قطعنامه‌ای که شاید مصیبت شود

اشتراک گذاری :

علی بختیاری زاده – هفته گذشته پس از ماه ها بحث و مذاکره ایران و گروه ۵+۱ توانست به متنی مشترک برای توافق هسته ای دست یابد. هر دو طرف از این متن ابراز رضایت کرده و آن را در چارچوب بازی برد برد دانسته اند. سوای مواضع دولت های ایران و آمریکا که سفت و سخت پشت این توافق ایستاده اند و بر خوشمزگی آشی که پخته اند تاکید می کنند محافل کارشناسی و توده مردم ایران با دیدی همراه با بیم و امید به آن می نگرند. امید به این که مطالبات مردم ایران از جمله لغو تحریم ها و حفظ حقوق هسته ای در متن توافق لحاظ شده باشد و ترس از این که راه دروهای طرف غربی در عمل به تعهداتش بسته نشده باشد و منافذی برای نیرنگ و خدعه طرف غربی در متن توافق بازمانده باشد.
در این جا به یکی از بیم و نگرانی هایی که در مورد این توافق وجود دارد اشاره می کنیم. شورای امنیت سازمان ملل قرار است طی هفته جاری قطعنامه ای را به تصویب برساند تا به توافق هسته ای ایران و گروه ۵+۱ رسمیت بین المللی دهد. با این قطعنامه همه قطعنامه های پیشین شورای امنیت که به بهانه برنامه هسته ای ایران تصویب شده بود لغو می شود و ترتیبات لغو تحریم ایران و کاهش سطح برنامه هسته ای این کشور که در توافق هسته ای مورد موافقت طرفین قرار گرفته است تایید می شود. همراه این قطعنامه متن توافق هسته ای و ضمائم آن نیز منتشر خواهد شد که بدین ترتیب با رای مثبت اعضای شورای امنیت جنبه بین المللی پیدا می کند.
اگر توافق هسته ای به سر انجام برسد و دولت اوباما بتواند آن را به کنگره جنگ طلب آمریکا بقبولاند و دولت آینده آمریکا هم که احتمالا از جناح تندرو جمهوری خواهد خواهد بود زیر آن نزند( با توجه به این که راه آن در متن توافق بازگذاشته شده است) همه چیز به خیر و خوبی تمام می شود و پرونده هسته ای ایران عادی خواهد شد.
اما اگر توافق پشت سد کنگره بماند یا به هر نحوی کان لم یکن شود چه؟ ایران می ماند و قطعنامه ای که در آن هیچ تحریمی لغو نشده، حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته نشده در عین حال به تحریم های سه جانبه کنگره آمریکا علیه ایران جنبه بین المللی داده است و این است که می شود قوز بالا قوز.
یکی از ضمائم توافق هسته ای مربوط به تحریم های سه جانبه ای است که کنگره آمریکا علیه ایران وضع کرده و بر اساس آن شرکت های خارجی همکار با ایران مورد مجازات و جریمه دولت آمریکا قرار می گیرند. آن چه برای اقتصاد ایران ایجاد مشکل کرده است همین تحریم ها بوده و وقتی این ضمیمه به قطعنامه شورای امنیت پیوست شود در صورت تصویب این قطعنامه در واقع مصوبه کنگره آمریکا مورد تایید و تصویب شورای امنیت قرار می گیرد.
بر این اساس کشورهای معدودی هم که بی توجه به تحریم های سه جانبه آمریکا به همکاری های خود با ایران ادامه داده اند از این پس اگر رویه سابق را ادامه دهند قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده اند نه قانون داخلی کنگره آمریکا و این یکی از ایرادهای حقوقی وارده به متن توافق هسته ای است.
منبع : تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

قطعنامه جنگ!

د جولای 20 , 2015
حسین علوی در یادداشت خود در روزنامه وطن امروز که با عنوان «قطعنامه جنگ» منتشر شده آورده است:  به احتمال فراوان امروز شورای امنیت قطعنامه مربوط به متن جمع‌بندی مذاکرات وین را تصویب می‌کند، قطعنامه‌ای که براساس جمع‌بندی برجام یکی از مراحل سیکل مرتبط با اجرای توافق هسته‌ای است. اما […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...