مردم جمهوری آذربایجان محب ولایت و اهل بیت(ع)

اشتراک گذاری :

نودیها : حضرت آیت‌الله‌‌ نوری‌ همدانی از مراجع عظام تقلید که به همت این سازمان و به میزبانی نمایندگی ولی‌فقیه در آذربایجان و اداره مسلمانان قفقاز و با همکاری رایزنی ایران به باکو سفر کرده است، با حضور در حسینیه ایرانیان مقیم باکو با اقشار مختلف مردم و نمازگزاران دیدار و پس از اقامه نماز جماعت، به سخنرانی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی ایران به برکت ولایت حاصل شد و آرمان‌هایش امروز به گستره کل جهان گسترش یافته است.

وی با اشاره به آیه ۵۰ سوره طاها و حدیث ثقلین گفت: از دیدگاه قرآن، احادیث و روایات وارده خلقت انسان با هدایت توأم بوده است و خداوند تمامی موجودات عالم هستی را به خیر و سعادت رهنمون ساخته است. در حقیقت حضرت حق برای هدایت انسان، عوامل مختلفی را قرار داده است تا بشر در صراط مستقیم حرکت کرده و عبودیت به جای آورد.

مرجع تقلید عالم تشیع با اشاره به اینکه علمای اسلام پنج نوع ولایت را معرفی کرده‌اند، اظهار داشت: اولین نوع ولایت در آیه ۲۳ سوره شوری مورد اشاره قرار گرفته که عبارت از ولایت مودت، محبت و معرفت به اهل بیت پیامبر اسلام(ص) است. ولایت هدایت دومین نوع است، با این توضیح که احکام خداوند را باید از اهل بیت(ع) فرا گرفت؛ البته شیعیان همواره بر وحدت و همگرایی فرق اسلامی تأکید دارند تا دشمنان با ایجاد تفرقه میان مسلمانان سوء استفاده نکنند، اما بر این عقیده‌اند که بایستی معارف را از قرآن و اهل بیت (ع) آموخت.

آیت‌الله‌ نوری‌ همدانی، با بیان اینکه نقشه شوم دشمنان اسلام تفرقه میان مسلمانان با استفاده از گروه‌های تروریستی داعش، بوکوحرام و فرقه‌های ضاله‌ای چون وهابیت است، افزود: شیعه و سنی با هم برادر هستند و در فضای اتحاد می‌توانند فتنه تفرقه دشمنان را خنثی کنند.

مرجع تقلید عالم تشیع نوع دیگر ولایت را ولایت حکومت عنوان کرد و گفت: خداوند متعال خواسته اولیاء جامعه، پیامبران و ائمه اطهار باشند، چراکه سرنوشت و امور مسلمانان بسیار مهم و با اهمیت است، هیچ گاه خداوند سرنوشت و کرامت بشری را در دستان ظالمان و مستکبران قرار نداده است. چهارمین نوع ولایت آن است که بدانیم پیامبران و ائمه اطهار(ع) واسطه فیض الهی در عالم هستی هستند و نوع دیگر ولایت تکوینی است با این توضیح که خداوند قدرتی در وجود انبیاء و اهل بیت(ع) قرار داده که از عهده افراد دیگر خارج است.

آیت‌الله‌ نوری‌همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عشق و ارادت مردم جمهوری آذربایجان به ائمه اطهار(ع) گفت: عزاداری‌های ماه محرم و صفر در این کشور اسلامی سابقه‌ای درخشان دارد، بدانید که پیامبر اسلام فرمودند: امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات بشریت است.

وی با بیان اینکه مکتب حضرت سیدالشهدا(ع) مکتب «هیهات من الذله» است، گفت: کسی که می‌خواهد از ذلت رهایی یابد، باید به این مکتب تمسک جوید، چنانکه در ایران پس از چندین قرن تسلط رژیم‌های مستکبر و بیگانگان بر کشور، امام خمینی(ره) با احیای مکتب اسلام و مکتب عاشورا توانست ملت را از یوغ مستکبران خارج کند.

مرجع تقلید عالم تشیع افزود: انقلاب اسلامی ایران به برکت ولایت حاصل شد و آرمان‌هایش امروز به گستره کل جهان گسترش یافته است، انقلاب اسلامی ایران سلطه مستکبران در کشور را قطع و تمام مستضعفان و محرومان جهان را بیدار کرد، اگر امروز در سوریه، عراق، لبنان، پاکستان و افغانستان ناامنی وجود دارد؛ اما به برکت ولایت در ایران امنیت کامل برقرار است.

مردم آذربایجان علاقه خاصی به مراجع عظام تقلید دارند

حجت‌الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد نماینده ولی‌فقیه در جمهوری آذربایجان بیان کرد: آذربایجان همواره مهد پرورش و تربیت علما، بزرگان، مراجع و مجتهدین عالیقدر بوده است.

وی با بیان اینکه حضرات آیات شیخ عبدالغنی و شیخ حسین بادکوبه‌ای مفاخر دینی این دیار هستند، اظهار داشت: مردم آذربایجان علاقه خاصی به مراجع عظام تقلید دارند، حضور پرشور و وصف‌ناپذیر امروز اقشار مختلف مردم برای دیدار با آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی مصداق این ادعاست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان، افزود: این برای اولین بار است که یک عالم، مجاهد و مرجع تقلید به آذربایجان سفر کرده و مردم این کشور مفتخر به حضور آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی هستند، به یقین امروز مردم باکو شکرگزار خداوند متعال هستند که فرصت این دیدار فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی بیش از ۸۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورده است، تصریح کرد: این مرجع تقلید نه تنها در عرصه علم و فقه، بلکه در عرصه مبارزات ضد ستمشاهی نیز سابقه درخشانی دارند.

آیت‌الله‌‌ نوری‌همدانی همچنین با حضور در شهر شاماخی، ضمن دیدار با فرماندار و مسئولان از مسجد تاریخی «جمعه شاماخی» بازدید به عمل آورد.

در پی این بازدید آیت‌الله‌‌العظمی نوری‌همدانی پس از اقامه نماز جماعت در سخنانی به اهمیت حفظ و تحکیم وحدت بین مسلمانان تأکید کرد و در جمع مسلمانان شیعه و سنی این منطقه گفت: وحدت و همدلی مسلمانان ضرورت اصلی و لازم برای پیشرفت جوامع اسلامی است.

وی در ادامه افزود: تفرقه میان امت اسلامی در طول تاریخ نه تنها هیچ سودی به حال مسلمانان نداشته است، بلکه بدترین ضربه‌ها را بر پیکره اسلام وارد کرده است، بنابراین باید با وحدت، انسجام و یکدلی اسلام ناب و حقیقی را به جهانیان معرفی کنیم.

منبع : خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 2

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود آهنگ عربی ـ فارسی «بی پناه» - برای کودکان سوری و فلسطینی

ش سپتامبر 5 , 2015
شعر فارسی و عربی «بی پناه» به این شرح است: نَحْنُ الْاَیتامْ،عَنِ الْوَفا، إِرْحَمْ بِنا اُنْظُرْ إِلَیْنا،رَبَّنا! إِرْحَمْ بِنا (پروردگارا ما یتیم هستیم، از روی کرامت به ما رحم کن و بر ما نظر نما) اُنْظُرْ الهی (نگاه کن خدای من) نحن الْغَریبٌ (ما غریب هستیم) اُنْظُرْ إِلى’ آهی (به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...