نکات مهم برای صحیح نشستن

اشتراک گذاری :

آیا شما راحت و آسوده می نشینید؟ اگر شما زمان زیادی را به شکل نشسته سپری می کنید، (در واقع اکثر مردم، حدود یک سوم از عمر خود را در حالت نشسته سپری می کنند) باید بدانید که نشستن به شکل غیر استاندارد، موجب ایجاد دردهای کمری، کشیدگی گردن و خستگی پشت و دست ها می شود.

اگر شما تا کنون در هنگام نشستن، راحت نبوده اید و می خواهید از بروز مشکلات فوق جلوگیری کنید، نکات زیر را رعایت نمایید.

یک نشیمنگاه (صندلی) مناسب انتخاب کنید که وضعیت قرارگیری سالمی داشته باشد. حالت قرارگیری مناسب، انحنای ستون مهره ها را حفظ کرده و هر گونه فشار را در طی استراحت یا فعالیت رفع می کند.

حتی اگر صندلی شما ارگونومیک طراحی نشده است و توانایی تنظیم ندارد، نکاتی را برای راحت و صحیح نشستن می توانید رعایت کنید.

 

نکاتی در مورد چگونگی نشستن:

* موقع نشستن، لگن و باسن خود را تا جایی که ممکن است در عقب صندلی قرار دهید.

به طور طبیعی باید فضای کمی میان پشت زانوها و لبه ی صندلی باشد. اگر قدتان کوتاه است، باید میان پشت تان و صندلی تان یک بالشتک قرار دهید.

* کف پاها باید کاملا‌ بر روی سطح زمین قرار گیرند و زانوها باید همتراز با لگن باشند. از یک زیرپایی می توان برای بالا آوردن زانوها تا سطح مناسب استفاده کرد.

* ستون مهره های (پشت) خود را به گونه ای به پشتی صندلی خود تکیه دهید که ناحیه ی بالایی و زیرین پشت حمایت شود. اگر یک جسم حمایت کننده در ناحیه ی گودی کمر قرار بگیرد، می تواند فشارها را خنثی کند و ماهیچه های ستون مهره ها را راحت نگه دارد.

حمایت کننده های متفاوتی برای کمر وجود دارند که برخی از آن ها می توانند باد شوند. یک حوله ی رول شده نیز می تواند به عنوان حمایت کننده برای کمر به کار رود.

* یک صندلی خوب دارای محل قرارگیری دست ها برای نگه داشتن وزن آنها است. هنگامی که بازوها به میزان کافی حمایت شوند، گردن و شانه ها، راحت خواهند بود.

بسیاری از صندلی های ارگونومیک دارای دسته های قابل تنظیم هستند که می توانند کنار نیز زده شوند.

هنگامی که صندلی دسته ندارد، می توانید دستان خود را به طور ضربدری روی قفسه سینه تان، یا روی یک بالشت و یا کیف دستی خود قرار دهید.

دسته های صندلی می توانند در بالا بردن بدن تان روی صندلی و یا بلند شدن از آن به شما کمک کنند تا نیروی کمتری به شما وارد آید. دسته های صندلی را گرفته و با حرکتی سریع، پیش از آن که خود را به وضعیت ایستاده هل دهید، به سمت لبه ی صندلی بروید.

 

در مورد صندلی راننده:

* به حالت نشسته و چرخان روی پاشنه، به اتومبیل وارد و یا از آن خارج شوید.

* صندلی خود را تا حدی جلو بیاورید که زانوهای شما در حالت نشسته، خم شده و بالاتر از سطح لگنی شما قرار گیرند.

* به گونه ای بشینید که ستون مهره های شما صاف باشد.

* ستون مهره های خود را به پشت صندلی تکیه دهید تا راحت باشند. گذاشتن یک بالشتک کوچک در ناحیه ی کمر می تواند نشستن را راحت تر کند.

* هرگز در حالی که صندلی شما از پدال و فرمان فاصله دارد، رانندگی نکنید. فاصله ی صندلی را طوری تنظیم کنید که از هیچ گونه کششی بر روی ناحیه ی کمر وارد نشود.

* در هنگام رانندگی از دو دست خود برای گرفتن فرمان استفاده کنید.

 

نکات مهم:

* هرگز در یک حالت ثابت برای مدت طولانی ننشینید. هر نیم ساعت یک بار بلند شوید، بدن خود را بکشید و چند دقیقه قدم بزنید. این موضوع موجب افزایش گردش خون و آرامش ماهیچه ها می شود و به افزایش کارآیی شما در فعالیت تان کمک می کند.

* هرگز به حالت خمیده و قوز کرده ننشینید.

* از نشستن روی مبل های خیلی گود یا صندلی های کم ارتفاع، دوری کنید. این نوع نشیمنگاه ها ، باعث ناراحتی پشت می شوند و بلند شدن از آن ها سخت بوده و فشار اضافی به بدن وارد می کنند.

* هنگام نشستن، از روی هم انداختن پاها پرهیز کنید ، زیرا گردش خون را در پاها کند می کند.

 

جمع بندی:

توجه کردن به وضعیت قرارگیری مناسب و درست نشستن می تواند از بروز مشکلات ستون فقرات در آینده جلوگیری کند.

در واقع تصحیح عادات نشستن، به تلاش و زمان کمی نیاز دارد که فایده های آن کاملا‌ به زحمتش می ارزد. (سایت دکتر گنجویان)

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 3 میانگین: 4]

Related Images:

Visits: 21

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عکسهای نهنگ ۱۳ متری در سواحل بوشهر

د آگوست 24 , 2015
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 3 میانگین: 4]Related Images:Visits: 21

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...