موج جدید علیه شهرداری تهران در شورای شهر

اشتراک گذاری :

نودیها:بازی حاشیه‌سازی اصلاح‌طلبان شورای شهر علیه شهرداری تهران، این بار به زمین آسیب‌های اجتماعی کشیده شد. جایی که مسوولان و مدیران شهری، بارها تأکید کرده‌اند که نگاه سیاسی و حزبی در این حوزه کاملاً مردود و مطرود است؛ اما با نطق عضو شورای شهر تهران، دور جدید حمله علیه مدیریت شهری در رسانه‌های دولتی و منتقدان شهردار تهران آغاز شده است.

«قرارداد دقیقه نودی» عبارتی است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با آب و تاب فراوان از آن استفاده کرده تا افشاگری جدیدی علیه شهردار تهران به راه بیندازد. افشاگری خاصی که البته با چاشنی تهدید نیز همراه شده است. آقای «غلامرضا انصاری» با اشاره به قرارداد شهرداری تهران با قرارگاه امام رضا (ع) در خصوص مدیریت ۲۳ مرکز بهاران به عنوان مراکز توانمندسازی جمعی از مددجویان مرتبط با آسیب‌های اجتماعی گفته است: «‌من پیش از این نیز در خصوص ماهیت قرارگاه امام رضا (ع) به شهرداری تهران تذکر داده و از آنها خواستم مشخص کنند که هویت قرارگاه امام رضا (ع) چیست؟ آیا عمومی یا خصوصی است یا NGO یا شرکت سهامی خاص است که از سال گذشته تاکنون شهرداری پاسخی در این زمینه نداده است. » اظهارات انصاری البته با استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب و دولتی هم همراه شده است و روزنامه‌هایی چون «قانون» و «ایران» تیتر صفحه اول خود را به این اظهارات اختصاص داده‌اند.

از افشاگری تا تهدید

به ادعای انصاری، شهرداری تهران با امضای قراردادی سه ساله، مدیریت ۲۳ مرکز بهاران در شهر تهران را به این قرارگاه سپرده است: «‌در گذشته تنها فعالیت این قرارگاه، در حوزه پوشش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بود، اما حالا با واگذاری مدیریت ۲۳ مرکز بهاران، این قرارگاه در امور اجرایی وارد شده و با قیمت نامعلوم و ترک تشریفات، مدیریت این مراکز به مدت سه سال به این قرارگاه سپرده شده است. »

انصاری البته شهردار تهران را تهدید هم کرده است که هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی کند و گرنه باید منتظر عواقب آن باشد: «‌لازم است براساس وعده‌ای که قالیباف داده بود از اجرای این قراردادی که منعقد شده جلوگیری شود وگرنه با سرکار آمدن شورای پنجم، آنها به این موضوع رسیدگی می‌کنند که نقطه تاریکی در عملکرد شهرداری تهران خواهد بود. »

میدان آسیب‌های اجتماعی جای بازی‌های سیاسی نیست

اما این اظهارات انصاری، بلافاصله با واکنش مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همراه شد. آقای «رضا قدیمی» که سازمان تحت مدیریتش، متولی اصلی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در پایتخت است، با تکذیب ادعاهای انصاری، سیاسی کردن بحث آسیب‌های اجتماعی را جفا در حق نیازمندان و مددجویان شهر دانست. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با بیان اینکه شایعه واگذاری ۲۳ مرکز بهاران شهرداری تهران به قرارگاه جهادی امام رضا (ع) از اساس کذب است، خواستار پرهیز از نگاه سیاسی و حزبی به آسیب‌های اجتماعی شد. قدیمی با اشاره به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره واگذاری ۲۳ مجتمع بهاران شهرداری تهران به قرارگاه جهادی امام رضا (ع) گفت: «متأسفانه اطلاعات اشتباه درکنار نگاه سیاسی به مقوله‌های اجتماعی، تبدیل به آفتی شده است که کار ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت را با اختلال مواجه خواهد کرد. » قدیمی افزود: «شایعه واگذاری سه‌ساله همه مجتمع‌های کارآفرینی و توانمندسازی بهاران به قرارگاه جهادی امام رضا از اساس کذب است و از ابتدا بنا بر آن بوده که اداره این مجموعه‌ها به‌صورت خودگردان بوده و بدون جابه‌جا شدن هیچ پولی، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد ساختمان‌های بهاران را در اختیار بگیرند و به‌صورت تخصصی در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی وارد شوند. »

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، با بیان این‌که قرارگاه جهادی امام رضا؟ ع؟ نیز به‌عنوان بخشی از بدنه این سمن‌های تخصصی، قرار است مدیریت تنها سه یا چهار مرکز بهاران را در اختیار بگیرد، افزود: «‌نکته مهم در اداره مجتمع‌های بهاران این است که برخلاف شایعات و ادعاهای مطرح‌شده، اداره این مجتمع‌ها هیچ منفعت مالی برای شهرداری تهران ندارد و چون مراکز پرتو، به تشکل‌های مردم‌نهاد صاحب‌نظر و مجرب در این حوزه واگذار می‌شود و نه‌تنها درآمدی ندارد، بلکه هزینه‌هایی نیز به شهرداری تهران تحمیل می‌کند. هزینه‌هایی که البته سال‌هاست در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی توسط شهرداری تهران خرج می‌شود و نتایج و تأثیر آن در پایتخت غیرقابل کتمان است. »

آمادگی واگذاری بهاران به هر تشکلی را داریم اما …

قدیمی با بیان این که کمتر تشکل و سازمانی حاضر می‌شود در بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تهران، پابه پای شهرداری تهران حرکت کند گفت:«بارها اعلام کرده بودیم و الان هم می گوییم که سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، همین الان هم با آغوش باز پذیرای سازمان‌های مردم نهاد و متخصص در این حوزه است که با کسب مجوز از سازمان بهزیستی، همکاری خود را با شهرداری تهران برای اداره مجتمع‌های بهاران آغاز کنند؛ اما نکته این است که کمتر تشکلی حاضر می‌شود درد و رنج و هزینه‌های ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را به جان بخرد و در فضایی که بحث سوددهی مالی اصلاً مطرح نیست، کسی رغبتی برای ورود ندارد. تنها تشکل‌های دغدغه مند و دلسوزان آسیب‌های اجتماعی وارد فضای همکاری با شهرداری تهران شده‌اند و این نوع نگاه سیاسی، جفا در حق آنان نیز هست. »

او با انتقاد از سیاسی کردن بحث آسیب‌های اجتماعی افزود:« نیازمندان و آسیب دیدگان شهر و خانواده‌های آنان، چیزی به نام اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نمی‌شناسند. آنان تنها نیازمند مهربانی و همدلی هستند تا دوباره به زندگی و اجتماع برگردند  یا لااقل شب‌ها بی‌سرپناه نمانند و سر گرسنه بر بالین نگذارند. » مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: «کاش لااقل آقایان می‌دانستند کارکرد مجموعه‌های بهاران چیست یا حتی یک‌بار برای بازدید به این مراکز می‌آمدند تا ناآگاهانه و صرفاً بر اساس منافع سیاسی و حزبی، موضع‌گیری نکنند. کاش می‌دانستند حوزه آسیب‌های اجتماعی، نیازمند نگاه انسانی است و نه دعواهای سیاسی و مجادله‌های حزبی و جناحی. »

قدیمی در پایان تصریح کرد: «سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به‌عنوان متولی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت، همچنان با قوت و به دور از نگاه سیاسی، به وظیفه خود در قبال رسیدگی به نیازمندان شهر تهران و بازگشت آنان به جامعه، فعالیت و امیدآفرینی خواهد کرد. » به نظر می‌رسد در هفته‌های پایانی مدیریت دکتر محمد‌باقر قالیباف بر شهرداری تهران، موج جدید حمله‌ها و هجمه‌های اصلاح‌طلبان علیه مدیریت شهری شدت گرفته است. به‌ویژه در هفته‌های اخیر که طیف منتقد شهردار فعلی تهران، می‌خواهد موج خبری و رسانه‌ای افتتاح پروژه‌های عظیمی چون باغ کتاب تهران را به حاشیه براند؛ حتی با استفاده از زمین آسیب‌های اجتماعی که مدیران شهری بارها اعلام کرده‌اند که زمین مناسبی برای بازی سیاسی نیست.

مشرق

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 16

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سرشماری ۱۳۹۵، صدایی که شنیده نشد

ی جولای 9 , 2017
نودیها:سرشماری ۱۳۹۵، صدایی که شنیده نشد گزارش سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ در زمانی منتشر شد که افکار عمومی متوجه بحثهای انتخابات ۹۶ بود و گوشها صدای سیاست را دنبال می کردند. لذا زنگهای هشداری که این آمار به صدا درآورد در همهمه و هیاهوی انتخابات شنیده نشدند و […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...