میگرن و غذاهای موثر بر آن

اشتراک گذاری :

سلامت و درمان – بیماری

متن در ادامه.

فاطمه خمسه : میگرن را سردردی عنوان کرد که به ۲ صورت شایع و کلاسیک دیده می‌شود.

 

در میگرن کلاسیک قبل از سردرد فرد علائمی مانند ایجاد خطوط زیگزاگ از یک طرف چشم و گسترش آن به تمام چشم تجربه می‌کند و پس از حدود ۱۵ دقیقه سر درد آغاز می‌شود.

*میگرن آبشاری چیست؟

وی افزود: در میگرن شایع سردرد به شکل ناگهانی شروع می‌شود و از کم به زیاد می‌رسد. این نوع میگرن مانند آبشار است.

*حدود ۲۰ درصد جمعیت عمومی دچار سردردهای میگرنی می‌شوند

این نورولوژیست گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت عمومی دچار سردردهای میگرنی می‌شوند و این اختلال در زنان بیشتر از مردان است،‌همچنین سن شیوع میگرن حدود ۳۵ سالگی است هر چند انتظار می‌رود با افزایش سن از شدت و دفعات سردردهای میگرنی کم شود، اما مواردی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد شروع این سردردها در دوران یائسگی است.

*شیوع سردرد در نوزادان

این نورولوژیست ادامه داد: سردرهای میگرنی در نوزادان و کودکان ۴ ساله نیز شایع است.

وی افزود: سر درد میگرنی ضربان‌دار و معمولا یک طرفه است، اما همیشه نباید در یک سمت سر اتفاق بیفتد و چنانچه سردردی همیشه یک طرفه باشد باید بررسی شود.

*برخی سردردهای میگرنی با استفراغ بهتر می‌شوند

خمسه گفت: سردردهای میگرنی معمولا با تهوع و استفراغ همراه است و مبتلایان نسبت به نور، صدا و برخی بوها حساسیت نشان می‌دهند. اکثر مبتلایان گزارش می‌دهند که موقع حملات میگرنی دستمالی به سر خود می‌بندند و در اتاقی تاریک می‌خوابند، برخی نیز می‌گویند که با استفراغ یا ماساژ شقیقه‌ها بهتر می‌شوند.

*میگرن شکمی چیست؟

وی افزود: برخی مبتلایان به سردردهای میگرنی از تغییر اشتها و احساس خستگی قبل از بروز حملات میگرنی خبر می‌دهند. همچنین گاهی سرگیجه و دل درد نیز مشاهده می‌شود و به طور کلی نوعی میگرن وجود دارد که به شکمی موجود است و در آن فرد شکم درد را تجربه می‌کند. این میگرن می‌تواند بدون سر درد نیز ایجاد شود که در این موارد تشخیص افتراقی مهم است چرا که این نوع میگرن جزو موارد نادر است.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: سر درد میگرنی می‌تواند چند روز قبل تا چند روز بعد از زمان قاعدگی تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی مبتلایان سر درد با سرما بدتر می‌شود و برخی فکر می‌کنند این سردرد ناشی از سینوزیت است.

*میگرنی که در فوتبالیست‌ها وجود دارد

این نورولوژیست تصریح کرد: یکی از عوامل تشدید‌کننده سر درد میگرنی در فوتبالیست‌ها دیده می‌شود؛ کسانی که با سر ضربه می‌زنند دچار این نوع سر درد می‌شوند.

*چه مواد غذایی میگرن را تشدید می‌کند؟

وی ادامه داد: عطرهای تند و برخی مواد غذایی مانند پیاز خام، شکلات، غذاهای تند و پر ادویه، شیر، ماست و به ویژه پنیر، گوجه‌فرنگی، پرتقال، توت‌فرنگی و موز می‌تواند موجب تشدید سردرهای میگرنی شود. معمولا محدودیت غذایی برای مبتلایان وجود ندارد اما، توصیه می‌شود از غذاهایی که موجب ایجاد یا تشدید سردردهای میگرنی می‌شوند بپرهیزند.

*میگرن هات داگی چیست؟

این نورولوژیست گفت: هات‌داگ، غذاهای کنسروی، رنگ غذا و غذای ماده نیز موجب ایجاد سردردهای میگرنی می‌شوند.

همچنین نوعی سردرد به دلیل استفاده از هات‌داگ وجود دارد که به میگرن هات‌داگ معروف است.

*مصرف سیگار میگرن را تشدید می‌کند

وی افزود: بی‌خوابی و به ویژه گرسنگی  و مصرف سیگار سردردهای میگرنی را تشدید می‌کند.

وی با اشاره به درمان مبتلایان به سردردهای میگرنی خاطر نشان کرد: درمان در 2 فاز حاد و پیشگیری وجود دارد. چنانچه فرد مبتلا بیش از ۳ بار در ماه سردرد داشته باشد از درمان‌های پیشگیرانه استفاده می‌کنیم.

همچنین اگر فردی بگوید که الگوی سردردش تغییر کرده است باید مغز را بررسی کنیم. همچنین چنانچه سر درد یک طرفه یا پس از انجام فعالیت‌های خاصی باشد نیز باید بررسی شود.

 

شکوفه علایی : سردردهای میگرنی را جزو سردردهای اولیه عنوان کرد و اظهار داشت: علامت مشخصی برای ایجاد این نوع سردردها وجود ندارد مثلاً سردردهای سینوزیتی ناشی از سینوزیت است، اما سردردهای میگرنی علت مشخصی ندارد.

 

* انواع سردردهای میگرنی

این نورولوژیست گفت: سردردهای میگرنی 2 تیپ مشخص دارند که یکی میگرن شایع و دیگری میگرن نورولوژیک است.

وی ادامه داد: عمده‌ترین علامت میگرن شایع، معمولاً سردرد یک‌طرفه است که در ناحیه گیجگاهی شروع می‌شود و ضربان‌دار است هر چند که این سردرد می‌تواند دوطرفه نیز باشد و فرد شدت و ضربان را  نیز تجربه نکند. سردرد میگرنی شایع گاهی چنان شدید است که در عملکرد فرد اختلال ایجاد می‌کند.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران تصریح کرد: مبتلایان به سردرد میگرنی شایع تمایل به خوابیدن دارند و پس از چند ساعت خواب سردرد آنها تمام می‌شود.

* سردردهای نورولوژیک با کاهش بینایی همراهند

این متخصص مغز و اعصاب گفت: در سردرد نورولوژیک، فرد مبتلا قبل از سردرد مشکلات بینایی را تجربه می‌کند معمولاً اشکال در بینایی از یک گوشه چشم شروع می‌شود و به قسمت جلوی میدان بینایی می‌رسد که موجب می‌شود فرد به جای دید طبیعی در میدان دید خود خطوط نورانی که معمولاً به شکل زیگزاگ هستند را مشاهده کند، گاهی نیز جلوی چشم آنها سیاه می‌شود.

وی افزود: این علامت از چند دقیقه تا حدود نیم ساعت طول می‌کشد و پس از آن سردرد شروع می‌شود، معمولاً  پس از شروع سردرد اشکال بینایی نیز برطرف خواهد شد.

*برخی مبتلایان به میگرن احساس گزگز می‌کنند

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران ادامه داد: برخی مبتلایان به MS احساس گزگز و مورمور در اندام‌های خود را تجربه می‌کنند برخی نیز از درد شکمی شکایت دارند.

این نورولوژیست تصریح کرد: سردردهای میگرنی از چند ساعت تا حدود ۴۸ ساعت ادامه دارد و بعد از آن از بین می‌رود، همچنین دفعات بروز این سردردها در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است ماهی یکبار تا حدود ۳ ماه یکبار به وقوع بپیوندد.

* تهوع و استفراغ در برخی مبتلایان

علایی با بیان اینکه برخی مبتلایان تهوع و استفراغ همراه با سردرد را تجربه می‌کنند، گفت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود عوامل تشدیدکننده سردرد است، مبتلایان به سردردهای میگرنی چنانچه کمتر یا بیشتر از زمان معمول بخوابند دچار سردرد می‌شوند از سویی دیگر زمان غذا خوردن آنها نیز اهمیت زیادی دارد و چنانچه غذا خوردن را به تعویق بیندازند ممکن است دچار سردرد شوند.

* استرس‌ها و هیجانات خود را کاهش دهید

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران گفت: استرس‌ها و هیجانات روانی، هوای گرم و مرطوب، نورهای شدید و حتی نور آفتاب و پروژکتورهای قوی در عود و وخیم شدن سردردهای میگرنی مؤثرند.

وی افزود: برخی مواد غذایی مانند شکلات، پنیر و موادی که شیرینی زیادی دارند سردرد را بدتر می‌کنند.

*مصرف سوسیس و کالباس سردرد میگرنی را بدتر می‌کند

 

این نورولوژیست تأکید کرد: سبک زندگی با خواب، غذای منظم، زندگی در هوای معتدل، جلوگیری از موادی که موجب سردرد می‌شوند و پرهیز از غذاهای حاوی مواد نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس در کاهش سردردهای میگرنی مؤثر است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: تشخیص میگرن بر اساس پرسش و پاسخی است که پزشک با بیمار مطرح می‌کند همچنین MIR زمانی تجویز می‌شود که ممکن است دلیل دیگری برای سردرد وجود داشته باشد چرا که گاهی ضایعات درون مغز موجب سردرد تیپ میگرنی می‌شود.

* انواع درمان‌ میگرن

 

وی افزود: 2 دسته درمان دارویی برای میگرن وجود دارد، یکی از این دسته داروها زمانی باید مصرف شود که فرد مبتلا احساس می‌کند سردردش در حال شروع شدن است که از آن جمله می‌توان سوماتریپتان و ریزاتریپتان را نام برد، معمولاً سردردهای میگرنی به این داروها پاسخ خوبی می‌دهند.

علایی ادامه داد: زنان باردار، افراد سالخورده و بیماران قلبی باید از مصرف این داروها بپرهیزند.

 

*داروهایی که برای مبتلایان به سردردهای میگرنی زیاد تجویز می‌شود

 

وی افزود: گروه دوم داروها جنبه پیشگیرانه دارند و زمانی تجویز می‌شوند که دفعات سردردهای میگرنی زیاد و بیش از 2 بار در هفته اتفاق می‌افتد، معمولاً پروپرانول و آمی‌تریپتیلین داروهای خط اول این نوع درمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین داروهای ضد صرع مانند والپروات سدیم و توپیرامات در پیشگیری از سردردهای میگرنی مؤثرند.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عکسخند (۲) - قایم موشک بازی کفاشیان - جزوه نوشتن دخترا

پ اکتبر 15 , 2015
عکس و گرافیک – عکسخند برای دیدن عکسخندها درابعاد واقعی آن ها را ذخیره کنید. عکسخند بعدی درادامه برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 13

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...