نزول ۷ پله‌ای ایران در رده‌بندی اقتصادهای بزرگ جهان طی ۳ سال اخیر

اشتراک گذاری :

تولید ناخالص داخلی ایران در دوره ۳ ساله تشدید تحریم های غرب ۱۶۰ میلیارد دلار کاهش یافت و ایران در رده بندی اقتصادهای بزرگ دنیا طی این مدت ۷ پله نزول کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده توسط بانک جهانی نشان می دهد از سال ۲۰۱۲ که سیاست تحریم غرب علیه ایران تشدید شده است تولید ناخالص داخلی ایران کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

پیش از تشدید تحریم ها یعنی در سال ۲۰۱۱ تولید ناخالص داخلی ایران ۵۷۶ میلیارد دلار برآورد شده بود که با تشدید تحریم ها این رقم در سال بعد از آن به ۵۵۷ میلیارد دلار کاهش یافت. روند نزولی تولید ناخالص داخلی ایران در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز ادامه یافت و رقم تولید ناخالص داخلی ایران در این سال ها به ترتیب به ۴۹۳ میلیارد دلار و ۴۱۵ میلیارد دلار رسید.

در عین حال تحریم ها تنها عامل کاهش تولید ناخالص داخلی ایران نبوده است بلکه افت شدید قیمت نفت نیز به ویژه در سال ۲۰۱۴ به این روند دامن زده است.

بر این اساس تولید ناخالص داخلی ایران طی دوره سه ساله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ با افت ۲۸ درصدی مواجه شده است. اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۶۰ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۱ کوچکتر شده است.

به همین ترتیب ایران در رده بندی اقتصادهای بزرگ جهان در طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ با نزول ۷ پله ای مواجه شده است. ایران که در سال ۲۰۱۱ در رتبه ۲۱ بزرگترین اقتصادهای جهان قرار داشت در سال ۲۰۱۴ به جایگاه ۲۸ نزول داشته است.

آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۱۷.۴ تریلیون دلار بزرگترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۴ شناخته شده است. چین با ۱۰.۳ تریلیون دلار در رتبه دوم و ژاپن با ۴.۶ تریلیون دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

منبع:خبرگزاری تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 14

رحیم-مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

اشتباه های دختران مجرد

پ سپتامبر 17 , 2015
مردان خوب و مناسب همه جا هستند، ولی همه آنها مجرد نیستند، همه آنها به شما علاقه ندارند و شما هم به همه آنها علاقه‌مند نیستید. اما به هر حال، آشنایی با یک مرد خوب می‌تواند یک فرصت باشد. وقتی با یک مرد مناسب آشنا شدید، با او رفت‌و‌آمد داشتید […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...