.
پاسخی که رئیس‌جمهور به مدعیان اصلاحات داد
رئیس‌جمهور اما در همایش ملی زنان و توسعه پاسخ همه این اظهارات اصلاح‌طلبان را داد و اعلام کرد اعتدال نه یک شعار که یک گفتمان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی دیروز یکشنبه در همایش ملی «زنان، اعتدال و توسعه»  اساس آغاز اعتدال را اندیشه و فکر دانست و گفت: اعتدال تنها یک روش، منش و شعار نیست، بلکه یک بینش، مسیر تفکری و گفتمان است و امروز باید این گفتمان را احیاء کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه امکان ندارد که کشوری در مسیر توسعه قرار بگیرد و  ۵۰ درصد جمعیت آن نادیده گرفته شوند، اظهار داشت: باید حضور و توانمندی بانوان را باور کنیم و بدانیم که بانوان کشورمان نیز در علم، دانش، اقتصاد، سیاست و هنر همانند مردها می‌توانند، نقش‌آفرین باشند.
رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه ظرفیت بسیاری در وجود بانوان کشورمان وجود دارد، گفت: دولت وظیفه خود می‌داند که زمینه بروز ظرفیت‌های بانوان را فراهم کند تا آنان در مسیر تعالی قرار بگیرند و بتوانند توانمندی و استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و گام به گام فاصله بین زن و مرد و عدم تناسب موجود به تناسب و اعتدال تبدیل شود.
در انتخابات نباید هدف اصلی را فراموش کنیم
رئیس‌‌جمهور خاطرنشان کرد: بخش زیادی از مشکلات امروز جهان از افراط و افراط‌گرایی است و عده‌ای نگاه افراطی به جهان دارند. درست است که نباید به همه و غریبه‌ها اعتماد صددرصدی داشته باشیم، اما به هر حال هر مسئله‌ای یک نقطه اعتدال دارد. متأسفانه عده‌ای راهی جز افراط گری بلد نیستند.
روحانی همه را به هوشیاری مضاعف در آستانه انتخابات توصیه کرد و گفت: پیام‌ها و نامه‌های زیادی برایم می‌رسد که چرا در شرایط کنونی، کاری انجام نمی‌دهید. به همه مشکلات آگاهی دارم و می‌فهمم که آنچه خیلی‌ها مطالبه داشتند، امروز در پیش چشمانشان قرار ندارد، اما باید به هدف بلندی که داریم، نگاه کنیم و تدبیر این است که عاقبت‌اندیشی داشته و نباید هدف اصلی و نتیجه کار را فراموش کنیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: البته شخصاً هر جایی که مشکلی مشاهده کردم سکوت نکردم و هزینه‌ای که مربوط به شخص خودم باشد را پرداخت می‌کنم، اما بسیار مهم است که به پایان و نتیجه کار توجه داشته باشیم و با تدبیر، صبر و حوصله و با یک بسیج عمومی پای صندوق‌های آراء حضور پیدا کنیم.
روحانی تأکید کرد: احساس می‌کنم که اگر به برخی از امور و روندها نیندیشیم ممکن است امید جامعه به یأس و عدم حضور در انتخابات تبدیل شود.
با عدم حضور در انتخابات حتما زیان خواهیم برد
رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگرچه گاهی اوقات انتخاب بسیار دشوار می‌شود، اما همه باید در هر شرایطی هفتم اسفند پای صندوق انتخابات حاضر شویم، انتخابگری یک وظیفه و مسئولیت بزرگ است و می‌دانیم که اگر حضور داشته باشیم، نفعی ولو اندک را به دست خواهیم آورد اما با عدم حضور حتماً زیان خواهیم برد و معلوم است که در چنین شرایطی، نفع کم را انتخاب خواهیم کرد. زنان در این عرصه نیز رسالت بزرگی بر دوش دارند و باید به مانند همه عرصه‌ها در این عرصه نیز حضور چشمگیر و مؤثر خود را ایفا کنند.
روحانی در سی و سومین دوره جایزه کتاب سال
همچنین  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در آیین اختتامیه سی و سومین دوره جایزه کتاب سال کشور که در تالار وحدت برگزار شد، طی سخنانی گفت: تمامی کتب و نوشته‌هایی که توانسته برای اهداف ملی و انسانی ما تأثیرگذار باشد مورد احترام همگان است اما ما در آستانه روز پیروزی انقلاب هستیم و هنوز در مفاهیمی از انقلاب اجماع نظر نداریم.
وی افزود: ۳۷ سال از ۲۲ بهمن ۵۷ گذشته و فکر می‌کنم هنوز هم نیاز است که ما انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم که چه کسی انقلابی است و انقلاب به چه معنا است و تداوم راه انقلاب چیست.
رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: ما همه به خیابان‌ها آمدیم و گفتیم استقلال، آزادی جمهوری اسلامی؛ انقلاب‌مان را با این سه واژه مهم تبیین کردیم اما هنوز هم نیاز است درباره آزادی بگوییم، بنویسیم و تفسیر کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: هنوز هم راجع به استقلال، جمهوریت و اسلامیت نظام باید سخن بگوییم البته همیشه افکار مختلف و متفاوتی وجود دارد و همیشه مخالف و منتقد وجود دارد که به نظر من داشتن مخالف عیبی نیست باید کاری کنیم که مخالف معاند نباشد و الا مخالف کسی است که دارای فکر و اندیشه و نظر خاصی بوده و ما نمی‌توانیم همه را در مسیر یک فکر و راه قرار دهیم.
وی بیان کرد: اگر حال کتاب خوش نباشد به معنای آن است که در جامعه ما و در مسیر رشد تعالی جامعه و کشور ما با مشکل مواجه هستیم.
روحانی تأکید کرد: البته ما در فضایی می‌توانیم سخن بگوییم و نقد کنیم که هیچ‌کس به فکر حذف دیگری نباشد. همه مردم و تمام افکار و جناح‌ها باید در سایه تحمل بتوانیم همدیگر را تحمل کنیم. از افکار یکدیگر استفاده کنیم، اگر خدای ناکرده شرایط به گونه‌ای باشد که از حذف دیگران کسی بخواهد لذت ببرد در آن جامعه پیشرفت نخواهد بود زیرا آن جوامعی توانستند به پیشرفت برسند که در آن جوامع نقد و نظر آزاد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ما در آستانه یک روز مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ سیاسی زندگی‌مان در هفتم اسفند امسال هستیم. شما فرهیختگان و اصحاب قلم و اصحاب اندیشه باید همه مردم را برای حضور در پای صندوق آراء ولو اینکه شرایط از دید شما صددرصد اید‌ه‌آل نباشد تشویق کنید، ما همه باید پای صندوق‌های آراء برویم و من مطمئنم در صورتی که همه مردم ما پای صندوق آرای روز هفتم اسفندماه بروند سرنوشت زیباتری را برای این کشور رقم خواهند زد.
گفتنی است رئیس‌ جمهور کشورمان در این مراسم با اهدای لوح از ۱۰ نفر از برندگان جوایز سی و سومین دوره کتاب سال و ۱۰ نفر از برندگان جوایز بیست و سومین دوره کتاب سال جهانی جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.

 منبع : کیهان
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عکس‌ها و پست‌های چهره‌های مشهور در اینستاگرام(۱۲) ـ۱۹ بهمن ۹۴

س فوریه 9 , 2016
[Show slideshow] 1 2 ► برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 9

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...