عقب نشینی آمریکا در برابر سعودی‌ها!

اشتراک گذاری :

سایت نودیها : اواسط آوریل سال جاری میلادی بود که بحث پیرامون انتشار ۲۸ صفحه از اسناد مرتبط با نقش سعودی ها در حادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا مطرح شده بود و گروهی از سناتورهای این کشور این پرونده را پیگیری می‌کردند.

در همان زمان نیویورک تایمز گزارش داد، “عادل الجبیر” وزیر خارجه عربستان سعودی، کاخ سفید را تهدید کرده است که اگر اسناد مشارکت سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر افشاء شود، عربستانی‌ها به ۷۵۰ هزار میلیون دلار از دارایی های این کشور در خاک آمریکا چوب حراج می‌زنند.

این تهدید وزیر خارجه کم تجربه سعودی، کارگر افتاد و بارک اوباما ۱۹ آوریل ۲۰۱۶ عازم ریاض شد تا ضمن دلجویی از مقامات سعودی به آنان اطمینان دهد که نقش شان در حوادث ۱۱ سپتامبر برملا نمی‌شود.

در همان ایام، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود وقتی با سوال خبرنگاری پیرامون امکان افشاء نقش سعودی ها در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر مواجه شد، چنین گفت: ” نگرانی ما در باره این طرح به تاثیرآن  بر روابط  با یک کشور خاص ارتباط ندارد،‌ بلکه این نگرانی به یک اصل مهم حقوق بین الملل یعنی مصونیت کشورها ارتباط دارد”.

به موازات تهدید وزیرخارجه سعودی و اظهارات مسئولان دولتی آمریکا، سناتور جان کورنین که طرح اسناد ۲۸ صفحه ای را پیگیری می کرد، در مصاحبه ای در واکنش به این موضوع و جنجال آفرینی و هراس افکنی سعودی‌ها گفت: “من درک نمی‌کنم چرا آنها موضع دفاعی به خود گرفته اند. این طرحی برای هدف قرار دادن دولت سعودی نیست. مگر اینکه چیزی در این ۲۸ صفحه طبقه بندی شده ای که آنان از آن می ترسند وجود داشته باشد و ما از آن بی اطلاع باشیم”.

اما عصر روز جمعه سرانجام مباحث و حواشی پیرامون اسناد دخالت سعودی‌ها در حوادث ۱۱ سپتامبر پایان یافت و “جاش ارنست” سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران اعلام کرد که “۲۸ صفحه گزارش حملات ۱۱ سپتامبر که به کنگره ارسال خواهد شد شامل هیچ سند و مدرک جدیدی دال بر دست داشتن مسئولان عربستانی در این حملات نیست”.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که پیش‌تر زبان به تهدید آمریکایی‌ها گشوده بود و خواستار پنهان ماندن اسناد دخالت سعودی ها در حادثه ۱۱ سپتامبر شده بود، پس از انتشار این اسناد که در جهت خواست دولت متبوعش بود، در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سفارت سعودی در واشنگتن گفت: “ما بارها خواهان انتشار این گزارش شدیم. من نمی‌دانم چه انگیزه‌هایی پشت محرمانه خواندن این سند وجود داشت. برای ما مهم است که واقعیت‌ها را بدانیم و جهان بفهمد که این اتهامات صحت ندارد. این مسئله عملا اتفاق افتاده است”!

اما نقش سعودی ها در حوادث ۱۱ سپتامبر در حالی در گزارش اخیر پیرامون اسناد ۲۸ صفحه‌ای، کتمان شده است که پیش‌تر تایید شده بود که ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربایی که حملات به برج‌های تجارت جهانی را انجام دادند شهروند سعودی بودند.

البته آنطور که رسانه‌های آمریکایی خبر داده‌اند، در گزارشی که جمعه شب از سوی کنگره منتشر شد، اگر چه نقش مستقل سعودی‌ها در حادثه ۱۱ سپتامبر انکار شده است، اما در بخش‌های محرمانه گزارش مزبور با استناد به مدارک مختلف “سیا” و “اف‌بی‌آی” تصریح شده که هواپیماربایان در زمان حضور در آمریکا با افرادی در ارتباط بودند که با حکومت سعودی رابطه داشتند.

روزنامه نیویورک پست در مطلبی نوشت، مطابق اسناد ۲۸ صفحه‌ای که از سوی کنگره آمریکا منتشر شده است، “اسامه بثنان” حامی مالی دو هواپیماربا در شهر سن دیگو، در جنوب کالیفرنیا در تاریخ ۱۴ می  ۱۹۹۸به همراه همسر خود مستقیماً از بندر بن سلطان سفیر پیشین عربستان در آمریکا، مبلغ ۱۵ هزار دلار پول دریافت کرده است.

همچنین براساس اسناد ۲۸ صفحه‌ای منتشر شده، شماره تلفنی از شهر آسپن در ایالت کلرادو، محل سکونت بندر بن سلطان، در دفترچه تلفن ابوزبیده، یکی از عوامل اصلی القاعده در زمان حمله به برج‌های دوقلو نیز پیدا شده است.

اما بحث درباره نقش سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر زمانی در آمریکا شروع شد که روزنامه واشنگتن پست در فوریه ۲۰۱۵ به نقل از “زکریا موسی” (یکی از تروریست‌های وابسته به القاعده)، در گزارشی به دست داشتن عربستان سعودی در تأمین مالی سازمان تروریستی القاعده خبر داد.

در همان زمان روزنامه آمریکایی نیویورک پست، اسنادی را در رابطه با نقش و دخالت خاندان آل سعود در هدایت عملیات ۱۱ سپتامبر منتشر کرد؛ اسنادی که ثابت می کرد پلیس فدرال آمریکا «اف بی آی» بر ارتباط عربستان سعودی با حملات یازده سپتامبر سرپوش گذاشته است.

میزان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 17

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

رونمایی از جدیدترین فیش‌های حقوقی /چشم نجومی‌ها روشن !

ی جولای 17 , 2016
سایت نودیها : حسن روحانی در مناظره تلویزیونی پیش از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: «در بحث عدالت باید به مساله رانت و فساد اشاره شود… در عدالت اجتماعی حمایت از محرومین باید در اولویت باشد، کسانی که حقوق ثابت دارند کارمندان، کارگران مورد توجه قرار گیرند و زنان بیکار […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...