قمه زنی آری یا نه ؟

اشتراک گذاری :

نودیها :  کتاب «شعائر حسینی: بررسی فقهی قمه زنی، تعزیه خوانی، لباس سیاه و حمل عَلَم و نخل» نوشته حجت الاسلام والمسلمین نادعلی علی نیا خطیر، به زودی از سوی دفتر نشر معارف منتشر می‌شود.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: «شعائر حسینی هم‌چون سایر شعائر دینی، تأثیر شگرفی در زنده نگه‌داشتن روحیه دینی و حفظ امنیت اسلامی متدینین، به خصوص شیعیان و یأس و ناامنی دشمنان اسلام داشته است. اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع) با زبان‌های گوناگون و رفتارهای عملی خود به تکریم و تعظیم مجالس سوگواری آن حضرت همّت گماشتند.

برخی از شعائر حسینی و بعضی از انواع عزاداری‌های نوظهور مانند قمه ‌زنی، از مسیر حقیقی خود خارج شده و به جای آن‌که تبلیغی آشکار و محکم برای دین حنیف اسلام و مکتب حقّه جعفری به شمار آید و دشمنان را مأیوس سازد، تأثیری معکوس داشته است. به همین دلیل نقش حاکم اسلامی در این‌جا کاملاً روشن می‌شود تا مسیر عزاداری به سمت و سویی هدایت نشود که مقصود و مطلوب دشمنان است.»

وی در ادامه می‌نویسد: «مسأله قمه‌زنی بیش از سایر علائم مربوط به عزاداری،‌ محل بحث و اختلاف میان فقهای امامیه است. گروهی آن را کاری بیهوده و موجب وهن شیعه و یا اضرار به نفس دانسته و به حرمت آن فتوی داده‌اند، بلکه حکم حکومتی درباره آن وجود دارد، اما گروهی دیگر، این عمل را  نه موجب وهن شیعه می‌دانند و نه از مصادیق اضرار به نفس، بر این بنیانْ به اباحه و حتی استحباب آن حکم نمودند.»

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است تا شعائر حسینی را در قدم اول از نگاه قواعد فقهی و دیدگاه فقها مورد بررسی قرار دهد و در قدم دوم، بُعد حکومتی آن را نیز نشان داده و وظیفه حاکم اسلامی در این‌باره را پی بگیرد.

بنابراین، تحقیق حاضر مشتمل بر مباحث مقدماتی و شش فصل جداگانه است و آن‌ها عبارتند از؛ ۱. مفهوم‌شناسی شعائر حسینی (مقدسات) ۲. حاکم اسلامی و اقامه شعائر حسینی ۳. جایگاه گریستن و گریه برای امام حسین(ع) در اسلام ۴. بررسی حکم قمه‌زنی در فقه شیعی ۵. تعزیه‌خوانی (شبیه‌خوانی) ۶. پوشیدن لباس سیاه از نگاه فقه و فقها.

منبع : فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 19

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

۱۰ دیکشنری برتر آنلاین

س فوریه 2 , 2016
نودیها :  این روزها با وجود شبکه اینترنت دسترسی به منابع و مطالب بیش از پیش شده است؛ در این بین دانشجویان و محققان که جمعیت زیادی در کشور را به خود اختصاص داده اند، بیشترین علاقه مندان به منابع اصلی و لاتین دارند. اما یکی از مشکلات دانشجویان دسترسی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...