علت عقب نشینی های تیم مذاکره کننده از لغو یکباره همه تحریم ها چه بود؟

اشتراک گذاری :

اظهارات ظریف درباره توقف اجرای تحریم ها نظرات منتقدان روند مذاکرات هسته ای درباره باقی ماندن ساختار تحریم ها را تایید کرد.

 اظهارنظر صریح ظریف در کنار دیگر اظهارات مقامات دولتی بیانگر آن است دولت در موضوع لغو تحریم ها حتی از آنچه آذرماه ۱۳۹۲ در ژنو توافق کرده ، متفاوت است.

محمد جواد ظریف در گفتگو با یک روزنامه اقتصادی در پاسخ به این سئوال که در توافق نهایی تحریم ها لغو می شود یا تعلیق؟ گفت: دولت آمریکا باید اجرای تحریم‌ها را لغو کند و همین اصطلاحی است که در توافق به کار رفته است؛ باید اجرایش را متوقف بکند. این به خاطر این است که نخواستیم وارد دعواهای داخلی آمریکا بشویم. ما دولت آمریکا را مسوول می‌دانیم نه اینکه در کنگره چه اتفاقی می‌افتد یا رئیس‌جمهور چه اقدامی می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را طبق قانون اساسی دارد که اجرای این تحریم‌ها را متوقف کند و اگر توافق انجام شود،این مسوولیت داخلی رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان یک وظیفه بین‌المللی رئیس‌جمهور شناخته می‌شود. الان در مذاکراتی که دوستان ما دارند، با توجه به اظهارنظرهایی که انجام شده ما داریم اطمینان حاصل می‌کنیم که این اقدام اوباما تعهد دولت آمریکا خواهد بود و آثارش هم این خواهد بود که تحریمی علیه کسی اعمال نشود.

وزیر امور خارجه صراحتا تاکید کرده است که دولت آمریکا در نتیجه توافق نهایی باید اجرای تحریم ها را لغو کند.

۵ عقب نشینی از متن توافق ژنو درباره سرنوشت تحریم های آمریکا

اما این اظهارات ظریف بیانگر آن است که تیم مذاکره کننده ایران از آنچه که در ژنو درباره سرنوشت تحریم ها توافق کرده بود عقب نشسته است.

با مقایسه توافق لوزان و توافق ژنو مشخص می شود، سرنوشت تحریم ها در گام نهایی با ۵ تغییر اساسی مواجه شده است.

ذکر این نکته ضروری است که توافق ژنو مبنای توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ است. در برنامه مشترک اقدام (توافق ژنو) بخشی با نام عناصر گام نهایی راه حل جامع (Elements of the final step of a comprehensive solution) وجود دارد که چارچوب توافق نهایی را مشخص کرده است و مفاد توافق نهایی باید در همین چارچوب باشد.

 منبع : رجا نیوز

برنامه مشترک اقدام آذر ۹۲

( عناصر گام نهایی راه حل جامع)

توافق لوزان فروردین ۹۴

متن توافق : به طور جامع تحریم های مرتبط با هسته ای شورای امنیت سازمان ملل، چندجانبه و ملی را بر می دارد.

Comprehensively lift UN Security Council, multilateral and national nuclear-related sanctions

متن توافق: ایالات متحده اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته ای را، همزمان با راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی از اجرای تعهدات کلیدی هسته ای ایران ، موقتا متوقف خواهد کرد.

the US will cease the application of all nuclear-related secondary economic and financial sanctions, simultaneously with the IAEA-verified implementation by Iran of its key nuclear commitments

به طور جامع تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته می شود.

تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته ای

کل ساختار تحریم ها (قانون+اجرای قانون) مدنظر است

بخشی از ساختار تحریم ها (فقط اجرای قانون) مدنظر است

تحریم ها مربوطه برداشته می شود (لغو می شود)

فقط اجرای آن متوقف می شود

شامل همه تحریم ها (اولیه و ثانویه)

فقط تحریم های ثانویه

لغو تحریم ها به موضوع دیگری منوط نشده است.

توقف اجرای تحریم ها به راستی آزمایی آژانس از اجرای تعهدات کلیدی هسته ای ایران منوط شده است

 

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آیا دولت از پیروزی والیبال در مقابل آمریکا خوشحال است؟

س ژوئن 23 , 2015
دو پیروزی سه بر صفر و دلچسب تیم ملی والیبال کشورمان برابر تیم ایالات متحده در ورزشگاه آزادی، آنقدر دوست داشتنی و حال خوب کن بود که حتی بسیاری از هم وطنان را در شب‌های ماه مبارک رمضان به خیابان کشاند تا با پرچم خوشرنگ ایران دور افتخار بزنند. با […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...