نقد فیلم مستند میراث آلبرتا ۲ روایت اروپایی

اشتراک گذاری :

بسم الله الرحمن الرحیم – نقد فا – میراث آلبرتا ۱  را وقتی دیدم ، حقیقتا درونم تاثیرش را حس کردم. یک مستندی که سعی کرده واقعیت ها را ببیند. مگر برخی شبه روشنفکران واقعیت را نمی بینند که کارهایشان به دل نمی نشیند؟ جواب ساده است. وقتی شما فقط یک طرفه نگاه کنی ، مشکل پیدا می شود. حتی اگر آن یک طرفه دیدن نیمه پر لیوان را دیدن باشد. در مستند ، آن هم مستند های انتفادی باید نکات مثبت و منفی با هم دیده شود.

و اما میراث آلبرتا ۲. این کار یک نکته بسیار مثبت و بزرگی دارد که در تمام طول مسیر دیدن فیلم و سفری که شما همراه آن هستید با شماست. واقعا اینجا اروپاست؟!! یک تصویری ما از اروپا و کلا غرب در ذهن داریم که گویی آن جا همه انسان ها زیبا هستند ، همه جاده ها در چهار فصل سال سبز و زیباست ، همه نایس هستند ، همه چیز آروم است. در همان سکانس های ابتدایی یک مرد اروپایی دستش از بینی اش خارج می شود و به دهانش می رود و با یک ضربه ی زیبا محموله را به بیرون پرتاب میکند البته متوجه نشدیم بالاخره آن محوله را خورد یا نخورد. اگر چه شما هم مثل من متوجه قصد در انتخاب همچین صحنه هایی در فیلم شدید اما خوب واقعیت است دیگر.

میراث آلبرتا ۲ یک چیزی کم دارد ، هر چه فکر کردم به نتیجه نرسیدم که آن چیست ؟ اما یک چیزی کم دارد. نمی دانم شاید کمتر ایران را می بینیم در شماره اول بیشتر موفقیتها را در داخل می دیدیم.

نقشه های فیلم هم خیلی افتضاح است اصلا معلوم نیست. فقط دوربین می آید بالا میرود به طرفی.

شمقدری که باز هم از آن ادا و اطوار های خودش در می آورد. خیلی خوب گوش می دهد این گوش دادن خیلی چیز خوبی است. برخی در فیلمهایشان  ژست می گیرند. اما حسین همان طور سعی میکند ساده و بدون هیجان خاصی گفتگو کند. او سعی نمیکند طرف مقابل را در حس عاطفی خاصی قرار دهد و سوالات بیخود هم نمی پرسد. مثلا در آن سکانسی که یکی از دانشجویان دختر وقتی یادی از شهدا میکند و بغض میکند شمقدری  سریع و راحت از کنارش میگذرد یعنی نمی خواهد سو استفاده کند از این حس طرف مقابلش ، این خیلی چیز خوبی است.

آلبرتای ۲ باید ادامه هم داشته باشد ، نمیدانم می خواهند ادامه ای برای آن بسازند یا نه ، مثلا روایت آمریکایی. حسی که در پایان دست می دهد ، حس پایان نیست و احساس میکنی حرف شمقدری و گروهش ادامه دارد.

تصویر برداری و تدوین و اینها هم که بسیار شبیه سیری است که در شماره اول هم بود ، بی نقص نیست ، ولی حداقل کار را زمین نزده و کادرها و حرکتها به انصاف به جاست. بعضی فکر میکنند برای خاص شدن باید کادرهای خاصی انتخاب کرد و یا تدوین را ویژه انجام داد. خیلی اوقات عادی بودن زیبا ترین انتخاب است.

یک مسئله ای که خیلی از رفقا می گفتند نشان دادن دخترانی است که حجاب درست و حسابی ندارند. هم در شماره اول و هم در شماره دوم. حقیقتش این است که نمی دانم چه بگویم زیرا از لحاظ شرعی نشان دادن برخی صحنه ها درست نیست اما این توجیه آورده می شود که اتفاق بزرگی دارد نشان داده میشود و از آن نباید غافل شد. این هم یک ضعف بزرگی است در حوزه سینما که حل نشده است و کاری است بر عهده حوزه و دانشگاه.

میراث آلبرتا را فقط باید به دور از همه این مسایل دید و فکری کرد. چقدر به من برخورد وقتی می دیدم دختر و پسر ایرانی با این استعداد سرشارش به اروپایی ها خدمت میکند. خیلی درد آور است انشالله شرایطی فراهم شود که همه به کشور برگردند.

این گروه و حسین شمقدری از رویش های فتنه ۸۸ محسوب می شوند. باید منتظر کارهای بسیار بزرگ دیگری از این دست گروههای جوان و شجاع داشته باشیم.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 2

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نقد سریال ایرانی "پروانه"

پ مه 16 , 2013
اصلی‌ترین عامل موفقیت پروانه داستان‌گویی سریال است. بسیاری ممکن است در نظر  اول پروانه را یک ملودرام سیاسی و بدانند اما سریال پروانه با اینکه فضاهای سیاسی جدی را دارا می‌باشد و شخصیت‌های اصلی فیلم هر کدام یک پای آنها در ساواک و گروه منافقین قرار دارد، اما بیش از […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...