نقدی بر سریال های ماه رمضان /رسانه ملی تقویم مناسبت‌ها را به فراموشی سپرده است

اشتراک گذاری :

نودیها:محمدتقی فهیم درباره وضعیت سریال های ماه مبارک رمضان گفت: به نظر می رسد رسانه ملی برای پخش سریال ها، برنامه ریزی منظم و منسجمی ندارد و طراحی از پیش تعیین شده برای تولید برنامه های مختلف مناسبتی را به تدریج کنار گذاشته و هر برنامه ای که برای پخش آماده باشد را روی آنتن می برد.

وی با بیان اینکه در نوروز ۹۶ هم دیدیم سریالی که اساسا فضا و محتوای آن کاملا با نوروز بی ارتباط بود، به روی آنتن یکی از شبکه ها رفت، ادامه داد: در ماه مبارک رمضان هم شاهد پخش سریالی هستیم که موضوع و سوژه سریال اصلا مناسب این ماه نیست، البته منظور این نیست که در سوژه های مربوط به ماه مبارک رمضان، نباید سوژه های انقلابی دخیل باشد و یا محتوای کار، با تاریخ معاصر کشور مرتبط باشد, چرا که می توان یک سریال با موضوع تاریخی و انقلاب اسلامی در ماه مبارک رمضان پخش شود؛ اما رویکردهای معنوی و اخلاقی سریال با ماه مبارک رمضان مرتبط باشد.

این منتقد تصریح کرد: ماه مبارک رمضان تنها یک سفره سحری و افطار نیست و قطعا آموزه های مختلف دینی از عدالت، کمک به نیازمندان، بحث تکزیه نفس و …. را شامل می شود و همه این مباحث باید به نوعی در سریال ها تزریق شود؛ البته در گذشته نیز وقتی صحبت از ماه مبارک رمضان بود؛  درسریال هایی که در این ماه پخش می شد؛ چندان درست و جدی به مباحث ماه مبارک رمضان پرداخته نمی شد، بلکه بیشتر به نشان دادن سفره سحر و افطار تاکید شده بود. به عبارت دیگر رسانه ملی طراحی اصلی خود برای تولید آثار مناسبتی را از دست داده و الان کار به جایی رسیده که هر سریالی که آماده پخش باشد، در مناسبت ها روی آنتن می رود.

فهیم در همین زمینه تصریح کرد: اگر قرار باشد رسانه ملی به دنبال جذب بیشتر مخاطب باشد و از ریزش مخاطبان جلوگیری کند، بی تردید باید به مطالبات مردم توجه کند و بتواند حال و هوای مناسبت های مختلف را برای مردم تداعی کند و این مسئله که رسانه ملی تقویم را از دست داده، امروزه اشکال بنیادین این سازمان محسوب می شود؛ چرا که همه رسانه های دنیا اعم از شبکه های تصویری، سمعی و حتی رسانه های مکتوب با تقویم جلو می روند. به عبارت دیگر مردم در یک روز به خصوص، یک هفته به خصوص و یک ماه خصوص، حال و هوای متفاوتی نسبت به دیگر ایام سال دارند و رسانه باید به آن حال و هوای مخاطبان پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه رسانه ملی باید بسته هایی که برای مخاطبان در نظر می گیرد، متناسب با حال و هوای آنها باشد، بیان داشت: اینکه رسانه ملی تقویم را از دست داده، یعنی مدیریت این سازمان رها و غیرقابل کنترل شده است؛ چرا که وقتی رسانه ملی از الان نتواند برای ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت های سال آینده تدارک ببیند؛ یعنی مدیریت رسانه ملی غیرقابل کنترل شده و به صورت خود به خودی پیش می رود؛ زمانی هم که کارکرد رسانه خود به خودی شود، قطعا نمی تواند مطالبات مردم را تامین کند؛ چرا که همانند یک گیاه خود رو پیش می رود.

این منتقد گفت: رسانه باید بتواند نیاز مخاطبان خود را تامین کند و وقتی صحبت از آثار مناسبتی می شود، یعنی آثاری که بتواند حال و هوای مدنظر را به سمت و سوی درستی هدایت کرده و آن حال و هوا را برای مخاطب ترسیم کند.

فهیم با بیان اینکه از چند سال پیش  که بحث بودجه، اسپانسر و مسائل مالی در رسانه ملی مطرح شده شاهد از دست رفتن تقویم در این سازمان هستیم، اظهار داشت: البته پیش تر نیز محتوای مناسبتی را به درستی استفاده نمی کردیم، ولی به هر حال وضعیت بهتر از الان بود و نزدیک به ۵ یا ۶ سال که بین دولت و رسانه ملی فاصله افتاده و دولت دیگر بودجه لازم را در اختیار رسانه ملی نمی گذارد و رسانه ملی نیز به کمپانی بازگشت سرمایه مبدل شده، دیگر حتی شاهد آثار گذشته هم نیستیم. متاسفانه الان به جایی رسیدیم که تنها می خواهیم آنتن شبکه ها را به هر طریقی پر کنیم که این مسئله به اعتقادم سقوط محسوب می شود.

وی ادامه داد:  رسانه ملی در کشور ما در جایگاهی قرار دارد که اساسی ترین کارکرد آن کاهش فاصله بین مردم و حکومت است و رسانه باید این قدرت را داشته باشد که نه تنها باعث کاهش فاصله توده های مردم با حکومت شود، بلکه بتواند بر ارتباط بین مردم و حکومت تاکیده کرده و آن را دنبال کند و اگر رسانه ملی نتواند مطالبات مردم را پاسخ دهد، آن سوی میدان شاهد فاصله گرفتن مردم از حکومت خواهیم بود و اینجاست که رسانه ملی غیرقابل کنترل بودنش مشخص می شود چرا که دیگر نمی تواند در جایگاه خود به درستی ایفای نقش کند.

این منتقد خاطر نشان کرد: صرفا به دلیل مسائل مالی، رسانه ملی نباید اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خود را از دست دهد.

فرهنگ

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 22

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی رمضان۹۶

ش ژوئن 3 , 2017
دانلود سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی رمضان۹۶ پخش آنلاین دانلودصوت رجانیوز برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 22

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...