وزارت خارجه با استناد به اظهارات «سیف» نقض برجام را اعلام کند/ هنوز مشکل تبدیل پول ناشی از قطعنامه ۱۸۰۳ حل نشده است

اشتراک گذاری :

سایت نودیها : فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل  با اشاره به اظهارات ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی مبنی بر اینکه «تقریباً هیچ‌ چیز» از برجام عاید ایران نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر در سطح جامعه سوالات متعددی درباره برجام و مباحث مربوط به نقل و انتقال مالی مطرح است اما متاسفانه دوستان در دولت واقعیت‌ها را آن گونه که هست ارائه ندادند.

ایزدی ادامه داد: اظهارات آقای سیف برای اولین بار است که توسط یک مقام دولتی به واقعیات اشاره می‌کند چراکه پیش از این شخصیت‌های برجسته دولت برجام را صرفا آفتاب تابان می‌دانستند و یا در برخی موارد به کلی‌گویی پرداخته یا مباحثی را مطرح می‌کردند که مخاطب متوجه واقعیت نمی‌شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دعوت از خبرنگاران به بانک مرکزی و بازدید از سالن سوئیفت خاطرنشان کرد: آنها طوری در این قضیه برخورد کردند که انگار مشکل اصلی ما داستان سوئیفت است در حالی که سوئیفت به عنوان سیستم پیام‌رسان بین بانک‌هاست و سوئیفت دلاری نیز باز نشده است.

وی ادامه داد: ما امتیازات گسترده‌ای در توافق اخیر داریم و طرف مقابل با اینکه بر روی کاغذ امتیازات محدودی داده اما همان را هم در عمل اجرا نمی‌کند و این باید توضیح داده شود که مشکل سیستم بانکی چیست.

ایزدی با اشاره به بدعهدی آمریکا در انجام برجام تصریح کرد: بانک‌ها برای سودآوری تاسیس شده‌اند اما چرا آنها باید از تعامل با ایران امتناع کنند؟ بنابراین به نظر می‌رسد مشکل اصلی ما مقامات دولت آمریکا هستند که به بانک‌ها اعلام کرده‌اند که خیلی از تحریم‌های مربوط به ایران به جای خود باقی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فعالیت «کارگروه اقدام مالی» که موسس آن گروه هفت است، یادآور شد: آنها لیستی از کشورهایی که در آن پولشویی اتفاق می‌افتد تهیه کردند و سه ماه بعد از برجام اعلام کردند که ایران رتبه اول را در پولشویی دارد که این مطلب خلاف واقعیت بود و ما اکنون اسناد پولشویی برخی مقامات غربی را در اسناد پاناما دیده‌ایم.

وی با اشاره به نقض بندهای مختلف توافق از جمله بندهای ۲۴، ۲۶ و ۲۸ تصریح کرد: ایران باید بتواند طبق برجام از نکات مثبت مندرج در توافق استفاده کند که یکی از آنها عدم ایجاد مشکل در حوزه بانکی و مالی است که به گفته آقای سیف ما در این زمینه مشکل داریم و این خلاف برجام است.

ایزدی تاکید کرد: دوستان ما در وزارت خارجه باید اعلام کنند که برجام نقض شده است اما متاسفانه ما نه تنها شاهد این کار نیستیم بلکه برخی مقامات دولت دست به توجیه اقدامات نقض‌کننده طرف مقابل می‌زنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: هنوز مشکل تبدیل پول «UTURN» برای ایران حل نشده است؛ یوترن زمانی متوقف شد که وزارت دارایی آمریکا بیانیه داد و گفت که این دسترسی به خاطر قطعنامه ۱۸۰۳ و مباحث هسته‌ای ایران است اما اکنون که ما به توافق هسته‌ای رسیده‌ایم، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای باید لغو شود که هنوز این گونه نیست.

وی تصریح کرد: دوستان وزارت خارجه باید این مسائل را مطرح کنند و بگویند طرف مقابل در اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده و در عین حال در انجام مبادلات بانکی ایران سنگ‌اندازی می‌کند بنابراین اگر دولت آمریکا تصمیم نگیرد، تا ۱۰ سال دیگر هم این مشکل تبادل مالی حل نخواهد شد.

ایزدی این مسئله را مصداق نقض صریح برجام عنوان کرد و گفت: براساس نامه رهبر انقلاب و بند سوم مصوبه قانون مجلس اگر طرف مقابل برجام را نقض کند، ایران باید به آن واکنش نشان دهد، البته این واکنش نباید در سطح سفر به واشنگتن باشد بلکه باید با صراحت این نقض را اعلام کند و بگوید این حق را دارد که روند برجام را متوقف کند.

فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

همدردی مسئولان ورامین در سوگ دختر افغانستانی/قاتل در بازداشت و پرونده در حال پیگیری

ی آوریل 17 , 2016
سایت نودیها : خبر قتل «ستایش قریشی» دختربچه خردسال افغانستانی در منطقه «خیر آباد» ورامین همه را در بهت و حیرت فرو برد و دل‌ها و قلب‌های مردم ایران و افغانستان را به درد آورد. ستایش شش ساله، فرزند چهارم یک کارگر مغنی در اطراف ورامین بود که چند روز […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...