ماجرای ۷ زن روستایی و ایجاد ۳۵ شغل

اشتراک گذاری :

نودیها :  مدیرعامل یک تعاونی موفق روستایی می گوید: “در تاکید قرآن کریم بر امر تعاون و همکاری، حکمتی متعالی نهفته است. ما برکت تعاون را با همه وجود در کارمان احساس کردیم.

فقط ۷ زن روستایی گرد هم آمدند و دست در دست هم گذاشتند و در نتیجه تعاون آن ها ۳۵ شغل در روستای ما ایجاد شد. برای اینکه اقتصادی سالم و قرآنی داشته باشیم، باید بخش تعاون و به خصوص تعاون روستایی را جدی بگیریم.”

بخش تعاون از جایگاهی رفیع در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. این مساله برآمده از تاکید ویژه اسلام و قرآن کریم بر اهمیت تعاون و همکاری مسلمین در امور گوناگون از جمله کار و فعالیت اقتصادی است.

تعاونی های روستایی در اقتصاد کشاورزی نقشی مهم و انکار ناپذیر دارند. از جمله اهداف تشکیل تعاونی‌های روستایی تجمیع سرمایه‌ها، تامین نهاده‌های مشترک کشاورزی به صورت عمده و استفاده از تخفیف در خرید آن و هماهنگی و هم افزایی در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی است به طوری که بیشترین سود به کشاورزان که زحمت اصلی تولید محصول را برعهده دارند برسد.

بر این اساس رشد و گسترش تعاونی های روستایی نقشی بسیار مهم در اشتغال زایی روستایی و ارتقاء معیشت روستائیان دارد.

خانم اکرم آرزومندی، مدیرعامل یک تعاونی موفق روستایی است که در حوزه هایی چون کشت گیاهان دارویی، تولید قارچ، کشت زعفران، تولید انواع ترشیجات و صنایع تبدیلی مشغول فعالیت است. اکرم آرزومندی در عین حال مسئول یک گروه جهادی تخصصی در زمینه اشتغالزایی است.

او با برگزاری اردوی جهادی در روستاهای شهرستان کمیجان به توانمندسازی زنان روستایی در زمینه خوداشتغالی اهتمام می ورزد.

توزیع نشاء گیاهان دارویی در میان زنان روستا و خرید محصول نهایی

اکرم آرزومندی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج سازندگی درباره چگونگی رسیدن به ایده تشکیل تعاونی روستایی، می گوید: “حدود ۷ سال قبل دوره های آموزشی خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و بازاریابی را گذراندم که بسیار مفید بود.

در این دوره ها آموختم که چگونه باید یک چرخه اقتصادی را از تولید تا بازاریابی اداره کرد. زنان روستای ما با وجود برخورداری از مهارت کشاورزی و در اختیار داشتن زمین و آب از درآمدزایی ناتوان بودند. در نتیجه تصمیم گرفتم با همکاری ۶ بانوی دیگر از طریق تاسیس یک تعاونی روستایی از ظرفیت های بانوان روستایی برای درآمدزایی و ایجاد شغل استفاده کنم.”

وی می افزاید: “اقلیم کمیجان برای پرورش برخی از گیاهان دارویی شرایط مناسبی دارد، ما گیاهان دارویی که نیاز کمتری به آب داشتند را برای پرورش انتخاب کردیم، ۷ سال است که نشاء گیاهان دارویی را در اختیار زنان روستایی قرار می دهیم، زنان روستایی در زمین هایشان این گیاهان را پرورش می دهند و تعاونی محصول نهایی را دوباره از آن ها می خرد. آویشن، نعناع، مریم گلی، گل گاو زبان، سیر، بادرنج و سایر گیاهان دارویی برخلاف اراک، در قم بازار خوبی دارد و خانم های روستایی از سود حاصله راضی هستند.”

راه اندازی ۲۴ کارگاه تولید قارچ 

پرورش قارچ یکی دیگر از عرصه های فعالیت اکرم آرزومندی است. او در این باره خاطرنشان می کند: “چند سالی می شود که دو سالن تولید قارچ دکمه ای را به همراه خانم های روستایی اداره می کنیم. حاشیه سود تولید قارچ در منطقه ما نزدیک به ۳۰ درصد است. موفقیت کارگاه تولید قارچ ما باعث شد خیلی ها در کمیجان برای پرورش قارچ ترغیب شوند. در نتیجه ۲۴ کارگاه تولید قارچ در کمیجان به راه افتاد که هدایت، آموزش و مشاوره تاسیس همه آن ها بر عهده من بود.”

اکرم آرزومندی درباره کشت زعفران، تصریح می کند: “کشت زعفران در کمیجان اولین بار توسط اینجانب به صورت آزمایشی انجام شد و پس از موفقیت آمیز بودن به صورت کاملا جدی توسط سایر کشاورزان دنبال شد.

زعفران نیاز آبی زیادی ندارد و با اقلیم منطقه کمیجان سازگار است، هر کیلو زعفران حدود ۸ میلیون تومان به فروش می رود و می توانم بگویم تقریبا همه پول حاصل از فروش زعفران سود است. در حال حاضر همه اعضای خانواده من در کشت زعفران مشارکت دارند.”

تولید ترشی؛ راهی برای جلوگیری از هدر رفت محصولات

او درباره تولید ترشیجات توسط زنان روستایی و فروش آن در بازار می گوید: “تولید ترشی از محصولات باغی، یکی از راه های جلوگیری از هدر رفتن و ضایع شدن آن هاست.

ما در کمیجان با ریزش هلو و زردآلو از درختان در اثر وزش بادهای شدید روبرو هستیم و این محصولات پای درختان از بین می روند.

برای تولید این میوه ها آب زیادی صرف شده و درخت از خاک تغذیه کرده است، پس نباید بگذاریم هدر بروند. با این میوه ها ترشی درست می کنیم و بعد از بسته بندی در بازار می فروشیم. ما متوجه شدیم که یکی از مشکلات پرورش دهندگان قارچ، تولید قارچ درجه ۲ است که روی دستشان می ماند. به همین دلیل ترشی قارچ را ابداع کردیم و خودمان قارچ های درجه ۲ را از کارگاه ها می خریم.”

استفاده بهینه از صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی دیگر عرصه فعالیت تعاونی زنان روستایی به مدیریت اکرم آرزومندی است. او در این باره می گوید: “صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی ارزش افزوده تولید می کند و اجازه حیف و میل شدن آن ها را نمی دهد. ما یک دستگاه بسته بندی و یک دستگاه خشک کن در اختیار داریم.

گیاهان دارویی، زعفران و … را با همین دستگاه بسته بندی می کنیم و با قیمت بهتری می فروشیم. با دستگاه خشک کن هم انواع میوه های خشک را تولید می کنیم. علاوه بر این با استفاده از دستگاه خشک کن از قارچ های اضافی کارگاه مان، پودر قارچ و قارچ ورقه ای تهیه می کنیم و به عنوان یک افزودنی مناسب برای سوپ و سایر غذا ها می فروشیم.”

برگزاری اردوی جهادی اشتغالزایی

اکرم آرزومندی دغدغه کارآفرینی برای روستائیان را دارد و با همکاری بسیج سازندگی اقدام به تشکیل یک گروه جهادی کرده است. او که به دلیل تلاش هایش در مسیر آموزش و توانمندسازی زنان روستایی به عنوان جهادگر برتر مورد تقدیر قرار گرفته، تصریح می کند: “به همراه چند نفر از خانم هایی که از مهارت مناسبی برخوردارند، به صورت متناوب در روستاهای شهرستان کمیجان اردوی جهادی برگزار می کنیم.

می خواهیم تکلیفمان را در تحقق اقتصاد مقاومتی ادا کنیم، تلاش ما این است که تجربیاتمان را به خانم های روستایی منتقل و آن ها را توانمند کنیم.

زنان روستایی کشاورزی را بلد هستند و زمین و آب هم در اختیار دارند، پس می توانند درآمد داشته باشند به شرط اینکه بدانند چه چیزی باید تولید کنند و چگونه آن را به بازار ارائه کنند. بعد از آخرین اردوی جهادیمان، ۲ نفر از خانم ها پرورش قارچ و ۶ نفر کشت زعفران را آغاز کردند.”

اگر اقتصاد سالم و قرآنی می خواهیم

او می افزاید: “در تاکید قرآن کریم بر امر تعاون و همکاری، حکمتی متعالی نهفته است. ما برکت تعاون را با همه وجود در کارمان احساس کردیم. فقط ۷ زن روستایی گرد هم آمدند و دست در دست هم گذاشتند و در نتیجه تعاون آن ها ۳۵ شغل در روستای ما ایجاد شد. برای اینکه اقتصادی سالم و قرآنی داشته باشیم، باید بخش تعاون و به خصوص تعاون روستایی را جدی بگیریم.”

اکرم آرزومندی با تاکید بر اهمیت صنایع تبدیلی و نقش آن در اشتغالزایی، می گوید: “همان طور که رهبر انقلاب اسلامی گفتند، باید صنایع تبدیلی را گسترش دهیم تا محصولات از بین نرود و در روستاها شغل ایجاد شود.

تعاونی ما از بسیج سازندگی ۱۵ میلیون تومان وام گرفت و توانست دستگاه صنایع تبدیلی و کارگاه تولیدی برپا کند، اما ما باز هم نیازمند تسهیلات بیشتر هستیم.

مسئولان برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید روی زنان روستایی و تعاونی ها حساب کنند و آن ها را جدی بگیرند.

 خبرگزاری فارس به نقل از سازمان بسیج سازندگی

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 15

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سخنان برخی بزرگان تاریخ معاصر در مورد امام حسین(ع)

پ اکتبر 29 , 2015
نودیها – گاندی: من نهضتم را مدیون حسین بن علی (ع) هستم و من چیز تازه ای برای مردم هندوستان به ارمغان نیاورده ام. چارلز دیکنز (نویسنده انگلیسی): اگر منظور امام حسین(ع) جنگ در راه خواسته‌های دنیایی خود بود، من نمی‌فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...