«فروشنده» چه چیز را فروخته است؟!

اشتراک گذاری :

سایت نودیها :  «جبار آذین» منتقد پیشکسوت سینما در روزنامه «جوان » نوشت:

تمام جشن‌ها، جشنواره‌ها و مراسم فرهنگی و هنری و سینمایی جهان از علمی تا بین‌المللی با اهداف و برنامه‌های ویژه کشورهای برگزار کننده و در جهت تبلیغ و انتقال پیام‌های منطبق با فرهنگ و سیاست‌های آنها برگزار می‌شود و این معنا درباره جشنواره‌های متعدد ریز و درشت داخلی و جهانی از جمله جشنواره‌های فیلم مقاومت و فیلم فجر هم مصداق دارد. واضح است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان و مجریان این جشنواره‌ها در اجرای آنها و گزینش فیلم‌ها و محصولات فرهنگی از معیارها و فاکتورهایی بهره می‌برند که در جهت اهداف برگزاری آنها باشد؛ وگرنه عاقلانه نیست که میلیون‌ها دلار و ریال خرج کنند و در بوق و کرنای جهان بدمند و هزینه‌های سرسام آور تبلیغاتی برای ایجاد جنجال به راه اندازند، بدون آنکه چشمداشت و انتظار و توقعی داشته باشند. اینکه گفته شود برای همدلی و همراهی و یاری انسان‌ها و ارتقای فرهنگ جهانی چنین جشنواره‌ای برگزار می‌گردد، تنها جنبه شعار و تزئینی و تبلیغاتی دارد. کما اینکه برگزار‌کنندگان جشنواره ایرانی نیز در مسیر اهداف ارزشی و انقلابی و آرمان‌های ملی و جهانی ایران اسلامی این مراسم را برگزار می‌کنند. هیچ کدام از جشن‌ها و جشنواره‌های جهانی به ویژه مراسم رنگین فرهنگی، هنری و سینمایی غربی و امریکایی برای رضای خدا برگزار نمی‌شوند و جشنواره‌های مطرح و جهانی اسکار امریکایی- صهیونیستی و کن حامی همجنس‌بازان و غیره کاملاً در جهت القا و تبلیغ اهداف و سیاست‌های حامیان ملی و سیاستگذاران سیاسی خود عمل می‌کنند. از همین رو هیچ کدام از آنها برای شکوفایی انسان و انسانیت برگزار نمی‌شوند و اهداف انسانی و فرهنگی ندارند. در مورد فیلم دیده نشده «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی که جوایزی از کن برای کارگردان و بازیگر آن به ارمغان آورده و باعث شعف و شادمانی و پایکوبی عده‌ای از اهالی سینما به ویژه آنهایی که دل خوشی از ایران و سینمای ایران ندارند و گروهی که فقط در فکر سوداگری در سینما هستند و قبله آمالشان امریکا و کسب ثروت است و تنی چند از هنرمندان سینما دوست شده است. تا زمان اکران این فیلم در کشور چیز زیادی نمی‌توان گفت، اما در خصوص برگزیده شدن و جوایز فیلم و مفهوم فیلم چند کلامی قابل گفتن است.

واقعیت اینکه تحسین و کسب جایزه نه‌تنها بد نیست، بلکه به خودی خود مطلوب هم هست. دست‌کم نام سینما و هنرمندان ایرانی در جهان مطرح می‌شود که شده است. بنابراین از این منظر خوشایند است، ولی باید دید که این مطرح شدن به نفع سینمای ایران و کشور است یا نشانگر تمایلات خاص برگزارکنندگان کن بوده و اهدافی خاص در پس آن وجود دارد؟! در اینکه جشنواره‌های سینمایی در بطن خود جشنواره‌های سیاسی هستند، تردیدی وجود ندارد و سیاست مسلم انتخاب، نمایش و برگزیده شدن فیلم‌های جشنواره کن هم در راستای اهداف سیاسی آن صورت گرفته است. سیاست و هدف کن با حمایت آشکار از منحرفان فکری و جنسی و همجنس‌گرایان و آثاری که مبلغ این روش و رویه غیراخلاقی هستند تبیین شده و بدیهی است که اغلب انتخاب‌های آنها هم در همین زمینه بوده باشد، حال باید دید که فیلم «فروشنده» هم بر اساس چنین مفهوم و ایده و هدفی انتخاب شده و جوایزی دریافت کرده است یا خیر!

از نگاه تخصصی تبریک گفتن به شهاب حسینی برای انتخاب شدنش به عنوان بازیگر برتر مرد و اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه «فروشنده» و مطرح شدن سینمای ایران چنانچه به راستی بازی خوبی از حسینی ارائه شده و فیلمنامه فروشنده از لحاظ ساختار و معنا قوی باشد، اصلاً چیز بدی نیست، اما اگر در این گزینش‌ها ملاک هنر، تخصص و معنا نباشد باید انگیزه این انتخاب‌ها را در همان محدوده تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم شعار جشنواره کن جست‌وجو کرد. به هر حال دو گروه مشخص در جامعه در خصوص «فروشنده» و فرهادی صف‌آرایی کرده‌اند. مخالفان مدعی انتخاب سیاسی و ضد ایرانی این فیلم هستند و جماعتی که هنر و سینما را انگیزه انتخاب می‌دانند. با این حال طیفی هم وجود دارند که ضمن حمایت از موجودیت سینمای ایران به‌رغم تمام نواقص و مشکلاتش، از هنر و هنرمندان ایرانی و حضور جهانی فیلم‌های سینمای ایران پشتیبانی می‌کنند و با نقد سیاست‌های «کن»ی و مضامینی که ممکن است در فیلم «فروشنده»وجود داشته و خوشایند «کن»ی‌ها بوده و در انتخاب آن نقش ایفا کرده است به این رخداد توجه می‌کنند. با این همه باید صبر کرد برای اکران  عمومی فروشنده و واکنش‌های بعدی مدیران و مسئولان سینما و همچنین اهالی این هنر و دست‌اندرکاران فیلم و مردم همه چیز را روشن خواهد کرد. امیدواریم که فروشنده در بازار سوداگری سینمای جهان آبروی کشور را معامله نکرده باشد و متاع فروشی آن صرفاً به ارائه جلوه‌هایی از هنر و سینما و انسانیت بوده باشد.

فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 11

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عکس جزیره ای عجیب با ۲۰۰ خانواده

چ مه 25 , 2016
[Show slideshow] برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 11

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...