Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

شش گام موثر برای اصلاح سبک زندگی سالم

اشتراک گذاری :

نودیها:گام های موثر برای اصلاح سبک زندگی سالم:

گام اول : اگر می‌خواهید عادت‌های سالمی در پیش بگیرید باید یاد بگیرید که این تغییرات را به تدریج و کم‌کم وارد زندگی‌تان کنید. نباید انتظار داشته باشید که یک شبه نتیجه‌ی تغییرات را مشاهده کنید. در واقع پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حدود ۳ تا ۴ هفته وقت می‌برد که تغییری جا بیفتد و تبدیل به عادت روزمره شود.
یکی از مشکلات بزرگ تغییر سبک زندگی در زمینه‌ی تغذیه، یافتن مواد غذایی سالم برای جایگزین کردن مواد غذایی همیشگی برنامه‌ی غذایی است. برای این کار شما باید با مصرف مواد غذایی سالم و جدید شروع کنید و ۴ هفته صبر کنید تا مصرف این مواد غذایی با ذائقه‌تان منطبق شود. با ما همراه باشید تا با چند توصیه برای تغییر سبک زندگی و سوق دادن آن به سمت یک زندگی سالم آشنا شوید.
گام دوم : پیش به سوی نوشیدنی‌های سالم
به تدریج مصرف نوشیدنی‌های گازدار را کم و به جای آن دوغ، آب یا دمنوش هخا را را جایگزین کنید. اگر خیلی علاقه به چای دارید سعی کنید چای ایرانی و کمرنگ مصرف کنید . قند و شکر را حذف کنید. روزانه باید حداقل یک لیتر آب بنوشید. یک عدد لیوترش و کمی عسل به بطری آبتان اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شود. به جلی چای از دم نوش های طبیعی استفاده کنید. شاید در گام اول از طعم این نوشیدنی خوشتان نیاید اما بهتر است مصرف آن را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و کم‌کم به طعم آن عادت کنید. توصیه می‌کنیم چند قطره لیموترش نیز به آنها اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شده و خواص آن چند برابر شود.
گام سوم : برای میان‌ وعده: به جای کیک و شییرینی های پر از قند و افزودنی ها و تنقلات ناسالم مثل پفک و چیپس و نوشیدنی های صنعتی از میوه های فصل و و آجیل ها استفاده کنید.
گام چهارم : حجم غذا را کاهش دهید
یکی از رازهای سلامتی و طول عمر اجرای توصیه معروف پیامبر اکرم ص است که فرمود: هر کس کم بخورد، سالم مى‏ ماند و هر کس زیاد بخورد تنش بیمار مى ‏شود و قساوت قلب پیدا مى‏ کند. نهج الفصاحه ص۷۲۸ ، ح ۲۷۷۹
حضرت علی (ع): کسی که خوراکش اندک باشد، فکر و اندیشه‏اش پاک شود. امیرمومنان(ع): پرخوری و پرخوابی ، جان را فاسد می کنند و زیان بارند.
رسول خدا (ص : خدا سه چیز را دوست دارد : کم حرفی ، کم خوابی و کم خوری . کم خوراکى عبادت است
امام صادق(ع) : همه مرضها از پرخورى سرچشمه مى گیرد، غیر از تب که علت دیگرى دارد
وقتش رسیده است کi عادت نادرست پرخوری را پایان دهید.
بهتر است از همان اول کمتر غذا بکشید یا اینکه از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید.
وقتی بشقابتان کوچک باشد پرتر دیده می‌شود و شما با همان غذا سیر می‌شوید.
وقتی حجم غذایی که میل می‌کنید کم باشد کم‌کم به این میزان عادت می‌کنید و پرخوری را کنار می‌گذارید.
گام پنجم : دقت کنید چه می خورد : قرآن کریم می فرماید: فالینظر الانسان الی طعامه، باید انسان نگاه کند که چه می خورد (عبس، آیه ۲۴) چرا که سلامتی آینده و برخی زمینه های سعادت او در گرو نحوه انتخاب او در تغذیه است. همین غذاهائی که می خوریم در یک فرایند پیچیده تبدیل به انرژی, حیات و حتی اندیشه می شود. تفاوت انسان ها در نوع اندیشه نیز با تفاوت آن ها در نوع تغذیه ارتباط دارد. پیامبر اسلام ص چون سفره گسترده می شد خدای را یاد می کرد و می گفت: «بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم اجعلها نعمه مشکوره تصل بها نعمه الجنه». بار پروردگارا این غذا را نعمتی قرار ده که از عهده شکر آن برآیم و به وسیله آن مرا به نعمت های بهشت رهنمون ساز. یش از خوردن دستانش را می شست. غذای داغ نمی خورد و می گفت: غذای داغ برکت ندارد
گام ششم : چه نوع خوراکی هایی بهتر است : اولا غذا باید طیب و طاهر و حلال و پاک باشد . سپس در باره نان : امام رضا(ع) : فضیلت نان جو بر نان گندم مـانـنـد فـضـیـلت ما اهل بیت است برسایر مردم و هیچ پیغمبرى نیست مگر آنکه دعا کرده است بـراى خـورنـده نـان یـا آش جـو، وبـرکـت فـرسـتـاده اسـت بـر او و داخل هیچ شکمى نمى شود مگر آنکه هر دردیکه در آن هست بیرون میکند و نان وطعام جو قوت پـیـغمبرانست و طعام نیکان است و حق تعالى نگردانیده است قوت پیغمبران را مگر نان جو و فرمود که داخل شکم صاحب مرض سل نمیشود چیزیکه نافع تر از نان برنج باشد. پـیـامـبـر (ص ): سفره هایتان را به سبزی زینت بخشید، زیرا خوردن سبزی با گفتن بسم الله ، شیطان را می راند. و فرمود : بر شما لازم است که از زیت (زیت به معنى روغن زیتون یا هرگونه روغن مایع است) استفاده کنید، زیرا صفرا را از بین مى برد… و اخلاق انسان را نیکو مى کند.

کانال تلگرامی پرفسور کرمی

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.