نکاتی در مورد بیماری قلبی خانوم ها

اشتراک گذاری :

این تصور وجود دارد که خانم ها دچار بیماری های قلبی عروقی نمی شوند. اما چنین قطعیتی وجود ندارد و لازم است که شما بیماری های قلبی، علل و عوامل آن را به خوبی بشناسید. مهم است که بدانید آیا شما نیز در معرض ابتلا به این بیماری ها هستید یا خیر. خوشبختانه اکثر خانم ها عوامل خطر اصلی بروز بیماری های قلبی مانند دیابت، چاقی مفرط، مصرف دخانیات، کم تحرکی و فشار خون بالا را ندارند، اما از خطرات این عوامل برای سلامتی شان هم آگاه نیستند. در این مطلب در خصوص باورهای رایج شکل گرفته در مورد بیماری های قلبی در خانم ها را بررسی کرده و درست و نادرست بودن آنها را عنوان می کنیم.


بیماری های قلبی صرفا بعد از دوره یائسگی خانم ها بروز می کنند
این باور اشتباه است. خانم ها در هر سن و سالی می توانند دچار بیماری های قلبی شوند.
اگرچه عواملی مانند کاهش میزان هورمون های استروژن و پروستروژن در دوره یائسگی، خانم ها را در معرض ابتلا به کلسترول خون بالا، افزایش چربی بدن و فشار خون بالا قرار می دهد، اما این مسئله بدان معنی نیست که خانم های جوان تر در ناحیه امن قرار دارند و خطری تهدیدشان نمی کند.

به عقیده ی متخصصان، خانم ها باید در دو دوره از زندگی خود چشم هایشان را باز کنند و مراقب باشند.
اولین زمان مربوط به دوران بارداری است. اگر خانمی در بارداری با دیابت بارداری یا پره اکلامپسی مواجه شود، باید تغییراتی در سبک زندگی خود در پیش بگیرد که خطرات احتمالی در آینده کاهش پیدا کند، چون این دو مشکل خطر بروز بیماری های قلبی را در خانم ها بالا می برند.انوان
مرحله ی بعد، شروع دوره یائسگی است. در این دوره باید خانم ها به طور مرتب آزمایش داده و تحت نظر پزشک متخصص باشند تا بروز هر گونه خطر احتمالی کاهش یابد.

اگر شما در دوره یائسگی قرار دارید و تحت هورمون درمانی هستید، باید بدانید که این درمان ها از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری نمی کنند

علائم سکته قلبی در خانم ها مشابه آقایان است
این باور نیز اشتباه است. علائم کلاسیک سکته مانند درد بازو، فک، گلو و درد قفسه سینه در هر دو جنس یکسان است، اما علائم دیگری مانند خستگی زیاد و نفس نفس زدن در بین خانم ها بیشتر دیده می شود.
این علائم در خانم ها به میزان ۳۸ درصد و در آقایان ۲۷ درصد دیده می شود. در خانم های مسن تر، علائم حین قرار گرفتن در معرض استرس، فشارهای روحی، بی تحرکی و غیره بروز می کند.
اما معمولا خانم ها چنین علائمی را به عوامل دیگری مانند سن و سال، مشکلات کارهای خانه و کار بیرون و غیره نسبت می دهند و احتمال نمی دهند که ممکن است این علائم پیش درآمد سکته قلبی باشد.
به عقیده متخصصان امکان دارد خانم ها بدون اینکه متوجه باشند از بیماری های قلبی رنج ببرند.
اگر احساس می کنید مثل همیشه نیستید بخصوص زمانی که ورزش می کنید، اجسام سنگین بلند می کنید و اگر تصور می کنید انرژی لازم برای نفس کشیدن را ندارید، بهتر است به متخصص مراجعه کنید تا سلامت قلب تان بررسی شود.

 

اگر از بیماری قلبی رنج می برید، نباید ورزش کنید
این نیز یک باور رایج اشتباه است. خانم هایی که به هر دلیلی دچار بیماری های قلبی شده اند، باید تشویق به فعال تر بودن و انجام ورزش شوند، به خاطر اینکه ورزش و تحرک بدنی مانع از پیشرفت بیماری می شود.
اما توصیه می کنیم قبل از رفتن به باشگاه یا ورزش در پارک و غیره، نظر پزشک خود را جویا شوید.
اگر داروی خاصی برای قلب تان بخورید، بیماری شما تحت کنترل قرار می گیرد. بنابراین ورزش کردن با نظر پزشک تان برای سلامتی شما مفید خواهد بود.

 

هورمون درمانی مانع از بیماری های قلبی می شود
خیر! این باور نادرست است. اگر شما در دوره یائسگی قرار دارید و تحت هورمون درمانی هستید، باید بدانید که این درمان ها از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری نمی کنند.
نتایج یک پژوهش آمریکایی که روی قلب انجام شده است نشان می دهد که درمان های هورمونی باعث کاهش خطر بیماری های قلبی نمی شود و این درمان ها صرفا باید برای کنترل مشکلات هورمونی مورد استفاده قرار گیرد.
اگر در دوره ی یائسگی قرار دارید و می خواهید عوامل ایجاد کننده مشکلات قلبی را کاهش دهید، باید از مصرف دخانیات خودداری کنید. وزن خود را کنترل کرده و ورزش کنید. لازم است که تغذیه ی سالمی داشته باشید.
به عقیده محققان، فشار خون بالا و دیابت دو عاملی هستند که احتمال بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهند، اما در عین حال با ورزش، تغذیه مناسب و دارو قابل کنترل می باشند.

 

اگر شما سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی را دارید، حتما خودتان نیز دچار خواهید شد
خوشبختانه این باور نیز نادرست است. اگر دستورات لازم برای پیشگیری از عوامل بیماری زا را رعایت کنید، یعنی اینکه از مصرف دخانیات بپرهیزید، تغذیه ی سالمی داشته باشید و به طور مرتب ورزش کنید، خطر بروز مرگ و میر ناشی از سکته قلبی را به ۸۲ درصد کاهش می دهید.
به عقیده ی محققان با پرهیز از عوامل خطرزا و مراعات نکات سلامتی، خطر بروز بیماری های قلبی کاهش پیدا می کند.

 

قرص های ضدبارداری تاثیری در بروز مشکلات قلبی ندارند
در اکثر خانم ها، قرص های ضدبارداری باعث بروز هیچ مشکلی نمی شوند، اما در بخش اندکی از جامعه ی زنان، مصرف قرص های ضدبارداری باعث افزایش احتمال تشکیل لخته های خونی و سکته قلبی می شود.
اگر سن و سال تان بالای چهل است، سیگار می کشید و دچار پرفشاری خون یا اختلالات انعقادی هستید، کمی محتاط باشید، چون به عقیده متخصصان، خوردن قرص های ضدبارداری می تواند خطر بروز سکته ی قلبی را افزایش دهد.

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

علت های مهم آبسه مغزی

پ آگوست 20 , 2015
یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: عفونت‌های گوش، چشم و دندان از علل مهم ابتلا به آبسه مغزی است. دکتر بابک آزادنیا  تصریح کرد: تجمع چرک در بدن که اغلب منشاء باکتریایی دارد، منجر به آبسه مغزی می‌شود. وی افزود: عفونت‌های نواحی مجاور گوش، بینی، دندان، ضربه به سر، […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...