مقابله با گرمازدگی در هوای گرم

اشتراک گذاری :

نودیها:هوا بسیار گرم است و احتمال بروز گرمازدگی وجود دارد. در این هوای گرم باید تمهیداتی برای مقابله با گرمازدگی بخصوص در کودکان و سالمندان به کار بست. در این مطلب شما را با این روش ها آشنا می کنیم.

دمای بدن را کنترل کنید

همه افراد در هر سنی باید مراقب قرار داشتن در معرض نور خورشید باشند، چون باعث بروز عوارض جدی مانند از دست دادن هوشیاری، خستگی، افت فشار، سردرد، خواب آلودگی، افزایش دمای بدن و غیره می شود. دمای بدن علامت خوبی برای بررسی گرمازدگی یا تب است. 

در حالت عادی دمای بدن ۳۷.۳ درجه است. اگر دمای بدن به بالای این میزان برسد احتمال بروز گرمازدگی نیز وجود دارد و اگر این دما از ۳۸.۵ درجه بالاتر برود باید نگران بود. بنابراین بهتر است درجه حرارت بدن خود و یا کودکان و سالمندان را کنترل کنید و در صورت لزوم به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید.

به طور مرتب دوش بگیرید و وضعیت بدنی تان را چک کنید

مصرف آب کافی و دوش گرفتن منظم در هوای بسیار گرم بسیار مهم است. هر فرد بالغ باید روزانه بین ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشد. افرادی که بیرون از منزل کار می کنند، در دمای بالا لازم است حتی تا ۴ و ۵ لیتر آب نیز مصرف کنند. علاوه براین دوش گرفتن منظم نیز روش خوبی برای خنک کردن بدن است.لازم نیست که حتما دوش آب یخ بگیرید. 

یادتان باشد که ادرار خود را کنترل کنید. لازم است که به میزان کافی دفع ادرار داشته باشید، در غیر این صورت نشان دهنده این است که بدن تان دچار کم آبی است. اگر ادرارتان کم شده است باید بیشتر آب مصرف کنید. البته عکس این موضوع نیز صادق اشت. اگر زیاد به دستشویی می روید، به این معنی است که همچنان مشکل آب بدن دارید. 

برای تست کم آبی بدن از تکنیک نیشگون گرفتن پوست پشت دست استفاده کنید. اگر پوست نیشگون گرفته شده به صورت چروک شده باقی بماند به این معنی است که بدن تان دهیدراته (کم آب) شده است. رنگ زبان نیز می تواند نشان دهنده وضعیت آب بدن باشد. اگر زبان قرمز، خیلی خشک و زبر شده باشد نشان دهنده کم آبی بدن است.

به میزان زیادی میوه و سبزیجات میل کنید

توصیه می شود برخی ساعات خاص مانند صبح زود و یا عصر زمانی که هوا خنک تر است را برای ورزش های بیرونی مانند دوچرخه سواری، دویدن و غیره انتخاب کنید

به عقیده متخصصان مصرف مواد غذایی تازه و زودهضم مانند میوه های تازه، سبزیجات، سالاد و غیره برای روزهای گرم و پیشگیری از گرمازدگی مفید است. توصیه می شود که برای هضم بهتر غذا حتما در مکان های خنک و به دور از گرمای شدید قرار بگیرید. در واقع هر آنچه که حاوی آب باشد مانند میوه های آبدار روش مکملی برای تامین آب بدن و مقابله با گرمازدگی است. توصیه می شود از مصرف مواد غذایی سنگین و دیرهضم بپرهیزید.

مراقب سالمندان باشید

افراد سالمند در اکثر موارد تامین آب بدن را فراموش می کنند و معمولا افراد وابسته ای هستند. بنابراین لازم است که شما حواستان به سلامت و میزان مصرف آب آنها باشد. به طور مرتب به آنها آب دهید. علاوه بر این لازم است به غیر از آب، سوپ های سرد و همچنین نوشیدنی های شیرین نیز مصرف کنید. بهتر است نوشیدنی های متنوع بنوشید تا دلتان را نزند. اگر در خود و یا هر یک از اعضای خانواده علائمی از سرگیجه را مشاهده کردید به صورت اورژانسی به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

مراقب فرزندان کم سن و سال خود باشید

کودکان نیز مانند افراد سالمند حواس شان به تامین آب بدن نیست و از آنجایی که به والدین خود وابسته هستند ممکن است در اثر بی توجهی آنها دچار مشکل شوند. بنابراین لازم است که در روزهای گرم توجه ویژه ای به آنها داشته باشید. ممکن است بچه ها به خاطر قدشان نتوانند به راحتی به شیر آب یا آب سردکن و یخچال دسترسی داشته باشند. بنابراین از خیر مصرف آب و نوشیدنی بگذرند. 

لازم است نه تنها به طور مرتب به آنها آب و مایعات بدهید، بلکه هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بدن شان را خنک کنید. آنها را تشویق به دوش آب ولرم کنید و اگر تمایل نشان ندادند خودتان آنها را به حمام ببرید. کافیست آب حمام حدود ۲ تا ۳ درجه کمتر از دمای بدن باشد. حتی می توانید با شستشوی دست و صورت آنها به پایین آمدن دمای بدن شان کمک کنید. اگر علائمی همچون کاهش هشیاری، گیجی و دیگر علائم گرمازدگی را در کودکان مشاهده کردید، به سرعت آنها را به مراکز درمانی برسانید.

ورزش را در ساعت اولیه روز یا عصر انجام دهید

نیازی نیست که در روزهای گرم ورزش را کنار بگذارید و فقط زیر کولر بنشینید. فقط کافیست برخی نکات را در نظر داشته باشید و احتیاط کنید. بهترین کار این است که ورزش را برحسب شرایط بیرون انجام دهید، یعنی اینکه در گام اول در قبل، حین و بعد از ورزش به میزان کافی آب بنوشید، چون در حین ورزش میزان تعریق بیشتر میشود و بدن آب بیشتری از دست می دهد که باید جبران شود. 

توصیه می شود برخی ساعات خاص مانند صبح زود و یا عصر زمانی که هوا خنک تر است را برای ورزش های بیرونی مانند دوچرخه سواری، دویدن و غیره انتخاب کنید. اگر در منزل و یا سالن های ورزشی ورزش می کنید، کمتر احساس ناراحتی خواهید داشت، اما در هر حال باید به طور مرتب مایعات مصرف کنید. 

یادتان باشد که گرمای شدید با افزایش آلودگی هوا نیز همراه است و ممکن است برای برخی افراد مانند افراد مبتلا به آسم یا افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند، مشکل ایجاد کند. بنابراین لازم است که موقع ورزش کردن در هوای آزاد، علاوه بر گرما به آلودگی هوا نیز توجه داشته باشید.

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

ساعت ۶ تا ۸ صبح و ۱۴ تا ۱۶ خطرناک‌ترین زمان رانندگی

ی جولای 2 , 2017
نودیها:هر سال فصل تابستان که از راه می‌رسد هموطنان کار را چند روزی تعطیل کرده و دست خانواده را می‌گیرند تا به سمتی از این کشور پهناور بروند و به قول معروف استراحت کنند. علیرغم گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی خیلی ها اعتقادشان این است که سفر با ماشین […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...